Senior Docent en Onderzoeker bij Fontys ICT in Eindhoven. Voorheen gewerkt bij Corendon, TradeDoubler en Prijsvrij.nl.
Marcello Pascoa, Global Head of Brand Marketing van Burger King was een van de sprekers tijdens Websummit in Lissabon, Portugal. Pascoa gaf aan dat Burger King een fearless brand is geworden. Een brand die niet bang is om te experimenteren en ook de grenzen durft op te zoeken met hun advertenties, campagnes.
Pascoa werkte eerst voor Coca-Cola en gaf daar een voorbeeld van. In Brazilië maakten mensen denigrerende, discriminerende opmerking over gays door te zeggen: ze zijn geen Coca-Cola maar Fanta. Tijdens een festival heeft Coca-Cola in blikjes van Coca-Cola gevuld met Fanta. Mensen kochten dus Coca-Cola maar de inhoud was Fanta.
Pascoa ging verder en gaf tips aan marketeers omtrent advertising. Make fun of your product. Je moet jezelf niet al te serieus nemen. Mensen denken niet na over een reclame. Ze willen entertained worden. Een mooi voorbeeld hiervan komt uit Spanje. Volgens een onderzoek geven 65 procent van de hondeneigenaren toe aan hun vierbenige metgezellen door ze een stuk van hun Whopper aan te bieden, besloot Burger King om iets speciaal voor de beste vriend van de mens te creëren. Introductie van de Burger King ‘Dogpper’, een bot dat de gegrilde smaak van zijn hamburgers biedt, zodat uw pup kan genieten van zijn eigen ‘Whopper’ equivalent.
Met dit in gedachten lanceerde het Spaanse digitale agentschap La Despensa een Burger King leveringscampagne voor september, waarbij klanten in het land een gratis ‘Dogpper’ kunnen ontvangen wanneer ze online bestellen via de app.
Whopper Neutrality
Kom op voor je mening! Heb een mening adviseerde Pascoa. Hierbij een voorbeeld uit de VS over Net Neutrality. Whoppers worden gebruikt om kritiek te leveren op de recente intrekking van regelgeving die volgens de voorstanders een gelijke toegang tot het internet garandeerde.
In de advertentie, ontdekken de klanten van Burger King dat de typische Whopper prijs hen slechts een ,,langzame toegang Whopper pas geeft” betekenend dat zij langer op hun hamburger moeten wachten tenzij zij $26 betalen om hun voedsel snel te ontvangen. Burger King medewerkers gingen de nieuwe regels uitleggen aan boze en verwarde klanten door het “Whopper neutraliteit” te noemen.
Blank Whopper
In Brazilië maakte Burger King een advertentie om de ‘blanco’ stemmers te overtuigen om toch te gaan stemmen en om een universele boodschap te sturen naar niet-stemmers, heeft Burger King en agentschap David São Paulo een nieuw product gecreëerd: de Blank Whopper. Een Whopper gemaakt met toppings die door iemand anders voor je geselecteerd zijn. De resultaten, zijn verre van prikkelend. Uien en mayo? augurken? Geen brood?
Ludieke actie
Een ander ludieke actie was in Roemenië. De enige Burger King in Roemenië was te vinden op een vliegveld en dat pas na de security checks. Ze hebben tickets uitgebracht waarmee mensen lang de security konden komen om een Whopper te kunnen eten. Ze kregen een Whopper nadat ze hun instapkaarten aan de Burger King medewerkers gaven. Politie was hier uiteindelijk niet erg blij mee.
Fake your stakeholders
Franchisers waren zeer ontzet tijdens de Flame Burger King campagne. Burger King grilled zijn vlees en houdt dus van vuur. Er zijn veel Burger King filialen in het verleden uitgebrand. Foto’s van daadwerkelijk in de brand gevlogen filialen worden hierbij getoond. Om mensen eraan te herinneren dat Burger King altijd grills gebruikt.
Bring the lawyers to your side was het laatste advies van Pascoa. Op een gegeven moment hebben ze de tuinen gefotografeerd van voormalige CEO’s van McDonalds. En alle CEO’s hadden een barbeque in hun tuin. Ook McDonalds CEO’s houden dus van grilled vlees. Advocaten maakten zich zorgen dat ze een rechtszaak zouden krijgen, je moet je advocaten overtuigen!
Verder lezen over Food
Gadgets12.09.2024
5 manieren om voedselverspilling tegen te gaan
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Lifestyle17.06.2024
Zo haal je magnesium uit je voeding
Online14.06.2024
De drie meest bedenkelijke ‘kwaliteiten’ van comfortfood!
Nieuws13.05.2024
Hoe crashdiëten en light-producten averechts lijken te werken
Geen alternatieven voor gezond eten, weinig snoepen en regelmatig bewegenCoffee corner05.03.2024
Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Gadgets16.01.2024
Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven
Het is wel nog een demo-modelVerder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen
Verder lezen over Viral
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media24.11.2024
Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media13.10.2024