29.12.2016
Media

Nederlanders kijken nog steeds 3 uur tv per dag

By: Patrick Smeets

BlogMedia

Uit een voorlopige meting die Stichting KijkOnderzoek (SKO) op verzoek van De Telegraaf heeft opgemaakt blijkt dat we ondanks de al verwachte daling van de kijktijd voor televisie toch nog gemiddeld 3 uur per dag voor de tv zitten. Dat is een kleine afname ten opzichte van vorig jaar, slechts 4,3 procent. Van 2014 naar 2015 was dat nog 4,8 procent, dus de afkalving lijkt zelfs iets te minderen. Nieuwe hoop voor de tv?

De jeugd van tegenwoordig

Als je echter naar de cijfers kijkt blijkt toch dat de ‘opleving’ vermoedelijk van korte duur zal zijn, want de terugloop is logischerwijs het grootst onder jongeren. Bij zowel de doelgroep 6-12 jaar en 20-34 jaar ging het met 10 procent omlaag en in de doelgroep 13-19 jaar was de daling zelfs 18 procent. Ouderen (50+) zijn nagenoeg stabiel gebleven, maar zelfs de vergrijzing gaat de tv niet kunnen redden op de langere termijn. RTL heeft het meeste last van deze cijfers, aangezien die nog een jonger publiek proberen aan te spreken.

Elk medium zijn rol

TV is echter nog lang niet zo dood als het al een tijdje verklaard wordt op dit moment. De kerstspecial van All You Need Is Love wist nog gewoon drie miljoen kijkers te trekken, dus voor de grotere evenementen lijkt de tv nog steeds de aangewezen plek. Natuurlijk wordt er heel veel op YouTube bekeken, maar dat zijn altijd korte sessies en hele andere content volgens het onderzoek. Het zou zomaar kunnen dat we straks onze aandacht verdelen tussen verschillende platformen die ongeveer stabiel zijn en allemaal een eigen rol krijgen. Het ziet er naar uit dat de tv dus nog wel even aan blijft.

[Afbeelding © Ana Blazic Pavlovic – Fotolia]

Share this post