Media23.08.2016

NPO gaat programma’s net als Netflix aanbieden


Uitzending gemist wordt uitzending gestart

De NPO wil met de tijd mee en heeft besloten vanaf volgend jaar haar programma’s aan te gaan bieden via een fatsoenlijk on-demand platform. Het zou heel wat paralellen gaan krijgen met Netflix, dus niet alleen kun je programma’s eerder online bekijken dan ze op TV te zien zijn, er komen gepersonaliseerde aanbevelingen, kijktips gelinkt aan de actualiteit en er worden zelfs curatoren aangesteld om ‘collecties’ te bouwen uit het hele aanbod van de publieke omroep.

Hoog tijd, zou je zeggen, en tv-directeur Frans Klein is het daarmee eens: “We maken programma’s waarover wordt gepraat. Die wat losmaken. Deze programma’s willen we daarom aanbieden op een manier die past bij modern mediagebruik: flexibel, doorzoekbaar, gefragmenteerd als je wilt en deelbaar. We maken de stap van Uitzending Gemist naar Uitzending Gestart.

Het nieuwe seizoen van de NPO zal vermoedelijk volgend jaar ook beschikbaar zijn, maar helaas wordt de kwaliteit van de video’s niet verhoogd, dat zou te duur zijn. De kosten voor de consument om dit alles te kunnen doen zijn sowieso nog onduidelijk: Klein wist te melden dat het “eerder over een paar Euro’s zal gaan dan over tien Euro” dus als het aanbod goed genoeg is zullen de meeste mensen daarmee kunnen leven.

Opvallend is dat de NPO ook nog steeds partner is in de online dienst NLZiet samen met RTL en SBS, waarbij mensen voor 8 euro per maand de programma’s van die zenders kunnen kijken via een app. Die dienst introduceerde net live kijken en er werd positief gepraat over de toekomst en groei van NLZiet ondanks dat de schuld van de dienst in het afgelopen jaar was opgelopen naar 6,5 miljoen euro, zo meldde de Telegraaf. Het zal interessant worden om te zien of de NPO dan straks met zichzelf gaat concurreren of niet.

[Afbeelding © NPO]

...