Media03.09.2020

Eurosport onthult mixed-reality Cube studio voor US Open


De toekomst van televisie: Eurosport cube introduceert de virtuele high five

Helemaal nieuw is het niet maar ongekend ‘cool’ is het wel. Eurosport komt echt met een geweldige innovatie tijdens de US-Open in Amerika. De Eurosport Cube creëert live een virtuele wereld die spelers van de US-Open op afstand verbindt met de presentatie in de studio. Geen interviews meer waarbij je in een window op je scherm spelers ziet die worden geïnterviewd. Nope de Eurosport Cube is veel leuker en spannender want de spelers staan nu ogenschijnlijk fysiek in de studio samen met de presentator van het sportprogramma.

Dat het kon was wel bekend, maar het dan ook daadwerkelijk doen is toch nog wel even anders. Door alle Covid-19 beperkingen was het voor presentatrice Barbara Schett-Eagle niet mogelijk om in New York aanwezig te zijn. Het was voor Europsport in ieder geval het moment om deze geavanceerde augmented reality-technologie toe te passen in de studio. En dat levert bijzondere en vernieuwende televisie op. De virtuele high five is geboren. Het is even mikken maar het ziet er allemaal heel realistisch uit.

Tijdens een interview tussen Barbara Schett-Eagle en Karolina Pliskova zien we beide vrouwen (zie onder) naast elkaar in de studio staan. Het is misschien wel een historisch moment, want natuurlijk gaat deze technologie in de toekomst vaker worden toegepast bij sportuitzendingen, ook als de coronavirus-crisis voorbij is. Dit is een nieuwe vorm van televisie die overal kan worden toegepast. Zoals boven al gemeld, er zijn eerdere voorbeelden waarbij deze technologie is toegepast. De Eurosport Cube laat vandaag zien dat de technologie nog verder is verbeterd. De populaire sportzender heeft in ieder geval een fraaie primeur in de sportwereld.

Wat weten we over de Eurosport Cube..

De Eurosport Cube wordt gemaakt in een interactieve mixed-reality-studio met behulp van augmented reality (AR). Duidelijk is dat de kwaliteit van het grafische beeld inmiddels sterk is verbeterd. De technologie maakt ogenschijnlijk ook echte interactie mogelijk omdat spelers door de Cube fysiek verschijnen en het lijkt alsof ze de presentator ook echt kunnen aankijken.

Eurosport’s Cube is 4 x 4 meter groot en bestaat uit meer dan vier miljoen LED-pixels. De Cube is het resultaat van drie jaar onderzoek en ontwikkeling bij Eurosport in samenwerking met een aantal technologiebedrijven. Bijzonder is de geavanceerde tracking-oplossing die de presentator in de ruimte kan volgen zodat deze daadwerkelijke kan communiceren met het AR-beeld. De Cube kan in een dag worden opgebouwd.

Virtual reality bij de Avondetappe van de NOS?

Het kan haast niet anders als dat andere TV producenten deze technologie natuurlijk ook zullen gaan overnemen. Wie weet zien we dan volgend jaar tijdens de avondetappe van de NOS alleskunner Wout van Aert (winnaar van de 5e Tour etappe) aan tafel bij Viola plaats nemen. Niet omdat dat leuker is maar vooral omdat het kan.

(c) Beelden, tweets en screenshots zijn allen eigendom van Eurosport

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Augmented Reality

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

In een tijd waarin technologie ons steeds meer helpt om herinneringen op nieuwe en creatieve manieren vast te leggen, biedt byPaper iets revolutionairs: fotoboeken met Augmented Reality (AR). Deze technologie maakt het mogelijk om je foto's te verrijken met video's, waardoor je niet alleen herinneringen in het fotoboek kunt vastleggen, maar ze ook op een levendige manier opnieuw kunt beleven. Of het nu de beelden en geluiden van een waterval zijn tijdens een vakantie, of het lachen van vrienden op een feestje – je beleeft het opnieuw, alsof je er weer bij bent.

Online21.11.2024

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Snapchat heeft besloten zijn nieuwe camerabril Spectacles ook in landen buiten de Verenigde Staten uit te brengen, waaronder Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Gadgets29.10.2024

Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Orion is de augmented reality-bril die volgens Meta-leider Mark Zuckerberg “de meest geavanceerde AR-bril is die de wereld ooit heeft gezien”.

Gadgets25.09.2024

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Meta zou een concurrent willen maken voor de Apple Vision Pro en was al vrij ver in de ontwikkeling. Nu cancelt het die VR-bril.

Technology23.08.2024

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

Ja, Apple werkt wel degelijk aan een nieuwe bril die het even helemaal anders doet, maar nee, snel komt die niet.

Gadgets24.06.2024

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Stel je voor dat een gewone bril straks kan fungeren als augmented reality-bril? Dat is helemaal niet straks, dat is nu.

Technology13.05.2024

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

De nieuwe, high end mixed reality-headset Apple Vision Pro komt er bijna aan. In februari verschijnt het apparaat, dat nu in productie is gegaan. Dat stelt Ming-Chi Kuo, een expert op het gebied van tech.

Gadgets26.12.2023

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen