Media21.12.2017

Een gevechtsfunctie bij Defensie: Welke past bij jou?


sponsored story

Bij het Ministerie van Defensie is men altijd op zoek naar nieuwe talenten. Ben jij niet iemand die heel de dag stil achter een bureau kan zitten. Eigenlijk gewoon lekker actief bezig wil zijn. En misschien zelfs ook opzoek naar avontuur. Dan ligt er voor jou wellicht een uitdagende baan te wachten bij een van de gevechtsfuncties van Defensie.

Laten we wel even voorop stellen dat het werk van Defensie avontuurlijk en echt teamwork is. Het is leuk en spannend tegelijk, maar het vraagt ook zeker wat van je. Je moet echt stevig in je schoenen staan. Tegen een stootje kunnen. Anderen moeten blind op je kunnen vertrouwen. Je moet doorzettingsvermogen hebben. En last, but nog least, je moet fit en vitaal zijn om dit werk goed te kunnen doen.

Spreek dit jou allemaal aan. Zowel bij pantsergenie, luchtmobiele brigade als het Korps Mariniers zijn er functies beschikbaar. Welke past bij jou?

1. Pantsergenie

De Pantsergenie is een onderdeel van de Landmacht dat bestaat uit infanteristen met een extra taak. Het is ook een meer ondersteunende en tevens ook logistieke gevechtseenheid. Ze zorgen er dus voor dat infanterie het gevecht kan voeren. Dat doen ze door ze ondermeer door explosieven op te sporen, de weg vrij te maken en de vijand te hinderen. Ze bevoorraden ook, herstellen materieel en geven geneeskundige zorg.

De militaire specialisten van het pantsergeniebataljon zijn belangrijk tijdens verschillende soorten operaties. Bij een oprukkende vijand vertragen zij de tegenstander. Ze leggen mijnenvelden of werpen andere hindernissen op. Ook het onbruikbaar maken van wegen of bruggen behoort hierbij tot de mogelijkheden. Bij een eigen offensief zorgen zij ervoor dat de aanval zo snel en ongestoord mogelijk plaatsvindt. Ze doen dit door ondermeer:

  • noodbruggen te leggen;
  • vijandelijke mijnenvelden te ruimen;
  • wegen op de opmarsroute begaanbaar te maken.

2. Luchtmobiele Brigade

De Luchtmobiele Brigade is een snel inzetbare lichte infanteriegevechtseenheid. Binnen 7 dagen zijn ze wereldwijd inzetbaar voor de verdediging van eigen gebied, bondgenoten, bescherming van de internationale rechtsorde, rampenbestrijding en humanitaire hulp.

De luchtmobiele militairen van de 11 Air Manoeuvre Brigade verplaatsen zich te voet, met lichte voertuigen, per helikopter of transportvliegtuig. Daarvoor werken ze dan ook samen met de luchtmacht. Er zijn verschillende vormen van air manoeuvre:

  • Air assault: offensieve operatie om bijvoorbeeld een bruggenhoofd te vormen (diep) in vijandelijk gebied. Er wordt gebruikt gemaakt van een combinatie van vuurkracht, snelheid en het verrassingseffect.
  • Air mechanised. Apache-gevechtshelikopters hebben de hoofdrol. Luchtmobiele militairen ondersteunen vanaf de grond door bijvoorbeeld doelen aan te wijzen.
  • Airmobile en airborne. Helikopters vervoeren de militairen van en naar een operatiegebied. Bij airborne springen ze met parachutes uit transporthelikopters.

Korps Mariniers

Een marinier gaat verder waar anderen stoppen. Iets dat vraagt om een ijzeren discipline, een perfecte conditie en vooral heel veel doorzettingsvermogen. Je moet echt topfit zijn. En dan heb je ook nodig om in ieder terrein en weertype te kunnen opereren: van de ijzige kou op de poolcirkel tot de tropische hitte van de Caraïben.

Als Marinier kan je deelnemen aan internationale vredesoperaties van de NAVO en de Verenigde Naties. Binnen 48 uur kun je overal ter wereld worden ingezet. Het Korps Mariniers is daarnaast ook medeverantwoordelijk voor de defensie van de Nederlandse Antillen en Aruba. Je moet altijd klaar staan voor uitzending. Fysiek en mentaal moet je dus op alles voorbereid zijn.

Welke past bij jou?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen en zien kan het werk van Defensie niet bestaan zonder techniek. In alle soorten. Robuust en high-tech. In elke functie krijg je voortdurend te maken met techniek en technologie/ict en technologisch denken.

Maar Defensie is ook overduidelijk een organisatie met een sterke focus op de mens. Want uiteindelijk zijn het de mensen, met een sterke can do mentaliteit, die het doen. Surf naar de website van Defensie om daar te ontdekken welke eenheid bij jou past. Je kan meelopen met de eenheden van de Mariniers, Luchtmobiel of Pantsergenie in een 360 graden video.

...

Verder lezen over Campagne

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

Bijna iedereen heeft wel een antwoord als je hem vraagt wat hij of zij zou doen met 120 miljoen, maar niemand vraagt wat je nu doet om je een winnaar te voelen. Wat als je dat wel doet?

Entertainment04.06.2024

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief