Cord-cutting was in de VS en de UK al in opkomst, maar begint ook langzaamaan een trend in Nederland te worden. Steeds meer mensen in Nederland zeggen dus hun vaste televisie abonnement op. Waarom? Omdat ook op andere manieren alles te zien is. En dan vaak op momenten die we zelf bepalen!
Uit onderzoek van telecompaper blijkt dat in ons land het aantal televisieaansluitingen in het tweede kwartaal van 2015 is gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder.
Q2 2015
In het afgelopen kwartaal is de Nederlandse televisiemarkt gedaald met zo’n 17.000 aansluitingen (-0,2%) naar 7,85 miljoen abonnementen. Oorzaak van de daling is volgens Telecompaper klantenverlies bij Ziggo.
Digitaal
Overigens groeide het aantal digitale tv-aansluitingen wel met +0,4%. Het was alleen niet voldoende om een daling van 4,4% van het aantal analoge tv-aansluitingen te compenseren.
Ziggo
Ziggo verloor voor het tweede kwartaal op rij digitale tv-klanten. Maar gezien over de hele tv-markt heeft het bedrijf nog wel een marktaandeel van zo’n 53%.
Cord-cutting
Steeds meer kabel aanbieders zien klanten overstappen naar andere vormen van televisiekijken, waaronder steeds vaker via internet. Via kabel blijft echter nog wel veruit het populairst.
[Afbeelding: © vadymvdrobot – Fotolia.com]