De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Voor het tweede jaar op rij heeft Fresh Bridge de maand oktober ingezet voor hun strijd tegen stockfoto’s. Met de campagne #Stocktober hebben ze een maand lang gecommuniceerd via social media met alleen zelf (na)gemaakte stockfoto’s.
“Wij zijn van mening dat stockfoto’s absoluut niet thuishoren in een content strategie. Het is per definitie content die niet echt of authentiek is. Daar prikt iedere doelgroep zo doorheen,” aldus Chris Derksen, Senior Client Lead bij Fresh Bridge.
Merkwaarden
Het is voor merken vaak een makkelijke optie om snel en goedkoop te werken met stockfotografie. Maar daarmee verlies je als merk een beetje de persoonlijkheid, authenticiteit en het vertrouwen van de doelgroep die het dichtst bij hen staat.
Vaak zie je merkwaarden als ‘echt’, ‘persoonlijk’, ‘dichtbij’ en ‘authentiek’, die vervolgens ondersteund worden met stockfoto’s. En dat kan gewoon niet. Daarom pleit Fresh Bridge deze maand met #Stocktober voor echte content die authentiek is en aansluit bij het verhaal, de merkwaarden van het merk en de emotionele insights van de doelgroep.
Onderzoek naar stockfotografie
Aanvullend is er ook een onderzoek gehouden naar het effect van het gebruik van stockfoto’s op diverse marketingcampagnes. Want nog altijd gebruiken bedrijven en merken veel stockfoto’s voor hun campagnes of voor op de website. 30% van de respondenten geeft daarin aan minder vertrouwen te hebben in een merk dat stockfoto’s gebruikt. Ongeveer 15% tot 20% van de mensen zal tevens minder snel iets kopen bij de betreffende merken. Hetgeen dus aanzienlijke gevolgen kan hebben als een merk een langdurige relatie probeert op te bouwen met haar klanten.
Daarnaast kan het ook een direct effect hebben op het mislopen van klanten. Ongeveer een kwart van de mensen kan zichzelf niet vinden in stockfoto’s waarop mensen te zien zijn. Rond de 30% van de mensen vindt stockfoto’s zelfs nep en niet authentiek. Van de mannen vindt 36% stockfoto’s ver van zich afstaan en bij vrouwen liep dit percentage zelfs op tot 44%.
Stockfoto of authentiek?
Meer dan de helft van de mannen en bovendien 60% van de vrouwen gaf aan liever authentieke foto’s te zien in plaats van geposeerde stockfoto’s.
Dit blijkt ook wanneer mensen een keuze moeten maken tussen een stockfoto en een authentieke foto. De respondenten kregen telkens twee afbeeldingen te zien met een vergelijkbare inhoud. Ruim 66% van de mensen geeft aan dat de stockfoto’s minder authentiek aanvoelen dan de niet-stockfoto’s. Bovendien kon bijna 70% van de respondenten zichzelf niet herkennen in de stockfoto’s.
Tijdens dit onderzoek kwamen de respondenten de meeste stockfoto’s tegen op websites van bedrijven en merken (53%), in onlineadvertenties (50%) en in print advertenties (36%).
“Het gebruik van stockfoto’s kan dus schade toe brengen aan het vertrouwen in je merk en een directe invloed hebben op de koopintentie. Stockfoto’s worden vaak ingezet om budgettaire redenen, maar dit heeft direct negatieve impact op je merk. Het gebruik van echte, authentieke fotografie die direct aansluit bij je merk is essentieel om een relatie op te bouwen met je klanten. Stockfotografie is gemaakt in een algemene setting en vaak met generieke ‘over de top’ emoties. Ze hebben dus nooit het verhaal en de emotionele insights van je merk en de doelgroep als uitgangspunt. Daardoor blijven ze generiek en zijn ze niet echt. We raden ieder merk aan om genoeg budget en tijd te reserveren om echte fotografie in te zetten,” aldus Roderick Cremers, eigenaar van Fresh Bridge.
#Stocktober
En dus heeft de maand oktober bij Fresh Bridge wederom geheel in het teken gestaan van nagemaakte stockfotografie. Ze hebben een duidelijke visie. En hopen dat er in de toekomst steeds minder van stockfotografie gebruik wordt gemaakt. Merken moeten gewoon zelf leuke content gaan maken die hun merkwaarden en inzichten in de doelgroep op een authentieke manier naar voren brengen.
Maar tot het zover is staat bij Fresh Bridge ieder jaar de maand oktober in het teken van #Stocktober.
Meer foto’s bewonderen van de #Stocktober campagne van Fresh Bridge? Check dan even de Facebook pagina en join the #Stocktober resistance.
Verder lezen over Fotografie
Technology10.10.2024
NASA-astronaut deelt adembenemende video van het noorderlicht
Social Media02.07.2024
Straks heb je elke dag een originele profielfoto op WhatsApp
Social Media02.07.2024
Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers
Mobile06.06.2024
Leica’s nieuwe app is voor wie de oude cameralook terugwil
Social Media02.06.2024
De voordelen en nadelen van foto’s maken van je eten
Mobile30.05.2024
Keukenhof en Samsung samen voor magische ‘Night at Keukenhof’
Online27.05.2024
5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen
Mobile19.05.2024
30 grappige dierenfoto’s die kans maken op de Comedy Pet Awards 2024
Verder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen
Verder lezen over Online Marketing
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Marketing19.06.2024