Media13.10.2023

Google betaalt miljoenen per jaar aan auteursrechten in Duitsland


Het is al een tijdje een hekel punt dat Google nieuws verzamelt en publiceert via haar zoekmachine. Diverse auteursrechtenorganisaties zijn daar niet blij mee en willen dat Google gaat betalen voor de publicatie van nieuwsberichten die het ‘ophaalt’ bij diverse online media en uitgevers. In Duitsland heeft de tech-gigant nu een licentieovereenkomst afgesloten met een grote auteursrechtenorganisaties. Corint Media krijgt van Google voortaan 3,2 miljoen euro per jaar als compensatie van persauteursrechten. Een schijntje, zo stelt de Frankfurter Allgemeine, maar het is een begin.

Bedrag kan nog stijgen, afhankelijk van wat een arbitragecommissie beslist

Het bedrag kan overigens nog stijgen, maar daarvoor is het afwachten op het oordeel van een arbitragecommissie. Die liet eerder al weten dat Google eigenlijk zo’n 5,8 miljoen zou moeten betalen om de auteursrechtenvergoeding af te dekken. Dat was wel gerekend over de periode van juni 2021 tot en met eind maar 2023. De overeenkomst met Corint Media, voor 3,2 miljoen per jaar, kan eventueel herzien worden als de arbitragecommissie een definitieve uitspraak doet.

Overigens lag de oorspronkelijke eis van de auteursrechtenorganisatie Corint Media fors hoger, op 420 miljoen euro per jaar. Die eis werd bij Google neergelegd onder auspiciën van voormalig Corint-directeur Markus Runde. Dat bedrag was onder andere berekend op basis van de advertentie-inkomsten die Google genereert met het nieuws, zo’n 11 miljard euro per jaar in Duitsland. Corint Media is voorlopig echter akkoord gegaan met Google’s tegenbod van 3,2 miljoen.

Een derde van alle Duitse auteursrechten

De Duitse krant stelt dat het overeengekomen licentiebedrag eigenlijk niet in verhouding staat tot de media die Corint vertegenwoordigd. Met Duitse en internationale tv-stations, radioaanbieders en uitgevers zoals Springer of Madsack vertegenwoordigt Corint ongeveer een derde van alle Duitse aanvullende auteursrechten.

Toch staat Christine Jury-Fischer, directeur van Corint, positief tegenover de deal met Google. Zij ziet dit vooral als een precedent scheppende overeenkomst. “Dit is waarschijnlijk de eerste zaak in Europa en wereldwijd zijn waarin Google verplicht is een auteursrechtenorganisatie te betalen voor het gebruik van ondersteunende persrechten na de beslissing van een onafhankelijke juridische instantie. Bovendien is het een openbare overeenkomst en niet, zoals gebruikelijk, een deal waarvan de financiële voorwaarden gebonden zijn aan een geheimhoudingsplicht.”

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Google

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)