In de VS loopt een experiment waarbij zoekmachine Google mensen de mogelijkheid geeft maandelijks een klein bedrag te doneren aan een website om geen advertenties voorgeschoteld te krijgen wanneer men de betreffende website bezoekt. In de plaats daarvan verschijnt dan de discrete boodschap: ‘Bedankt voor jouw deelname aan Google Contributor’.
Google Contributor wil zo de strijd met de zogenaamde ‘adblockers’ aangaan. Dat is een software die automatisch verhindert dat reclame – in de vorm van banners, tekstadvertenties, pre-roll video’s of andere gesponsorde artikelen, en die de gratis content financieren – op uw scherm verschijnt.
Omdat de reclame niet weergegeven wordt en dus ook niet kan worden aangeklikt kunnen uitgevers onmogelijk de broodnodige inkomsten genereren. Door maandelijks een klein bedrag aan een site over te maken – voorlopig gaat het om 1, 2 of 3 dollar – kunnen uitgevers alsnog inkomsten genereren indien men voor advertentievrij surfen kiest. Uiteraard neemt Google op dat bedrag een kleine commissie. Hoeveel dat is blijft voorlopig onduidelijk.
Voorlopig is ‘Contributor’ nog wel in betaversie en nemen een tiental Amerikaanse bedrijven aan het project deel, waaronder Mashable, The Onion en ScienceDaily.
Google lanceerdt weldra ook een reclamevrije YouTubeversie in de VS. Die kost 9,99 dollar per maand.
Volgens PageFair, een Iers onderzoeksbureau dat bedrijven helpt om de invloed van reclameblokkeerders in kaart te brengen, zou vandaag al 22,7% van de consumenten dergelijke software geïnstalleerd hebben, wat betekent dat een met reclame gefinancierde website gemiddeld een kwart van zijn inkomsten misloopt. PageFair concludeert dat uit onderzoek bij 220 websites.
Volgens hetzelfde bedrijf neemt het gebruik van deze software met 43% per jaar toe. De adblocker heeft ook zijn weg naar mobiele browsers gevonden. 6% van de mobiele surfers zou deze al hebben geïnstalleerd. Indien de tendens zich aan dezelfde snelheid verderzet, houdt de reclamemarkt op internet volgens PageFair tegen 2018 op te bestaan.