Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Facebook gaat zich actiever inzetten in de strijd tegen fake news met het oog op de Europese verkiezingen in mei. Zo weet Reuters te melden. Een senior executive van Facebook vertelde afgelopen maandag dat er een samenwerking komt met het Duitse persbureau DPA voor een strengere controle op berichten.
Amerikaanse verkiezingen
Sinds de Amerikaanse verkiezingen van 2016 staat Facebook onder druk. Nepaccounts en misleidende advertenties op het sociale platform waren orde van de dag en zorgden voor veel ophef. Hillary Clinton die een kinderseksnetwerk runde vanuit een pizzeria, de paus die Trump zou steunen, een oproep van ISIS om op Hillary Clinton te stemmen: het zijn allemaal voorbeelden van fake news–berichten die miljoenen Amerikanen bereikten tijdens de verkiezingscampagne van 2016. Ook werd gespeculeerd dat Rusland met sociale media de uitkomst van de verkiezingen probeerde te beïnvloeden in het voordeel van Trump.
Op het matje geroepen
Vorige maand tikte de Europese Unie Facebook op de vingers: het bedrijf zou nog niet genoeg actie hebben ondernomen om fake nieuws te bestrijden. Gezien de naderende verkiezingen voor het Europees Parlement is dit voor de EU een belangrijke kwestie. Eerder tekenden Facebook, Twitter en Google al een vrijwillige gedragscode om een actieve rol te spelen bij het bestrijden van nepnieuws.
Afgelopen maandag meldde Facebook dat het een operatiecentrum op zal zetten dat 24/7 bemand wordt met dataspecialisten en beleidsdeskundigen. Deze zouden gaan samenwerken met externe organisaties om dreigingen te identificeren.
Tessa Lyons, manager nieuwsintegriteit bij Facebook: “Ze zullen proberen proactief opkomende dreigingen te identificeren om zo snel mogelijk actie te kunnen ondernemen.”
Niet alleen mankracht wordt ingezet bij deze kwestie. Facebook belooft ook al zijn digitale systemen te blijven verbeteren, om zo onbetrouwbare berichten te herkennen en verspreiding te beperken.
Samenwerking DPA
Een samenwerking tussen Facebook en DPA, het grootste persbureau van Duitsland, moet gaan zorgen voor een verbeterde controle van berichten. Dit is een toevoeging aan de bestaande samenwerking met Correctiv, een non-profit organisatie van onderzoeksjournalisten die sinds begin 2017 nepnieuws signaleert aan Facebook.
Duitsland is een van de koplopers op dit gebied. Zo nam het land vorig jaar een nieuwe wet aan die bedrijven dwingt aanstootgevende berichten te verwijderen. Doen ze dit niet, dan riskeren ze een boete die kan oplopen tot wel 50 miljoen euro. Daarnaast is de Duitse regering van plan meer dan 100.000 studenten op te leiden als mediaspecialisten, met als doel te voorkomen dat advertenties worden misbruikt voor politieke doeleinden.
[Afbeelding © Chaiyawat – Adobe Stock]
Verder lezen over Europa
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Nieuws24.06.2024
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EULifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoOnline26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Fake
Online12.08.2024
Fake News: Was het publiek van Kamala Harris nep?
Social Media31.05.2024
Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes
Nieuws27.05.2024
Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online09.04.2024
Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?
Social Media17.05.2022
UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan
Musk denkt dat meer dan 20% van de accounts fake isSocial Media30.03.2022