De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Startups gooien links en rechts de gevestigde orde overhoop. Nog maar even geleden waren elektrische auto’s het lachertje van de industrie. Nu investeren oliemaatschappijen noodgedwongen in complete netwerken van laadpalen. Ontwikkel een disruptieradar en zie de komeet aankomen. Musk bouwt niet op klassieke industriepijlers als patenten en netwerken van autodealers. Hij houdt startups en bijzondere investeringen in de gaten. Hij denkt in problemen en oplossingen, niet in industrieën en branches. Als mensen hard genoeg behoefte hebben aan een betere oplossing, hoeft het niet op een traditionele manier. Alle disrupties worden bij introductie weggelachen. Laat je daardoor niet van slag brengen.
2. Gebruik Lean Startup methodiek
The Lean Startup, misschien heb je het boekje wel eens gelezen. Makkelijker gezegd dan gedaan als je niet op een zolderkamertje zit met een stel ongeschoren studenten. Hoe zet je net als Musk snel en efficiënt innovaties neer in een miljardenbedrijf? Simpel: je gaat op dieet: The Lean Diet for Corporate Fat Cats. Geen smoesjes. Zonder Lean en mean te zijn was het SpaceX nooit gelukt om tegen NASA op te boksen. Maar zelfs de logste corporates kunnen die hippe startups een koekje van eigen deeg geven. De volgende Hyperloop, of Boring Company kan zomaar uit jouw koker komen. Build. Measure. Learn.
3. Besteed aandacht aan ontwerp
De meeste proposities falen, ondanks investeringen van tonnen of zelfs miljoenen. Die van jou niet. Waarom niet? Je zet producten neer waar je gebruikers écht van gaan houden. Liefde bij de eerste swipe. Zorg ervoor dat alle wrijving en ongemak wordt weggenomen en maak superhelden van je gebruikers. Een Tesla neemt je veel werk uit handen als bestuurder. Toch heb je wel steeds de touwtjes in handen. Je remt sneller als er een ongeluk plaatsvindt: je hebt het reactievermogen van een superheld!
Als je er op gaat letten, zal het je opvallen hoeveel producten bagger ontworpen zijn. De meeste moderne auto’s moeten bijvoorbeeld naar de garage voor een software update … Tesla’s niet.
4. Test proposities met Minimum Viable Products
Veel organisaties denken nog steeds in idee-ontwikkeling-lanceren-marketing. Een rechte lijn. Soms zelfs volgens het prehistorische Stage Gate model. Blijf niet achter gesloten Gates ontwikkelen. Valideer aannames over je product zonder tonnen in ontwikkeling te steken. Voorkom dat je geld in een bodemloze put verdwijnt. Het Minimum Viable Product is de oplossing.
Kom achter je bureau vandaan, steek de handen uit de mouwen en test aannames via quick & dirty MVPs’s. Lanceer & leer. Herinner je de aankondiging van de Model 3 nog? Een half miljoen pre-orders. Er was geen cent in ontwikkeling gestoken, maar Tesla wist meteen dat er interesse was en had een aardige duit om van start te gaan.
5. Denk in platforms
Waarom zitten reisbureau’s, taxibedrijven en hotels met de handen in het haar? Dat komt door het on-demand platform: een interessant businessmodel. Een paar tieners uit Silicon Valley vonden een manier om op super-schaalbare wijze hun gasten enorm veel waar voor hun geld te bieden. Hoe komen ze op Airbnb, vraag je je af … Ook Musk is niet vies van dit model: alle Tesla patenten zijn bijvoorbeeld vrij om te gebruiken. Hyperloop is een open competitie om een nieuw transportsysteem uit te vinden. Zo komt de toekomstvisie van Elon sneller dichterbij.
6. Hack je weg naar groei
Nog nooit van Growth Hacking gehoord? Cohort-analyses, viral growth en diepgaande klantinzichten zijn de brandstof voor je groeimotor. Bedrijven als Facebook en Dropbox waren pioniers. Als je de concurrentie te slim af wil zijn, ga je snel aan de slag. Tesla bouwde bijvoorbeeld een referral-systeem in hun app. Hiermee konden Tesla-eigenaren punten sparen voor iedereen die ze overtuigden ook een Tesla te kopen. Zo spaarden ze zelf voor korting op hun volgende auto en kreeg Elon er rap meer klanten bij. Of bouw bijvoorbeeld een easter-egg in je product. Viral filmpjes zijn gratis reclame!
7. Zorg voor een onvergetelijke customer experience
Nadat je jouw klanten verliefd hebt gemaakt met geweldig ontwerp, moet je voorkomen dat ze het uitmaken. Voorkom de gevreesde woorden: It’s Not You, It’s Me. De Model S had al vlak na lancering een heel netwerk van vrijwillige ambassadeurs die zo laaiend enthousiast waren dat ze mensen proefritten wilden aanbieden in hun eigen auto. Tesla gooide het hele fabrikant-dealer-klant model om. Musk bouwt een netwerk van laadpunten waar iedereen zijn Tesla gratis kan opladen. Waarom? Omdat een goed product niet genoeg is. Het gaat om de onvergetelijke ervaring.
Meer weten over hoe je met deze 7 principes het bedrijf van de toekomst stuurt? Koop dan het boek Be Muskalicious op Bol.com.
Verder lezen over Boeken
Online24.10.2023
Waanzinnige roadtrips: avontuurlijke en prachtige routes die je wilt gaan rijden
Bestel het boek nu!Online04.10.2023
Audioboeken op Spotify: 5 x waarom we houden van audioboeken
Lifestyle23.03.2023
Ik wil meer lezen; hoe blijf je de motivatie houden?
Technology06.01.2023
Apple laat luisterboeken inspreken door kunstmatige intelligentie
Maar dat gaat niet zomaarMedia28.01.2022
Kluun: “Ik ‘lees’ door luisterboeken 2 tot 3 keer zoveel”
Media16.11.2021
De voordelen en nadelen van luisterboeken
Entertainment12.11.2021
Spotify komt met luisterboeken en nieuwe statistieken
DC Business12.11.2021
Nieuwe schrijver? Hier kun je jouw boek aanbieden aan uitgevers
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Verder lezen over Innovatie
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Nieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardTechnology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Verder lezen over Tesla
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Verder lezen over Toekomst
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Technology04.09.2024
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Nieuws04.07.2024
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Artificial Intelligence26.06.2024
Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis
Gadgets20.06.2024