De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Overal lezen we dat de tijd bestedingen aan Facebook, WhatsApp, Netlfix, Games en nog veel meer toe blijft nemen. Toch komt SPOT nu met cijfers naar buiten die laten zien dan we dagelijks nog altijd 3 uur TV kijken, tegenover zo’n 103 minuten aan browsen, social media, mailen en gamen. Daar bovenop komt nog eens 18 minuten per dag waarin we via internet TV kijken, radio luisteren en tijdschriften lezen.
TV kijken grootste media activiteit
Van alle media besteden we verreweg de meeste tijd aan TV kijken, voor de gemiddelde Nederlander van 13 jaar en ouder is dat bijna 3 uur per dag (166 minuten). Dat is live, uitgesteld en on demand TV kijken, ongeacht via welk apparaat. Niet internet maar radio is op TV na het meest geconsumeerde medium. Ruim 2 uur per dag. Naarmate de leeftijd stijgt, wordt er meer TV gekeken. Van alle leeftijdsgroepen is Internet het grootst onder jongeren van 13-19 jaar. De jongeren zijn 3,5 uur per dag online. Daarnaast kijken zij ook twee uur per dag TV. Lezen doet deze groep nauwelijks.
Apparaten
Kijkend naar de apparaten, die gebruikt worden voor de consumptie van media is de conclusie duidelijk. Ondanks de toenemende beschikbaarheid en mogelijkheden van online devices consumeren we media nog op een traditionele manier. TV via het TV toestel, de krant via de papieren uitgave en radio via het radio toestel. Gedreven door het aanbod gamen we wel veel op online devices.
Werkdagen
Alhoewel de zondag de beste bekeken TV dag is van de week besteden we op werkdagen meer tijd aan media dan in het weekend. Op zaterdag nemen we meer tijd voor de krant. Radio luisteren wordt veel meer op werkdagen gedaan, veel onderweg naar en tijdens het werk. Verder zijn we op weekdagen ook actiever op het internet voor mailen, bezoeken van websites en gebruik van social media.
De volledige presentatie met meer resultaten van de extra analyses die René van Beers van Tilburg University heeft gemaakt staat hier (PDF).
Tijdbesteding
Het nieuwe tijdbestedingsonderzoek Media:tijd is een samenwerking van verschillende partijen waarvan een aantal voorheen zelfstandig hun eigen tijdbestedingonderzoeken uitvoerden. Voor Media:tijd hebben in het najaar van 2013 2.947 Nederlanders van 13 jaar en ouder gedurende een week minutieus bijgehouden hoe zij hun tijd besteedden. Per gemiddelde weekdag heeft dat een netto steekproef van 2.751 personen opgeleverd.
Verder lezen over Internet
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Online30.10.2024
Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers
Online08.08.2024
Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Online01.08.2024
World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble
Cybercrime21.06.2024
Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat
Gadgets21.06.2024
10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden
Online18.06.2024
Internet thuis wordt dit jaar weer duurder
Verder lezen over Televisie
Entertainment14.11.2024
Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25
Entertainment11.11.2024
ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?
Binnenkort op VideolandStartups30.09.2024
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Video29.08.2024
Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Gadgets23.07.2024