De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Ericsson presenteerde onlangs alweer de achtste editie van het jaarlijkse ConsumerLab TV en Media Rapport, waarin de groei van TV- en videokijken en de veranderende manier waarop consumenten content bekijken, worden onderzocht.
De verwachting is dat het on demand kijken onverminderd doorgroeit tot 2020, waarbij uiteindelijk bijna 50% van het totaal on demand gekeken zal worden. Het TV- en videokijken gebeurt dan vooral op mobiele schermen (tablets, smartphones en laptops). Ten opzichte van 2010 valt er een groei op te tekenen van 85%, de smartphone alleen is al verantwoordelijk voor bijna een kwart hiervan.
Hoe, wanneer en waar we kijken verandert
Niet eerder keken we meer televisie dan nu, maar liefst 30 uur per week. En dan doen we dan het liefst on demand in plaats van traditioneel. Zoals je kan verwachten zijn het vooral jongeren (16-19 jaar) die het meeste kijken, zij spenderen dan ook 33 uur per week aan het bekijken van content en doen dit vooral op hun mobiele telefoon. Duidelijk is dat we tegenwoordig toch echt zelf bepalen wat we bekijken, wanneer we dat doen en op welk device.
Keuzestress
Deze nieuwe manier van tv-kijken zorgt ook weer voor een aantal nieuwe uitdagingen. Keuzestress is hier een goed voorbeeld van. Uit het onderzoek van Ericsson blijkt namelijk ook dat we dagelijks steeds meer tijd besteden aan het zoeken naar content. Je hebt zelf vast al eens een half uurtje door Netflix zitten scrollen voor het vinden van een leuke film om te kijken.
Voorheen hadden we de keuze uit de publieke en commerciële zenders en werd er door hun bepaald wat we op dat moment gingen kijken, vrij overzichtelijk dus. Vandaag de dag zijn we bijna een uur per dag, zo valt te lezen in het rapport, aan het zoeken naar iets interessants om te kijken.
Aanbod
We hebben vandaag de dag naast interactieve televisie ook de beschikking over verschillende zender pakketten voor bijvoorbeeld het hele gezin, de filmliefhebber of de sportieve kijker (live voetbal). Het aanbod is groot. Denk ook maar eens aan de on demand diensten (los films huren), TV Apps, YouTube, Netflix, Amazon Prime, Pathe Thuis en diensten als KPN Play.
In 2020
De verwachting is dat een derde van de consumenten tegen 2020 gebruik maakt van Virtual Reality en deze technologie een belangrijke rol zal innemen bij het kijken van TV en video’s. Daarvoor moet er wel nog wat gaan veranderen. 55% van de consumenten vindt VR-brillen nu nog te duur, iets dat Facebook ook door heeft, en daarom dus een goedkopere variant uitbrengt. Opvallend is dat een derde van alle ondervraagden graag een VR-bundel af zou willen sluiten bij hun TV-provider. Daar liggen dus nog kansen voor TV-aanbiedend Nederland.
[Afbeelding ©
REDPIXEL
– Adobe Stock]
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024
Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen
Verder lezen over Televisie
Entertainment14.11.2024
Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25
Entertainment11.11.2024
ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?
Binnenkort op VideolandStartups30.09.2024
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Video29.08.2024
Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Gadgets23.07.2024
De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude
Verder lezen over Video on Demand
Entertainment19.10.2023
Netflix’ aanpak van wachtwoorddelen werpt vruchten af
Grootste stijging van het aantal abonnees in meer dan drie jaarEntertainment14.03.2023
NLZiet duurder, tenzij je een jaarabonnement neemt
Entertainment10.03.2022
HBO gaat films en series niet meer versneld afspelen
Video05.01.2022
CES 2022 Samsung introduceert The Freestyle portable projector
Projector, sfeerverlichting en luidspreker in éénNieuws08.12.2021
Dit zijn de Formule 1 plannen en abonnementen van Viaplay
Grand Prix van Zandvoort komende drie jaar op open net bij de NOSVideo12.10.2021
Lineaire tv is eindig, maar streaming is uiteindelijk duurder
Amerikaans model, met Amerikaanse prijzen, is alleen in Amerika voordeligerEntertainment13.08.2021
Disney+ maakt ondanks een verdubbeling van het aantal abonnees nog geen winst
Video23.04.2021