Media26.11.2016

Gaat de filterbubbel ons steeds meer parten spelen?


Geen tegengeluid zorgt voor verstarring

Mark Zuckerberg heeft het recent flink voor zijn kiezen gekregen na de winst van Donald Trump in de verkiezingen in de VS. Facebook was het schuld dat zoveel mensen op Trump hebben gestemd, omdat het algoritme van de social media site er voor zorgt dat de dingen die je op je tijdlijn te zien krijgt zelden afwijken van wat je daar voor al hebt gelezen en leuk gevonden. Dat effect, waarbij het nieuws en de zoekresultaten (want Google heeft ook een handje aan je dezelfde richting uit blijven sturen) die je krijgt worden gebaseerd op je eerdere gedrag, wordt de filter bubble genoemd, filterbubbel in goed Nederlands.

Het zegt eigenlijk: dit is wat je vindt, dus we gaan je geen dingen laten zien die helemaal in een andere hoek zitten, want daar hou je niet van. Op zich een prima basisprincipe voor het zoeken of naar boven laten komen van zaken: als ik absoluut niet van voetbal hou heb ik daar geen interesse in en dus kan me het voetbalnieuws gestolen worden. Prima. Het probleem ontstaat als die algoritmes zich gaan bemoeien met algemene thema’s waar mensen meningen over hebben. Een verkiezing is daar een goed voorbeeld van: als ik geen interesse heb in verkiezingen hoef ik het allemaal niet te zien, maar als ik dat wel heb moet ik beide kanten van het verhaal kunnen horen en niet alleen maar gesterkt worden in mijn eerste impressie of keuze.

Eenzijdig

Hoe meer online media algoritmes gebruiken om te stroomlijnen wat we zien, hoe erger dit wordt. Zeker in het geval van Facebook is het bijna onmogelijk om op de hoogte te blijven van de ‘andere kant’, omdat je pas ziet wat ze allemaal zeggen als je ze leuk vindt. Je vindt ze echter niet leuk, maar wel interessant. Die distinctie kun je niet maken op Facebook en dat is een probleem. Het zorgt er niet alleen voor dat je niet volledig geïnformeerd bent, het heeft ook nog eens invloed op hoe je met kritiek omgaat. Doordat je steeds meer gesterkt wordt in wat je denkt (want iedereen lijkt het er mee eens te zijn op Facebook, en iedereen die wat anders zegt wordt afgebrand) ga je al snel een mening met een feit verwarren en dan gaat het mis.

Er is uiteindelijk maar één oplossing op dit moment, aangezien de algoritmes niet snel zullen gaan veranderen. Je moet je uit die comfortzone, dingen bekijken en lezen die iets heel anders zeggen dan waar je zelf in gelooft en dan proberen te kijken waar dat vandaan komt en of er iets van een punt in zit. Dat kan confronterend zijn, maar als we niet binnenkort allemaal als mak schaap achter de mensen met de grootste bek aan willen lopen hebben we geen keuze.

[Afbeelding © TED]

...

Verder lezen over Social Network

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Het is een nieuw dieptepunt in een relatie die al nagenoeg niet slechter kon: Meta brengt al bepaalde dingen niet zomaar uit in de EU.

Social Media15.11.2024

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Je kunt nu muziek van streamingdiensten als Spotify en Apple Music direct in TikTok delen via een link. Dat werkt ongeveer zoals Instagram.

Social Media08.11.2024

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?