Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Uit een voorlopige meting die Stichting KijkOnderzoek (SKO) op verzoek van De Telegraaf heeft opgemaakt blijkt dat we ondanks de al verwachte daling van de kijktijd voor televisie toch nog gemiddeld 3 uur per dag voor de tv zitten. Dat is een kleine afname ten opzichte van vorig jaar, slechts 4,3 procent. Van 2014 naar 2015 was dat nog 4,8 procent, dus de afkalving lijkt zelfs iets te minderen. Nieuwe hoop voor de tv?
De jeugd van tegenwoordig
Als je echter naar de cijfers kijkt blijkt toch dat de ‘opleving’ vermoedelijk van korte duur zal zijn, want de terugloop is logischerwijs het grootst onder jongeren. Bij zowel de doelgroep 6-12 jaar en 20-34 jaar ging het met 10 procent omlaag en in de doelgroep 13-19 jaar was de daling zelfs 18 procent. Ouderen (50+) zijn nagenoeg stabiel gebleven, maar zelfs de vergrijzing gaat de tv niet kunnen redden op de langere termijn. RTL heeft het meeste last van deze cijfers, aangezien die nog een jonger publiek proberen aan te spreken.
Elk medium zijn rol
TV is echter nog lang niet zo dood als het al een tijdje verklaard wordt op dit moment. De kerstspecial van All You Need Is Love wist nog gewoon drie miljoen kijkers te trekken, dus voor de grotere evenementen lijkt de tv nog steeds de aangewezen plek. Natuurlijk wordt er heel veel op YouTube bekeken, maar dat zijn altijd korte sessies en hele andere content volgens het onderzoek. Het zou zomaar kunnen dat we straks onze aandacht verdelen tussen verschillende platformen die ongeveer stabiel zijn en allemaal een eigen rol krijgen. Het ziet er naar uit dat de tv dus nog wel even aan blijft.
[Afbeelding © Ana Blazic Pavlovic – Fotolia]
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024
Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen
Verder lezen over TV
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Lifestyle31.05.2023
Dit mag niet ontbreken in een mancave
Gadgets16.05.2023
Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?
Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerkenEntertainment18.04.2023
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker
Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in SheffieldEntertainment22.03.2023
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein
Online11.01.2023
Glasvezel heeft koper ingehaald
Gadgets14.12.2022
Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?
Een kijkje in de toekomstEntertainment09.06.2022