De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Ooit gehoord van Dr. Robert Cialdini, PhD? Nee? Dat is nou precies het woord dat je niet met de man moet associëren, want deze New York Times bestselling auteur is wereldberoemd op het gebied van de psychologie van het ethisch overtuigen en beïnvloeden. Het krijgen van een ‘ja’ dus.
Zijn werk is gebaseerd op meer dan 75 jaar wetenschappelijk onderzoek en zijn boek ‘Influence: the psychology of persuasion’ is in 30 talen vertaald en al meer dan drie miljoen keer verkocht. Het verklaart waarom wij ‘ja’ zeggen tegen voorstellen. Door de door Cialdini geformuleerde 6 principes van het overtuigen te begrijpen en toe te passen kunnen we op een ethische manier meer mensen in de door ons gewenste richting bewegen. Die principes worden wereldwijd gezien als maatgevend in de zakelijke wereld.
Trainen tot je ja krijgt
Multinationals als Google, Microsoft, Forbes, IBM en Bose maken al langer gebruik van deze baanbrekende wetenschap. Maar daarnaast zijn er ook vele honderden meer kleinschalige ondernemingen die gebruik maken van de principes.
Je kunt daar gewoon een boek voor lezen, maar of dat genoeg is om je naar het juiste niveau te krijgen is nog maar de vraag. Er zijn trainingen om de principes te leren toepassen, maar tot voor kort moest je naar het buitenland om die te kunnen volgen. Een Nederlander, Bas Wouters, heeft nu als eerste CMCT (Cialdini Method Certified Trainer) status behaald. Dat is slechts 20 mensen gelukt in 20 jaar vanwege de strenge eisen. Niet alleen is hij de enige in de Benelux, hij is slechts een van de vijf CMCT’s in heel Europa. En dat met meer dan 350 kandidaten alleen al in 2017.
Wouters heeft inmiddels persuasion.nl gelanceerd om zijn kennis te kunnen delen. Via presentaties, workshops en een 2-daagse masterclass kun je de principes van Cialdini succesvol leren toepassen. Deelnemers leren beter overtuigen waardoor ze zowel hun conversies als hun winst zullen zien stijgen.
Only 1 yes away
Wouters is logischerwijs blij dat de intensieve trainingen en zware examens hun vruchten hebben afgeworpen. Hij vertelt dat veel mensen zich niet realiseren hoe belangrijk het is dat iemand ‘ja’ tegen je zegt.
“Je partner toen je deze voor de eerste maal mee uit vroeg; je baas toen je daar solliciteerde; die grote klant waar je al lang op aasde. Allemaal rigoureuze veranderingen in je leven die afhangen van één enkele ‘ja’. Het kan het verschil betekenen tussen mislukking en succes.”
De psychologie van het overtuigen gaat er niet alleen om dat mensen ‘ja’ zeggen, maar dat ze dat zeggen op de momenten dat JIJ dat wilt. Hoe je dat kunt doen gaat hij tijdens de Masterclass uiteen zetten en jij kunt je dus ook overtuigen van het gelijk van Cialdini.
Je hoeft alleen maar ‘ja’ te zeggen.