De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
‘De klassieke mediatraining is dood. Lang leve de mediatraining!’
Met dit statement presenteerde MessageLab zich eerder deze week. Het nieuwe label van PR-bureau NewsLab, gaat zich volledig richten op het trainen van key-medewerkers tot merkambassadeurs.
Ambassadeurs
Deze nieuwe woordvoerders worden getraind in messaging, storytelling en om maatschappelijke discussies rond hun organisatie op een positieve manier te adresseren. Zo kunnen ze naast de officiële woordvoerders, directie- en management-leden, een belangrijke bijdrage leveren in het uitbouwen van merkwaarden en reputatie van de betreffende organisatie.
Binnen iedere onderneming moeten eigenlijk naast de traditionele woordvoerders, ook ambassadeurs te identificeren zijn die allen in staat zijn om het verhaal achter en over hun merk naar buiten te brengen.
Rechtstreeks, tijdens een gesprek met klanten of leveranciers, maar ook via de eigen socialmedia-kanalen. En in goede maar ook in controversiële tijden.
Potentieel
Organisaties en merken steken veel tijd in het bewaken en positief laden van hun reputatie. Dat gebeurt vanuit geïnstitutionaliseerde kanalen, zoals corporate communicatie, PR, perswoordvoering, de helpdesk of het webcare-team. Er is echter naar oordeel van MessageLab nog een groot potentieel aan merkambassadeurs: key-medewerkers, die vanuit hun trots op hun organisatie of merk in staat zijn om te helpen bouwen aan de corporate reputatie. De ambassadeurstrainingsmodule is afgeleid van de ervaringen die zijn opgedaan met klassieke media-, issue- en presentatietrainingen.
Klassieke producten
Terwijl de MessageLab-modules voor klassieke issue-, media- en presentatietraining, gericht op woordvoerders, vooral worden afgenomen door de afdeling PR of corporate communicatie, raakt de ambassadeurstraining ook het terrein van de afdeling HR.
HR is immers medeverantwoordelijk voor de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, zodat zij waardevoller voor hun organisatie worden en meegroeien met nieuwe eisen die aan hen worden gesteld.
Brede pool van trainers
Er is een brede pool van trainers beschikbaar, ieder met een eigen expertise. Van corporate media- en internationaal opererende presentatietrainers en message house bouwers tot socialmedia-experts en storytellers, afkomstig uit de financiële wereld tot de sport.
Verder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023