Media06.12.2022

Kritiek op reclames van bookmakers, waar halen ze alle spelers vandaan?


Dat bookmakers Nederland aan het veroveren zijn, is lastig te missen. Sinds het aanbieden van online weddenschappen eind 2021 legaal werd, hebben bookmakers alle marketingkanalen opengezet om nieuwe spelers te werven. Dit leidde tot grote ergernis onder een deel van de bevolking waardoor regelgeving rondom de marketing is aangepast. We zetten graag de verschillende marketingstrategieën van bookmakers voor je op een rij.

De legalisering van online wedden

Op 1 Oktober 2021vond er een grote verandering plaats in Nederland. Van de ene op de andere dag werd het aanbieden van online sportweddenschappen legaal voor bookmakers die geen eigendom zijn van de Nederlandse staat. Voor deze datum had TOTO het alleenrecht op de Nederlandse online gokmarkt.

Redenen om de regelgeving rondom online wedden aan te passen, waren volgens de Kansspelautoriteit onder meer het aanbieden van een veiligere wed omgeving, verslavingspreventie en verhoogde belastinginkomsten.

Door de legalisering werd niet alleen het aanbieden van online weddenschappen legaal, ook adverteren werd toegestaan waardoor sportwedden snel een stuk zichtbaarder werd. Dit leidde tot groeiende kritiek vanuit de samenleving die zich stoorde aan de opdringerige marketing van bookmakers. De politiek maakte er snel werk van en binnen korte tijd was het promoten van bookmakers door bekende Nederlanders niet meer toegestaan. Andere personen mogen dit nog wel doen.

Inmiddels is er in Nederland een redelijke balans ontstaan van welke marketingmiddelen zijn toegestaan en tot in welke mate ze getolereerd worden. Die marketing werpt langzaamaan zijn vruchten af. Het aantal online sportwedders blijft namelijk gestaag toenemen.

Hieronder zetten we graag de marketingkanalen voor je op een rij die bookmakers gebruiken om nieuwe spelers te werven.

Traditionele marketingkanalen

Traditionele marketingkanalen worden voluit door bookmakers benut om hun bestaan te verkondigen. Je kunt hierbij denken aan de tv, krant, radio, billboards en sponsoring.

Op tv gebruiken bookmakers traditionele reclameblokken. Voor de openstelling van de online gokmarkt werd dit kanaal ook al optimaal benut, bijvoorbeeld door TOTO´s reclamecampagne ´Op het matje bij Nathan` met Nathan Rutjes.

Op de radio en in de krant gebruiken bookmakers advertentieblokken om zichzelf visueel of met geluid te promoten. Dit soort reclames zijn vaak wat zakelijker van aard en leggen de nadruk op bonussen voor nieuwe leden. Hetzelfde geldt voor billboards langs de snelweg of in bushokjes.

Sponsoring van voetbalclubs en sportevenementen beslaat ook een groot aandeel van bookmaker marketing. Veel Eredivisieclubs worden gesponsord door bookmakers omdat de doelgroep zich hier bevindt. De grenzen tot waar sponsoring van bookmakers mag gaan, zijn overigens nog niet helemaal duidelijk. Eerder dit jaar belandde ADO Den Haag bijvoorbeeld in de problemen toen de sponsor Hommerson Casino op het voetbalshirt van de jeugd werd afgedrukt.

Digitale marketingkanalen

Binnen het digitale domein zitten bookmakers ook niet stil. Zowel betaald als organisch halen bookmakers alles uit de kast om nieuwe spelers binnen te halen.

De meerderheid van de bookmakers werkt met google ads om spelers die actief zoeken naar nieuwe bookmakers aan zich te binden. Ook op sociale media worden advertentiemogelijkheden benut om de doelgroep te vinden. Die doelgroep bestaat overigens uit personen die 24 jaar of ouder zijn, in Nederland woonachtig zijn en ervoor openstaan om een weddenschap te plaatsen. De minimumleeftijd om in Nederland online te mogen wedden is namelijk 24 jaar en nieuwe spelers zijn interessant voor bookmakers om de groei van het klantenbestand te waarborgen.

Voorheen werden influencers ook gebruikt om bookmakers en bookmaker bonussen aan te prijzen. maar met het aanscherpen van de regels rondom adverteren is dit niet langer toegestaan in Nederland. Influencers worden hierbij in dezelfde groep geplaatst als bekende Nederlanders en die mogen niet langer bookmakers en hun diensten promoten.

Nadat een speler lid is geworden en de bookmaker de persoonlijke gegevens van een speler heeft, behoren ook sms, briefpost, pop-ups en email marketing tot de mogelijkheden in het marketing arsenaal van bookmakers. Al deze functies kunnen uitgeschakeld worden, maar zijn standaard vaak geactiveerd.

Een minder populair marketingkanaal van bookmakers is SEO. SEO kost tijd en de primaire focus van bookmakers ligt uiteraard elders. Het overgrote deel van de bookmakers kiest er dan ook voor om dit deel over te laten aan affiliate marketing websites, hier zullen we hieronder meer over vertellen.

Affiliate marketing

Zoals eerder al benoemd zijn de meeste bookmakers niet geïnteresseerd in een eigen SEO strategie. Op keywords rondom hun merknaam worden ze toch al gevonden en een review over de eigen diensten wordt minder betrouwbaar bevonden door Google dan een onafhankelijke review van een losstaande partij. Daarnaast is de concurrentie moordend.

Binnen affiliate marketing websites zijn verschillende subgroepen te onderscheiden. Zo zijn er vergelijkingssites voor bookmakers en bookmaker bonussen, websites met wedtips en sportnieuws, odds vergelijkingswebsites en vele andere soorten affiliate websites.

Dit is een voorbeeld van een vergelijkingssite voor bookmakers. Zoals je ziet staan bookmakers hier gerangschikt op basis van hun beoordeling. Daarnaast zijn alle bookmakers individueel beoordeeld waarbij de sterke- en zwakke punten van iedere bookmaker besproken worden. Voor iedere referral naar de bookmaker ontvangt de affiliate website een commissie.

Een vergelijkingssite voor bookmaker bonussen werkt op dezelfde manier. Zoals je kunt zien ligt de focus hierbij volledig op (welkomst)bonussen van bookmakers. Affiliate marketing websites verdienen vooral geld aan nieuwe spelers die voor het eerst een account aanmaken. Bestaande spelers kunnen bookmakers tenslotte zelf contacten omdat ze de contactgegevens van de spelers hebben.

Door de hoge waarde van nieuwe spelers is de concurrentie tussen affiliate marketing websites in de sportsbetting wereld gigantisch. Door affiliate programma´s maakt het voor de bookmaker niet uit welke affiliate website bovenaan in Google staat, de klanten komen uiteindelijk toch wel binnen. De commissie vergoeding die daar tegenover staat betalen veel bookmakers dan ook liever dan zelf de concurrentiestrijd aan te gaan.

De toekomst van bookmaker marketing

Hoe de toekomst van bookmaker marketing eruit zal zien blijft vooralsnog gissen. Alles begint met de vraag of, en in hoeverre, bookmaker marketing nog legaal zal zijn in de toekomst. Dat de markt opengesteld is voor private bookmakers kan zomaar teruggedraaid worden waarmee ook de bookmaker marketing zou verdwijnen.

Wanneer dit niet het geval is en de markt open blijft, zal regelgeving rondom adverteren voortdurend worden aangepast. Hier zal een permanent spanningsveld ontstaan van welke nieuwe marketingmogelijkheden er opkomen en in hoeverre deze sociaal wenselijk zijn. Het is dus in ieder geval zeker dat de ontwikkeling van bookmaker marketing nog lang niet stilstaat.

[Fotocredits –
wpadington © Adobe Stock]

...

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert