De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Hoe liefde meestal wordt gevisualiseerd
Liefde overstijgt alle culturen en haar gerelateerde zusje ‘romantiek’ genereert miljarden. Opmerkelijk is dat men in Azië het meest
blijkt uit te geven aan Valentijnscadeaus, zij geven gemiddeld $274 (€ 241,88) per persoon uit, wat meer is dan waar dan ook ter wereld.
Mensen zijn geneigd om vast te houden aan vereenvoudigde ideeën en visualisaties van liefde. Romantische liefde staat vaak centraal in klassieke teksten en sprookjes met een duidelijke expressie. Liefde wordt al eeuwen vertegenwoordigt in de vorm van een hart. Men geloofde dat het hart het middelpunt van alle emoties is en liefde de sterkste emotie van allemaal. Terwijl Valentijnsdag tegenwoordig synoniem is voor kaarten, bloemen en chocolade, wordt de vorm van het hart universeel erkend.
Romantische liefde wordt geassocieerd met veel visuele clichés via: het aanbieden van rode rozen, champagne drinken, omhelzingen, kussen, eten delen, cadeaus uitwisselen, chocolade, een ring of andere sieraden aanbieden etc. Het sentiment en de visuele concepten zijn consistent in de meerderheid van landen waar Getty Images beelden licenseert. Of het nu gaat om een Nederlands, Indonesisch of Afrikaans koppel, de onderliggende concepten die gecommuniceerd worden zijn grotendeels hetzelfde wereldwijd.
Liefde in allerlei vormen
Ondanks deze clichés, weten we allemaal dat de liefde van de 7 miljard mensen op deze wereld er niet daadwerkelijk zo uitziet. Iedere vorm van liefde is 3-dimensionaal, asymmetrisch en uniek. ‘Liefde’ is allesomvattend.
Verbindingen tussen mensen worden ondersteund door liefde. Het is een intieme band tussen vrienden, familie of geliefden. Deze verbindingen kunnen zelfs worden uitgebreid met dieren, tot hun band onderling en met mensen. Mensen antropomorfiseren dieren, oftewel er worden menselijke eigenschappen toegekend aan dieren. Als we dieren met elkaar zien knuffelen, brengen we hiermee onze eigen gevoelens over, vanwaar de populariteit van de zogenaamde Buzzfeed katten listicles! Onze band met huisdieren gaat zo ver dat dit nu een belangrijk onderdeel uitmaakt van Valentijnsdag. In 2015 is de verwachting dat er van de $18.9 miljard, (circa €16,5 miljard) die Amerikanen uitgeven aan Valentijnsdag, $703 miljoen (circa €615 miljoen) uitgegeven aan huisdieren. Denk aan roze truien voor katten en dieprode hartvormige doosjes vol traktaties voor honden.
De impact van technologie op het uitbeelden van liefde
Internet heeft een wereldwijde visuele alfabetisering teweeg gebracht. Aangezien er dit jaar meer telefoons met camera’s in omloop zijn dan dat er mensen rondlopen wereldwijd, nemen de aantallen foto’s die dagelijks gemaakt en gedeeld worden uitzonderlijke proporties aan. De diversiteit aan pure beelden die beschikbaar zijn, betekent dat oude clichés op vernieuwende wijze in beeld gebracht worden en diversiteit, karakter en persoonlijkheid waarde toevoegen aan eeuwenoude weergaven.
Werk, reizen van en naar werk, klusjes, taken en financiën. Er zijn zoveel dingen die in de weg staan om meer tijd met onze geliefden door te brengen. Ook technologie heeft zijn voor- en nadelen. Enerzijds stelt technologie geliefden in staat om betaalbaarder en visueler dan ooit te communiceren over lange afstanden. Anderzijds vormt technologie een barrière tussen de verbondenheid van mensen. Onze levens worden gecontroleerd door technologie waarin werk overgaat in persoonlijke tijd. Het vormt een afleiding wanneer we omgeven zijn door vrienden en familie en het biedt geen oprecht authentieke gevoelsmatige ervaring. Het resultaat is dat de visuele weergave van menselijke verbondenheid beter werkt als technologie niet aanwezig is, of als het wel aanwezig is waarde toevoegt en geen bron van afleiding vormt.
‘Selfie’ was vorig jaar de snelst groeiende zoekterm op iStock by Getty Images. De technologie is de drijvende kracht achter deze trend die zich uit in solo selfies en selfies met anderen. We zien dagelijks allemaal meer portretten dan dat we (waarschijnlijk) willen. De invloed van deze voornamelijk geënsceneerde beelden is dat het zelfbewustzijn hoger is – niet per se op een zelfingenomen, overdreven bewuste manier maar door te leren waarderen wat we hebben met alle imperfecties die daarbij horen en dit te vieren via liefde voor onszelf.
Liefde is voor iedereen
Diversiteit is zelden een onderwerp dat aan bod komt op Valentijnsdag maar dat is nu aan het veranderen, 2015 wordt het jaar waarin we de diversiteit van de mensheid vieren. Dit is een tegenreactie op het volume aan beelden waarin mensen in beeld worden gebracht die er hetzelfde uitzien. Consumenten reageren steeds meer op modellen en beelden die intrigeren en anders zijn.
Het 180 jaar oude sieradenmerk, Tiffany & Co., heeft onlangs een nieuwe campagne gelanceerd die over de hele wereld headlines heeft gegenereerd. Hierin zijn zeven koppels te zien, waaronder een homoseksueel stel (die in het dagelijks leven ook daadwerkelijk bij elkaar zijn). Per stel is te zien hoe zij elkaar ten huwelijk vragen. Liefde wordt steeds vaker gevisualiseerd als een universeel gevoel dat maatschappijen, community’s, etnische achtergronden en seksuele voorkeuren overstijgt.
Deze Valentijnsdag is het moment om de cliché te beëindigen, te breken met stereotypes en een nieuwe visie te geven aan wat liefde voor ons betekent in de wereld van deze tijd.
Designer conclusies
Alhoewel de klassieke Valentijnsdag beelden niet minder iconisch zijn, dagen we vormgevers uit om de tradities deze Valentijnsdag los te laten en in de afbeeldingen te duiken die een moderner en ingesloten sentiment tot uitdrukking brengen:
- Sterke authentieke emoties
- Technologie uit de vergelijking verwijderen, tenzij het de liefde levendig houdt.
- Concentreer op de verbinding tussen geliefden – soms is een close-up van die band voldoende.
- Zorg ervoor dat vertrouwen, geluk, tevredenheid en comfort worden gevisualiseerd.
- Laat karakter en individualiteit zien.
- Storytelling in het beeld – het is moeilijker maar essentieel in de communicatie om vandaag de dag betrokkenheid te creëren.
- Maak gebruik van creativiteit om visuele clichés te laten werken:
- Tips voor het kiezen van hartjes – probeer dit eens met andere materialen, texturen, vormen (breed of smal), kleuren (hoeft niet altijd rood te zijn).
- Tips voor het gebruik van “scenario” clichés – bedenk wat er anders kan zijn aan het beeld. Probeer er iets anders mee te doen, door bijvoorbeeld mensen in de winter in plaats van zomer af te beelden, kan het beeld een heel ander gevoel geven.
- Hier zijn een aantal beelden te vinden ter inspiratie voor Valentijnsdag.
Deze blogpost is geschreven door Rebecca Swift, Director Creative Planning, iStock by Getty Images.
[Fotocredits afbeelding homepage en bovenaan: ProjectB/iStock by Getty Images]
Verder lezen over Foto
Mobile17.07.2024
Hoe je iPhone straks je kwijtgeraakte foto’s kan redden
Social Media02.06.2024
De voordelen en nadelen van foto’s maken van je eten
Online27.05.2024
5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen
Mobile27.05.2024
Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s
Mobile21.05.2024
Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Online26.10.2023
Zo weet je of een afbeelding met AI is gemaakt
Marketing13.10.2023
5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn
Verder lezen over Valentijnsdag
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersMarketing13.02.2024
Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge
'De enige roos die nooit verwelkt’Marketing16.02.2023
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne
resultaten zijn positiefGadgets09.02.2023
Giftguide: de leukste valentijnscadeaus voor de geek in je leven
Social Media14.02.2022
Valentijnsdag! – De leukste tweets en inhakers
Nieuws14.02.2021
Valentijnsdag! Dit zijn de leukste Valentijnsdag inhakers
Entertainment08.02.2021
Zo vier je Valentijnsdag in tijden van corona
Meer dan een kaartjeLifestyle14.02.2020
10 dingen die je niet moet doen op Valentijnsdag
Verder lezen over Visual
Entertainment13.04.2017
Heb jij een blinde vlek? Deze test kan je vertellen waar die zit
Video21.08.2016
De visuele effecten uit Jurassic Park zijn nog altijd geweldig
Online17.06.2016
Welke online afbeeldingen blijven het beste hangen?
Niet verrassend: afbeeldingen met vrouwen scoren beter!Mobile19.05.2016
Visual storytelling apps voor iedereen: Adobe Spark!
Nu gratis beschikbaar voor iedereen.Marketing31.03.2016
Hogeschool Leiden brengt data tot leven
Online10.06.2014
Visual Design Week XS in Breda
Entertainment01.08.2013
ETERNA: Een epische filmtrailer
Video24.12.2012