Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Helemaal nieuw is het niet maar ongekend ‘cool’ is het wel. Eurosport komt echt met een geweldige innovatie tijdens de US-Open in Amerika. De Eurosport Cube creëert live een virtuele wereld die spelers van de US-Open op afstand verbindt met de presentatie in de studio. Geen interviews meer waarbij je in een window op je scherm spelers ziet die worden geïnterviewd. Nope de Eurosport Cube is veel leuker en spannender want de spelers staan nu ogenschijnlijk fysiek in de studio samen met de presentator van het sportprogramma.
Dat het kon was wel bekend, maar het dan ook daadwerkelijk doen is toch nog wel even anders. Door alle Covid-19 beperkingen was het voor presentatrice Barbara Schett-Eagle niet mogelijk om in New York aanwezig te zijn. Het was voor Europsport in ieder geval het moment om deze geavanceerde augmented reality-technologie toe te passen in de studio. En dat levert bijzondere en vernieuwende televisie op. De virtuele high five is geboren. Het is even mikken maar het ziet er allemaal heel realistisch uit.
Tijdens een interview tussen Barbara Schett-Eagle en Karolina Pliskova zien we beide vrouwen (zie onder) naast elkaar in de studio staan. Het is misschien wel een historisch moment, want natuurlijk gaat deze technologie in de toekomst vaker worden toegepast bij sportuitzendingen, ook als de coronavirus-crisis voorbij is. Dit is een nieuwe vorm van televisie die overal kan worden toegepast. Zoals boven al gemeld, er zijn eerdere voorbeelden waarbij deze technologie is toegepast. De Eurosport Cube laat vandaag zien dat de technologie nog verder is verbeterd. De populaire sportzender heeft in ieder geval een fraaie primeur in de sportwereld.
Wat weten we over de Eurosport Cube..
De Eurosport Cube wordt gemaakt in een interactieve mixed-reality-studio met behulp van augmented reality (AR). Duidelijk is dat de kwaliteit van het grafische beeld inmiddels sterk is verbeterd. De technologie maakt ogenschijnlijk ook echte interactie mogelijk omdat spelers door de Cube fysiek verschijnen en het lijkt alsof ze de presentator ook echt kunnen aankijken.
Eurosport’s Cube is 4 x 4 meter groot en bestaat uit meer dan vier miljoen LED-pixels. De Cube is het resultaat van drie jaar onderzoek en ontwikkeling bij Eurosport in samenwerking met een aantal technologiebedrijven. Bijzonder is de geavanceerde tracking-oplossing die de presentator in de ruimte kan volgen zodat deze daadwerkelijke kan communiceren met het AR-beeld. De Cube kan in een dag worden opgebouwd.
Virtual reality bij de Avondetappe van de NOS?
Het kan haast niet anders als dat andere TV producenten deze technologie natuurlijk ook zullen gaan overnemen. Wie weet zien we dan volgend jaar tijdens de avondetappe van de NOS alleskunner Wout van Aert (winnaar van de 5e Tour etappe) aan tafel bij Viola plaats nemen. Niet omdat dat leuker is maar vooral omdat het kan.
(c) Beelden, tweets en screenshots zijn allen eigendom van Eurosport
Verder lezen over Augmented Reality
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Gadgets25.09.2024
Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion
Technology23.08.2024
Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro
Gadgets24.06.2024
Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet
Technology13.05.2024
De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur
Gadgets26.12.2023
Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Social Media09.11.2023