Media13.02.2015

De veranderende uitdrukking van liefde: Visuele expressies van liefde op Valentijnsdag


Hoe liefde meestal wordt gevisualiseerd

Liefde overstijgt alle culturen en haar gerelateerde zusje ‘romantiek’ genereert miljarden. Opmerkelijk is dat men in Azië het meest
blijkt uit te geven aan Valentijnscadeaus, zij geven gemiddeld $274 (€ 241,88) per persoon uit, wat meer is dan waar dan ook ter wereld.

Mensen zijn geneigd om vast te houden aan vereenvoudigde ideeën en visualisaties van liefde. Romantische liefde staat vaak centraal in klassieke teksten en sprookjes met een duidelijke expressie. Liefde wordt al eeuwen vertegenwoordigt in de vorm van een hart. Men geloofde dat het hart het middelpunt van alle emoties is en liefde de sterkste emotie van allemaal. Terwijl Valentijnsdag tegenwoordig synoniem is voor kaarten, bloemen en chocolade, wordt de vorm van het hart universeel erkend.

Romantische liefde wordt geassocieerd met veel visuele clichés via: het aanbieden van rode rozen, champagne drinken, omhelzingen, kussen, eten delen, cadeaus uitwisselen, chocolade, een ring of andere sieraden aanbieden etc. Het sentiment en de visuele concepten zijn consistent in de meerderheid van landen waar Getty Images beelden licenseert. Of het nu gaat om een Nederlands, Indonesisch of Afrikaans koppel, de onderliggende concepten die gecommuniceerd worden zijn grotendeels hetzelfde wereldwijd.

Liefde in allerlei vormen

Ondanks deze clichés, weten we allemaal dat de liefde van de 7 miljard mensen op deze wereld er niet daadwerkelijk zo uitziet. Iedere vorm van liefde is 3-dimensionaal, asymmetrisch en uniek. ‘Liefde’ is allesomvattend.

Verbindingen tussen mensen worden ondersteund door liefde. Het is een intieme band tussen vrienden, familie of geliefden. Deze verbindingen kunnen zelfs worden uitgebreid met dieren, tot hun band onderling en met mensen. Mensen antropomorfiseren dieren, oftewel er worden menselijke eigenschappen toegekend aan dieren. Als we dieren met elkaar zien knuffelen, brengen we hiermee onze eigen gevoelens over, vanwaar de populariteit van de zogenaamde Buzzfeed katten listicles! Onze band met huisdieren gaat zo ver dat dit nu een belangrijk onderdeel uitmaakt van Valentijnsdag. In 2015 is de verwachting dat er van de $18.9 miljard, (circa €16,5 miljard) die Amerikanen uitgeven aan Valentijnsdag, $703 miljoen (circa €615 miljoen) uitgegeven aan huisdieren. Denk aan roze truien voor katten en dieprode hartvormige doosjes vol traktaties voor honden.

AleksandarNakic\/iStock by Getty Images
AleksandarNakic/iStock by Getty Images

De impact van technologie op het uitbeelden van liefde

Internet heeft een wereldwijde visuele alfabetisering teweeg gebracht. Aangezien er dit jaar meer telefoons met camera’s in omloop zijn dan dat er mensen rondlopen wereldwijd, nemen de aantallen foto’s die dagelijks gemaakt en gedeeld worden uitzonderlijke proporties aan. De diversiteit aan pure beelden die beschikbaar zijn, betekent dat oude clichés op vernieuwende wijze in beeld gebracht worden en diversiteit, karakter en persoonlijkheid waarde toevoegen aan eeuwenoude weergaven.

Werk, reizen van en naar werk, klusjes, taken en financiën. Er zijn zoveel dingen die in de weg staan om meer tijd met onze geliefden door te brengen. Ook technologie heeft zijn voor- en nadelen. Enerzijds stelt technologie geliefden in staat om betaalbaarder en visueler dan ooit te communiceren over lange afstanden. Anderzijds vormt technologie een barrière tussen de verbondenheid van mensen. Onze levens worden gecontroleerd door technologie waarin werk overgaat in persoonlijke tijd. Het vormt een afleiding wanneer we omgeven zijn door vrienden en familie en het biedt geen oprecht authentieke gevoelsmatige ervaring. Het resultaat is dat de visuele weergave van menselijke verbondenheid beter werkt als technologie niet aanwezig is, of als het wel aanwezig is waarde toevoegt en geen bron van afleiding vormt.

‘Selfie’ was vorig jaar de snelst groeiende zoekterm op iStock by Getty Images. De technologie is de drijvende kracht achter deze trend die zich uit in solo selfies en selfies met anderen. We zien dagelijks allemaal meer portretten dan dat we (waarschijnlijk) willen. De invloed van deze voornamelijk geënsceneerde beelden is dat het zelfbewustzijn hoger is – niet per se op een zelfingenomen, overdreven bewuste manier maar door te leren waarderen wat we hebben met alle imperfecties die daarbij horen en dit te vieren via liefde voor onszelf.

Liefde is voor iedereen

Diversiteit is zelden een onderwerp dat aan bod komt op Valentijnsdag maar dat is nu aan het veranderen, 2015 wordt het jaar waarin we de diversiteit van de mensheid vieren. Dit is een tegenreactie op het volume aan beelden waarin mensen in beeld worden gebracht die er hetzelfde uitzien. Consumenten reageren steeds meer op modellen en beelden die intrigeren en anders zijn.

Het 180 jaar oude sieradenmerk, Tiffany & Co., heeft onlangs een nieuwe campagne gelanceerd die over de hele wereld headlines heeft gegenereerd. Hierin zijn zeven koppels te zien, waaronder een homoseksueel stel (die in het dagelijks leven ook daadwerkelijk bij elkaar zijn). Per stel is te zien hoe zij elkaar ten huwelijk vragen. Liefde wordt steeds vaker gevisualiseerd als een universeel gevoel dat maatschappijen, community’s, etnische achtergronden en seksuele voorkeuren overstijgt.

Deze Valentijnsdag is het moment om de cliché te beëindigen, te breken met stereotypes en een nieuwe visie te geven aan wat liefde voor ons betekent in de wereld van deze tijd.

sanjeri\/iStock by Getty Images
sanjeri/iStock by Getty Images

Designer conclusies

Alhoewel de klassieke Valentijnsdag beelden niet minder iconisch zijn, dagen we vormgevers uit om de tradities deze Valentijnsdag los te laten en in de afbeeldingen te duiken die een moderner en ingesloten sentiment tot uitdrukking brengen:

  1. Sterke authentieke emoties
  2. Technologie uit de vergelijking verwijderen, tenzij het de liefde levendig houdt.
  3. Concentreer op de verbinding tussen geliefden – soms is een close-up van die band voldoende.
  4. Zorg ervoor dat vertrouwen, geluk, tevredenheid en comfort worden gevisualiseerd.
  5. Laat karakter en individualiteit zien.
  6. Storytelling in het beeld – het is moeilijker maar essentieel in de communicatie om vandaag de dag betrokkenheid te creëren.
  7. Maak gebruik van creativiteit om visuele clichés te laten werken:
    • Tips voor het kiezen van hartjes – probeer dit eens met andere materialen, texturen, vormen (breed of smal), kleuren (hoeft niet altijd rood te zijn).
    • Tips voor het gebruik van “scenario” clichés – bedenk wat er anders kan zijn aan het beeld. Probeer er iets anders mee te doen, door bijvoorbeeld mensen in de winter in plaats van zomer af te beelden, kan het beeld een heel ander gevoel geven.
    • Hier zijn een aantal beelden te vinden ter inspiratie voor Valentijnsdag.

Deze blogpost is geschreven door Rebecca Swift, Director Creative Planning, iStock by Getty Images.

[Fotocredits afbeelding homepage en bovenaan: ProjectB/iStock by Getty Images]

...

Verder lezen over Foto

Hoe je iPhone straks je kwijtgeraakte foto’s kan redden

Aan de upgrade van het besturingssysteem van Apple wordt een mogelijkheid toegevoegd waarmee je foto’s kunt redden waarvan je dacht dat die verdwenen waren.

Mobile17.07.2024

Hoe je iPhone straks je kwijtgeraakte foto’s kan redden

De voordelen en nadelen van foto’s maken van je eten

Een foto maken van je eten, zeker als dat een mooi opgemaakt bordje is in een restaurant, en andere mensen lekker laten meegenieten. Het heeft zijn voordelen en nadelen.

Social Media02.06.2024

De voordelen en nadelen van foto’s maken van je eten

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Zie je er als een berg tegenop om Google Foto's op te ruimen? Helemaal niet nodig. Met deze 5 tips heb je het zo gepiept.

Online27.05.2024

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Mooie foto gemaakt met je iPhone, maar later bedacht dat die foto helemaal niet zo mooi was? Het kan zijn dat die verwijderde foto toch recent weer terugkwam. Dit is waarom.

Mobile27.05.2024

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

Goed nieuws en slecht nieuws: het goede nieuws is dat er een fix is verschenen voor mensen wiens iPhone of iPad verwijderde foto's toonde. Het slechte dat Apple geen uitleg heeft.

Mobile21.05.2024

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
​Zo weet je of een afbeelding met AI is gemaakt

Canva heeft nu de optie om AI-beelden te genereren: Dall-E en Midjourney kunnen het al langer. Op Google Pixel 8 kun je met AI je foto’s zo verregaand bewerken, dat je bijna niet meer weet of je het wel een eigen foto...

Online26.10.2023

​Zo weet je of een afbeelding met AI is gemaakt

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Je ziet het wel eens op het NOS Journaal: heel willekeurige beelden van mensen die op straat lopen, of handen die tikken op een toetsenbord. Het zijn stockbeelden: beelden die vaker worden gebruikt en wat algemener zijn....

Marketing13.10.2023

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Verder lezen over Valentijnsdag

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief
Giftguide: de leukste valentijnscadeaus voor de geek in je leven

Het is volgende week dinsdag Valentijnsdag. Je hoeft daar zeker niet aan mee te doen als je dat niet wil, maar als je het leuk vindt, dan is het een leuke dag om die speciale persoon in je leven even te laten weten dat j...

Gadgets09.02.2023

Giftguide: de leukste valentijnscadeaus voor de geek in je leven

​Valentijnsdag! – De leukste tweets en inhakers

Het is vandaag Valentijnsdag. Doen jij en je partner eraan? Is het slechts een commercieel gebeuren en toon jij je liefde liever wat spontaner? Maar, misschien ben je alleen verliefd en wil je dat (anoniem) aan die ander...

Social Media14.02.2022

​Valentijnsdag! – De leukste tweets en inhakers

Valentijnsdag! Dit zijn de leukste Valentijnsdag inhakers

Valentijnsdag is natuurlijk wel een beetje anders dan anders…

Nieuws14.02.2021

Valentijnsdag! Dit zijn de leukste Valentijnsdag inhakers

​Zo vier je Valentijnsdag in tijden van corona

We klagen inmiddels al maanden steen en been: niks kan. Eerst mochten we maar een paar mensen zien, nu nog maar eentje en dan is er ook nog een avondklok die ons elke afspraak weer in de nek hijgt. Er is echter ook heel...

Entertainment08.02.2021

​Zo vier je Valentijnsdag in tijden van corona

Meer dan een kaartje
​10 dingen die je niet moet doen op Valentijnsdag

Het is vandaag Valentijnsdag. Ja ja, het is uitgevonden door Hallmark en totaal niet romantisch, maar uiteindelijk blijken toch veel mensen een cadeautje of kaartje wel te waarderen. Echter is niet elk cadeautje of elk g...

Lifestyle14.02.2020

​10 dingen die je niet moet doen op Valentijnsdag

Verder lezen over Visual

Heb jij een blinde vlek? Deze test kan je vertellen waar die zit

Ons zicht is niet altijd even betrouwbaar. Dat weet je vermoedelijk zelf ook al, want soms zie je dingen gewoon niet, terwijl je er recht voor staat. Wat blijkt? Dat is geen onoplettendheid (in elk geval niet altijd), ma...

Entertainment13.04.2017

Heb jij een blinde vlek? Deze test kan je vertellen waar die zit

De visuele effecten uit Jurassic Park zijn nog altijd geweldig

Het is alweer 23 jaar geleden dat Jurassic Park in première ging. Het was een enorm keerpunt voor de filmindustrie en een enorme doorbraak op gebied van visuele effecten. En zelfs na al die jaren is het nog steeds een k...

Video21.08.2016

De visuele effecten uit Jurassic Park zijn nog altijd geweldig

Welke online afbeeldingen blijven het beste hangen?

Het meest herkenbare element van een website blijft vaak het logo. Na afloop van het websitebezoek weet 86% van de bezoekers zich deze afbeelding dan ook nog te herinneren. Dat blijkt uit een recent onderzoek van LEWIS n...

Online17.06.2016

Welke online afbeeldingen blijven het beste hangen?

Niet verrassend: afbeeldingen met vrouwen scoren beter!
Visual storytelling apps voor iedereen: Adobe Spark!

Adobe introduceerde vandaag Adobe Spark, een geïntegreerde oplossing voor mobiel en web voor het creëren en delen van indrukwekkende visuele verhalen. Het is gratis en speciaal ontworpen voor alledaagse communicatie....

Mobile19.05.2016

Visual storytelling apps voor iedereen: Adobe Spark!

Nu gratis beschikbaar voor iedereen.
​Hogeschool Leiden brengt data tot leven

In het laatste jaar van de middelbare school sta je voor een belangrijke keuze bij het kiezen van de juiste vervolgopleiding. Aan open dagen geen gebrek, maar hoe maak je als hogeschool het onderscheid? Hogeschool Leide...

Marketing31.03.2016

​Hogeschool Leiden brengt data tot leven

Visual Design Week XS in Breda

Van 24 tot en met 27 juni bouwt het Huis voor Beeldcultuur de StadsGalerij om tot visual design-hotspot van Breda. Innovaties als Oculus Rift en Google Glass kunnen er worden getest, opdrachtgevers in visual design worde...

Online10.06.2014

Visual Design Week XS in Breda

ETERNA: Een epische filmtrailer

Filmtrailers worden steeds spectaculairder, zeker met alle superheld films van de laatste tijd. Maar onderstaande trailer, ETERNA, verslaat ze allemaal. Het is geregisseerd door Vadzim Khudabets, maar het is geen trailer...

Entertainment01.08.2013

ETERNA: Een epische filmtrailer

Firewall – an interactive media installation

Video24.12.2012

Firewall – an interactive media installation