De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Met het WK vrouwenvoetbal om de hoek, wordt het een spannende zomer voor sportfans in Nederland – en voor merken die hierop in willen spelen natuurlijk.
Als het op sport aankomt, is Twitter de plek waar fans samenkomen. Twitter ziet gemiddeld een stijging van 4,1 procent in unieke bezoekers rondom grote, gemiddelde, live sport- en culturele evenementen, terwijl andere sociale platforms geen significante verandering zien, aldus comScore.
Twitter loves Sport & Sport loves twitter
Mensen over de hele wereld gebruiken Twitter om contact te maken met wat er gebeurt en sportevenementen zijn daar een perfect voorbeeld van. Of het nu gaat om een belangrijke voetbalwedstrijd, de finale van Roland Garros of een wielerklassieker, alles is real-time te volgen via Twitter. Dat zal bij het aanstaande WK vrouwenvoetbal niet anders zijn.
“Of het nu voor, tijdens of na een wedstrijd is, Twitter-gebruikers kunnen op de hoogte blijven van hun favoriete teams en zich aansluiten bij experts en fans. Het is voor merken dan ook de ideale omgeving om contact te maken met een gepassioneerd en betrokken publiek,” aldus Barry Collins, Senior Director bij Twitter Client Solutions EMEA.
Het sportpubliek is met name actief op Twitter in Nederland: ze vormen namelijk 42% van de Twitter-gebruikers (tegenover 25% van niet-Twitter-gebruikers). Bovendien is deze groep ontvankelijk voor merkboodschappen en invloedrijk onder leeftijdsgenoten: 44% zegt meer gepassioneerd en goed geïnformeerd te zijn over merken dan de gemiddelde persoon (tegenover 18% van niet-Twitter-gebruikers), en 58% deelt hun mening en aanbevelingen met vrienden en familie (versus 35% van niet-Twitter-gebruikers).
Merken op Twitter
Hoe maken merken gebruik van Twitter om contact te maken met dit zeer betrokken sportpubliek? Een creatief voorbeeld van het WK van vorig jaar is de Autotrader campagne:
Om merkbekendheid te vergroten en nieuw websiteverkeer te genereren, introduceerde AutoTrader een opvallende wedstrijd tijdens het WK 2018. Iedere keer wanneer Engeland scoorde, konden fans een nieuwe auto winnen door te tweeten met de hashtag #AutoTraderGoals. AutoTrader startte de wedstrijd met een gesponsorde video en gebruikte ‘Vind ik leuk’ Tweets en conversatiekaarten om deelname aan te moedigen.
Later, om het bereik uit te breiden en mee te doen aan het gesprek over voetbal, sponsorde het merk video content van Sky Sports News. Verder bleef het relevant door een continue stroom aan organische Tweets te verspreiden als reactie op de wedstrijden.
Als gevolg daarvan groeide de merkbekendheid: #AutoTraderGoals trad op tijdens elke wedstrijd in Engeland, met in totaal 270.000 hashtag-Tweets. Samen met het toegenomen websiteverkeer en meer dan 3,9 miljoen videoweergaven, verdrievoudigde het positieve merksentiment in de loop van de campagne van elf tot 34 procent.
WK vrouwenvoetbal
Wat heeft het WK vrouwenvoetbal in petto voor merken? Merken proberen in te haken bij relevante sportwedstrijden zoals het WK vrouwenvoetbal dat over enkele weken start. Zo krijgen ze de kans om mee te praten over toernooiresultaten, maar ook over vrouwen in het voetbal. Merken benutten op die manier het moment en de maatschappelijke beweging. 84% van de algemene sportfans is geïnteresseerd in de vrouwensport volgens Nielsen, maar dit wordt niet weergegeven in de berichtgeving in de media: de laatste wereldbeker voor vrouwen kreeg 80% minder media-aandacht in vergelijking met het wereldkampioenschap voor heren. Fans voeren discussie op Twitter waardoor tweets over damesvoetbal sinds januari met 200% zijn gestegen en daarbij richten ze zich steeds meer op het doorbreken van genderbarrières.
Dit zie je duidelijk terugkomen in Nederland met publieke figuren als Barbara Barend en Anouk Hoogendijk die hun stem op Twitter verheffen. Het WK vrouwenvoetbal begint ook steeds meer te leven in Nederland en merken zoals Albert Heijn, Nike en MTV ondersteunen het elftal door middel van creatieve campagnes.
Speelschema Oranje Leeuwinnen
- Op vrijdag 7 juni trappen Frankrijk (gastland) en Zuid-Korea het toernooi af.
- Op dinsdag 11 juni staat onze Oranje Leeuwinnen de eerste tegenstander te wachten. Om 15.00 uur spelen ze dan tegen Nieuw-Zeeland.
- Op zaterdag 15 juni spelen de Oranje dames eveneens om 15.00 uur tegen Kameroen.
- En op donderdag 20 juni spelen ze de laatste groepswedstrijd om 18.00 uur tegen Canada.
Verder lezen over Sport
Entertainment13.11.2024
Jake Paul vs. Mike Tyson: Wat we kunnen verwachten van dit explosieve gevecht
Nieuws06.11.2024
Check de langste basejump ooit (met dank aan Red Bull F1-engineers)
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online10.09.2024
AI-tool personaliseert je workouts slimmer
Cybercrime16.08.2024
Wielrenner, je racefiets kan gehackt worden
Events24.07.2024
Olympische Spelen belanden nu al in een schandaal met drones
Verder lezen over Twitter
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024
Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien
Verder lezen over Voetbal
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
Gaming05.09.2024
EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions
Gaming07.08.2024
Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?
Gaming01.08.2024
Cooler Master en PSV Esports openen Gaming Hub in Eindhoven
Een State-of-the-Art Experience CenterGaming29.07.2024
Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25
plus een uitgebreide Deep Dive-videoMedia02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Tech in Asia20.06.2024
Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje
Entertainment06.06.2024