Het is een van de meest spraakmakende voetbaltransfers van deze zomer. We hebben het dan over het verkassen van Cristiano Ronaldo naar de ‘Oude Dame’ Juventus.
De voetbalclub uit Turijn betaalde zo’n 105 miljoen euro voor de sterspeler van Real Madrid en Portugal. Iets dat veel commentaar opleverde. Want zowel Juventus als Fiat is in handen van de steenrijke Agnelli familie. En de medewerkers bij de autofabrikant hadden al even geen loonsverhoging meer gehad, maar de club smijt wel met euro’s voor het aantrekken van nieuwe spelers. Het aangekondigde protest was overigens verre van succesvol.
Maar goed Ronaldo. Een van de, zo niet de beste speler ter wereld. Het aantrekken van hem, dat doet wel iets met een club. Zo heeft ook ongetwijfeld de Agnelli familie geweten. Want in de eerste 24 uur nadat de deal beklonken was heeft Juventus meer dan een half miljoen shirtjes verkocht met de naam van Ronaldo op de rug. Zo blijkt uit cijfers van Yahoo Sport. Voor een officieel shirtje betaal je zo’n 105 euro. Dus de halve transfersom hebben ze al binnen een dag terugverdient. Het Ronaldo effect.
Daarnaast hebben ook de sociale kanalen van Juventus een flinke boost gekregen na het aantrekken van Ronaldo:
Mooie cijfers voor Juventus. En de investering van de meer dan 100 miljoen euro gaan ze waarschijnlijk dubbel en dwars terug verdienen.
Afbeelding via Netflix.