Media31.10.2018

Fresh Bridge blijft strijden tegen het gebruik van stockfotografie​


#Stocktober

Voor het tweede jaar op rij heeft Fresh Bridge de maand oktober ingezet voor hun strijd tegen stockfoto’s. Met de campagne #Stocktober hebben ze een maand lang gecommuniceerd via social media met alleen zelf (na)gemaakte stockfoto’s.

Wij zijn van mening dat stockfoto’s absoluut niet thuishoren in een content strategie. Het is per definitie content die niet echt of authentiek is. Daar prikt iedere doelgroep zo doorheen,” aldus Chris Derksen, Senior Client Lead bij Fresh Bridge.

Merkwaarden

Het is voor merken vaak een makkelijke optie om snel en goedkoop te werken met stockfotografie. Maar daarmee verlies je als merk een beetje de persoonlijkheid, authenticiteit en het vertrouwen van de doelgroep die het dichtst bij hen staat.

Vaak zie je merkwaarden als ‘echt’, ‘persoonlijk’, ‘dichtbij’ en ‘authentiek’, die vervolgens ondersteund worden met stockfoto’s. En dat kan gewoon niet. Daarom pleit Fresh Bridge deze maand met #Stocktober voor echte content die authentiek is en aansluit bij het verhaal, de merkwaarden van het merk en de emotionele insights van de doelgroep.

Onderzoek naar stockfotografie

Aanvullend is er ook een onderzoek gehouden naar het effect van het gebruik van stockfoto’s op diverse marketingcampagnes. Want nog altijd gebruiken bedrijven en merken veel stockfoto’s voor hun campagnes of voor op de website. 30% van de respondenten geeft daarin aan minder vertrouwen te hebben in een merk dat stockfoto’s gebruikt. Ongeveer 15% tot 20% van de mensen zal tevens minder snel iets kopen bij de betreffende merken. Hetgeen dus aanzienlijke gevolgen kan hebben als een merk een langdurige relatie probeert op te bouwen met haar klanten.

Daarnaast kan het ook een direct effect hebben op het mislopen van klanten. Ongeveer een kwart van de mensen kan zichzelf niet vinden in stockfoto’s waarop mensen te zien zijn. Rond de 30% van de mensen vindt stockfoto’s zelfs nep en niet authentiek. Van de mannen vindt 36% stockfoto’s ver van zich afstaan en bij vrouwen liep dit percentage zelfs op tot 44%.

Stockfoto of authentiek?

Meer dan de helft van de mannen en bovendien 60% van de vrouwen gaf aan liever authentieke foto’s te zien in plaats van geposeerde stockfoto’s.

Dit blijkt ook wanneer mensen een keuze moeten maken tussen een stockfoto en een authentieke foto. De respondenten kregen telkens twee afbeeldingen te zien met een vergelijkbare inhoud. Ruim 66% van de mensen geeft aan dat de stockfoto’s minder authentiek aanvoelen dan de niet-stockfoto’s. Bovendien kon bijna 70% van de respondenten zichzelf niet herkennen in de stockfoto’s.

Tijdens dit onderzoek kwamen de respondenten de meeste stockfoto’s tegen op websites van bedrijven en merken (53%), in onlineadvertenties (50%) en in print advertenties (36%).

Het gebruik van stockfoto’s kan dus schade toe brengen aan het vertrouwen in je merk en een directe invloed hebben op de koopintentie. Stockfoto’s worden vaak ingezet om budgettaire redenen, maar dit heeft direct negatieve impact op je merk. Het gebruik van echte, authentieke fotografie die direct aansluit bij je merk is essentieel om een relatie op te bouwen met je klanten. Stockfotografie is gemaakt in een algemene setting en vaak met generieke ‘over de top’ emoties. Ze hebben dus nooit het verhaal en de emotionele insights van je merk en de doelgroep als uitgangspunt. Daardoor blijven ze generiek en zijn ze niet echt. We raden ieder merk aan om genoeg budget en tijd te reserveren om echte fotografie in te zetten,” aldus Roderick Cremers, eigenaar van Fresh Bridge.

<i>Zorg voor eigen, unieke beelden.</i>
Zorg voor eigen, unieke beelden.

#Stocktober

En dus heeft de maand oktober bij Fresh Bridge wederom geheel in het teken gestaan van nagemaakte stockfotografie. Ze hebben een duidelijke visie. En hopen dat er in de toekomst steeds minder van stockfotografie gebruik wordt gemaakt. Merken moeten gewoon zelf leuke content gaan maken die hun merkwaarden en inzichten in de doelgroep op een authentieke manier naar voren brengen.

Maar tot het zover is staat bij Fresh Bridge ieder jaar de maand oktober in het teken van #Stocktober.

Meer foto’s bewonderen van de #Stocktober campagne van Fresh Bridge? Check dan even de Facebook pagina en join the #Stocktober resistance.

...

Verder lezen over Fotografie

NASA-astronaut deelt adembenemende video van het noorderlicht

Een astronaut genaamd Matthew Dominick, die keek vanuit het raam van de Dragon Endeavour bekeek het Noorderlicht eens van de andere kant.

Technology10.10.2024

NASA-astronaut deelt adembenemende video van het noorderlicht

Straks heb je elke dag een originele profielfoto op WhatsApp

Een Lensa-achtige functie komt nu van Meta zelf naar WhatsApp. Zo heb je elke dag een originele profielfoto, als je dat wil natuurlijk.

Social Media02.07.2024

Straks heb je elke dag een originele profielfoto op WhatsApp

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Meta labelde allerlei posts die niet AI waren wel als kunstmatige intelligentie. Daar waren de daadwerkelijke fotografen niet over te spreken.

Social Media02.07.2024

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Leica’s nieuwe app is voor wie de oude cameralook terugwil

Leica heeft een nieuwe app die heel geschikt blijkt te zijn voor wie terugverlangt naar oude camera’s. Het is de Leica Lux-app en je vindt in deze app verschillende kleurprofielen waarmee je de oldschool camera-looks kunt recreëren.

Mobile06.06.2024

Leica’s nieuwe app is voor wie de oude cameralook terugwil

De voordelen en nadelen van foto’s maken van je eten

Een foto maken van je eten, zeker als dat een mooi opgemaakt bordje is in een restaurant, en andere mensen lekker laten meegenieten. Het heeft zijn voordelen en nadelen.

Social Media02.06.2024

De voordelen en nadelen van foto’s maken van je eten

Keukenhof en Samsung samen voor magische ‘Night at Keukenhof’

Ondertussen is Keukenhof tijdelijk gesloten, maar wij mochten een laatste magische night meemaken: A night at Keukenhof. Klinkt als een horrorfilm, is het verre van. Samen met de Samsung Galaxy S24 gingen we op pad, nachtfoto’s maken.

Mobile30.05.2024

Keukenhof en Samsung samen voor magische ‘Night at Keukenhof’

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Zie je er als een berg tegenop om Google Foto's op te ruimen? Helemaal niet nodig. Met deze 5 tips heb je het zo gepiept.

Online27.05.2024

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

30 grappige dierenfoto’s die kans maken op de Comedy Pet Awards 2024

Het is weer bijna tijd voor de finale van de Comedy Pet Awards en voordat we horen wie de winnaars zijn, zijn hier de 30 grappige dierenfoto's die kans maken op de winst.

Mobile19.05.2024

30 grappige dierenfoto’s die kans maken op de Comedy Pet Awards 2024

Verder lezen over Merken

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Verder lezen over Online Marketing

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming