10.04.2017
Media

Sanoma verkoopt SBS aan Talpa

By: Henk de Hooge

BlogMedia

Talpa – het bedrijf van John de Mol – legt 237 miljoen euro op tafel om volledig eigenaar te worden van SBS6, Veronica, Net5 en SBS9. De Mol had tot nu toe een minderheidsbelang van 33 procent in SBS. Sanoma krijgt op haar beurt 100 procent van alle aandelen van Veronica-uitgeverij. De voorgenomen verkoop en acquisitie zijn onder voorbehoud van gebruikelijke condities, inclusief de goedkeuring van toezichthouders.

Sanoma verkoopt haar aandeel van 67 procent om zich te kunnen focussen op de zogenaamde ‘strongholds’, bedrijfsonderdelen die een leidende positie in de markt hebben of kunnen krijgen. Recentelijk onderzoek van NOBO toont aan dat Sanoma van de lokale spelers het grootste online bereik heeft in Nederland. De strategie van de Zweedse uitgever blijft zich richten op het cross-mediaal ontwikkelen van sterke merken zoals VTwonen, Linda, Libelle, Donald Duck en Nu.nl. Veronica Uitgeverij met titels als Veronica Magazine, Totaal TV en Superguide wordt nu toegevoegd aan het portfolio van Sanoma.

John de Mol: ‘Ik geloof sterk in een onafhankelijk Nederlands multimediabedrijf dat flexibel is om in te kunnen spelen op het veranderende medialandschap. De onderneming die ik wil bouwen kan 24/7 content via verschillende platformen aanbieden. Dit betekent dat SBS onderdeel gaat worden van een geheel dat veel breder is dan alleen televisie.

Talpa als mediabedrijf is nog steeds in een overnamestrijd verwikkeld met het Belgische Mediahuis om ook Telegraaf binnen te halen, maar lijkt die strijd te gaan verliezen.

Share this post