media12.11.2018

​Burger King is nergens bang voor


Marcello Pascoa, Global Head of Brand Marketing van Burger King was een van de sprekers tijdens Websummit in Lissabon, Portugal. Pascoa gaf aan dat Burger King een fearless brand is geworden. Een brand die niet bang is om te experimenteren en ook de grenzen durft op te zoeken met hun advertenties, campagnes.

Pascoa werkte eerst voor Coca-Cola en gaf daar een voorbeeld van. In Brazilië maakten mensen denigrerende, discriminerende opmerking over gays door te zeggen: ze zijn geen Coca-Cola maar Fanta. Tijdens een festival heeft Coca-Cola in blikjes van Coca-Cola gevuld met Fanta. Mensen kochten dus Coca-Cola maar de inhoud was Fanta.

Pascoa ging verder en gaf tips aan marketeers omtrent advertising. Make fun of your product. Je moet jezelf niet al te serieus nemen. Mensen denken niet na over een reclame. Ze willen entertained worden. Een mooi voorbeeld hiervan komt uit Spanje. Volgens een onderzoek geven 65 procent van de hondeneigenaren toe aan hun vierbenige metgezellen door ze een stuk van hun Whopper aan te bieden, besloot Burger King om iets speciaal voor de beste vriend van de mens te creëren. Introductie van de Burger King ‘Dogpper’, een bot dat de gegrilde smaak van zijn hamburgers biedt, zodat uw pup kan genieten van zijn eigen ‘Whopper’ equivalent.

Met dit in gedachten lanceerde het Spaanse digitale agentschap La Despensa een Burger King leveringscampagne voor september, waarbij klanten in het land een gratis ‘Dogpper’ kunnen ontvangen wanneer ze online bestellen via de app.

Whopper Neutrality

Kom op voor je mening! Heb een mening adviseerde Pascoa. Hierbij een voorbeeld uit de VS over Net Neutrality. Whoppers worden gebruikt om kritiek te leveren op de recente intrekking van regelgeving die volgens de voorstanders een gelijke toegang tot het internet garandeerde.

In de advertentie, ontdekken de klanten van Burger King dat de typische Whopper prijs hen slechts een ,,langzame toegang Whopper pas geeft” betekenend dat zij langer op hun hamburger moeten wachten tenzij zij $26 betalen om hun voedsel snel te ontvangen. Burger King medewerkers gingen de nieuwe regels uitleggen aan boze en verwarde klanten door het “Whopper neutraliteit” te noemen.

Blank Whopper

In Brazilië maakte Burger King een advertentie om de ‘blanco’ stemmers te overtuigen om toch te gaan stemmen en om een universele boodschap te sturen naar niet-stemmers, heeft Burger King en agentschap David São Paulo een nieuw product gecreëerd: de Blank Whopper. Een Whopper gemaakt met toppings die door iemand anders voor je geselecteerd zijn. De resultaten, zijn verre van prikkelend. Uien en mayo? augurken? Geen brood?

Ludieke actie

Een ander ludieke actie was in Roemenië. De enige Burger King in Roemenië was te vinden op een vliegveld en dat pas na de security checks. Ze hebben tickets uitgebracht waarmee mensen lang de security konden komen om een Whopper te kunnen eten. Ze kregen een Whopper nadat ze hun instapkaarten aan de Burger King medewerkers gaven. Politie was hier uiteindelijk niet erg blij mee.

Fake your stakeholders

Franchisers waren zeer ontzet tijdens de Flame Burger King campagne. Burger King grilled zijn vlees en houdt dus van vuur. Er zijn veel Burger King filialen in het verleden uitgebrand. Foto’s van daadwerkelijk in de brand gevlogen filialen worden hierbij getoond. Om mensen eraan te herinneren dat Burger King altijd grills gebruikt.

Bring the lawyers to your side was het laatste advies van Pascoa. Op een gegeven moment hebben ze de tuinen gefotografeerd van voormalige CEO’s van McDonalds. En alle CEO’s hadden een barbeque in hun tuin. Ook McDonalds CEO’s houden dus van grilled vlees. Advocaten maakten zich zorgen dat ze een rechtszaak zouden krijgen, je moet je advocaten overtuigen!

<i>Flame Burger King</i>
Flame Burger King
Erdinç Saçan

Senior Docent ICT & Business, Coördinator Minor Digital Marketing @ Fontys Hogescholen Eindhoven. Voorheen gewerkt bij Corendon, TradeDoubler en Prijsvrij.nl

Verder lezen over Food

Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar

Heerlijk om in dit techno tijdperk even een berichtje te maken over een 100-jarig fenomeen. Gisteren was het namelijk precies 100 jaar geleden dat Douwe Egberts haar legendarische spaarprogramma lanceerde. Het sparen van...

Coffee corner05.03.2024

Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

KLM zorgt ervoor dat ze aan boord van vliegtuigen minder voedsel verspillen door het toepassen van kunstmatige intelligentie. AI-programma’s stellen de vliegmaatschappij in staat beter te voorspellen hoeveel passagiers...

Nieuws07.02.2024

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Domino’s blijft innoveren en nieuwe manieren bedenken voor maaltijdbezorging. De volgende stap is Domino’s DxB, een e-bike die speciaal is ontwikkeld om kwaliteit en warmte te waarborgen tijdens het bezorgen van pizz...

gadgets16.01.2024

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Het is wel nog een demo-model
HelloFresh en Nierstichting gaan voor minder zout

HelloFresh is een populaire maaltijd bezorgservice, vooral bij werkende millennials. Elke week een doos met een aantal kant en klare ingrediënten en de bijbehorende recepten. Kruiden, zoals zout en peper, moet je zelf t...

Nieuws19.09.2023

HelloFresh en Nierstichting gaan voor minder zout

Volkswagen verhoort curryworst smeekbedes

Iets meer dan twee jaar geleden besloot Volkswagen dat het tijd was om de bedrijfskantine van het bedrijf te ontdoen van vlees. Een van de populairste lunchsnacks wat nota bene de Volkswagen Curryworst. Inderdaad, een wu...

Nieuws31.08.2023

Volkswagen verhoort curryworst smeekbedes

​Een eigen restaurant beginnen? Hier moet je op letten

Sta je graag in de keuken en kun je ook nog eens goed koken? Dan droom je er misschien van om een eigen restaurant te beginnen. Een spannende onderneming, zeker als je nog niet eerder voor jezelf gewerkt hebt. Voordat je...

dc business03.07.2023

​Een eigen restaurant beginnen? Hier moet je op letten

​Het is BBQ-tijd: drie tips voor goed vlees

Barbecueën kan heel goed vegetarisch, maar traditioneel gezien wordt deze vorm van koken gezien als het summum voor vleeseters. Kijk bijvoorbeeld maar naar een Netflix-serie als Barbecue Showdown. Maar wat die koks als...

lifestyle28.06.2023

​Het is BBQ-tijd: drie tips voor goed vlees

The GlenDronach, Schotse whisky met Spaanse roots

Als liefhebber van whisky, en dan bedoel ik wel het échte goede ‘spul’, is Schotland natuurlijk dé place to be. Welnu, onlangs was ik op bezoek bij The GlenDronach. Een kleine distilleerderij in de East-Highlands,...

Nieuws20.06.2023

The GlenDronach, Schotse whisky met Spaanse roots

Verder lezen over Merken

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Vanaf 1 januari 2023 gaat LifeHunters een aantal nieuwe activatiecampagnes voor Maaslander ontwikkelen. De samenwerking komt voort uit een ‘proefperiode’ in 2022, waarin LifeHunters een aantal campagneconcepten heeft...

dc business19.12.2022

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Verder lezen over Viral

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Soms zijn we als mensheid enorm dom, maar gelukkig ook regelmatig enorm creatief. En vooral dat laatste zien we graag voorbij komen, bijvoorbeeld in de Deze Week Viral.

social media13.04.2024

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

social media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

Deze week hebben we natuurlijk heel veel 1-aprilgrappen viral zien gaan, maar daar besteden we morgen apart aandacht aan in ons 1-april-artikel. Deze week viral gaat ditmaal om andere dingen, waaronder sympathieke sporte...

social media31.03.2024

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Deze week viel het mee met de gekte rondom viral posts, maar alsnog zijn er een paar pareltjes te noemen: geen zorgen. Daarnaast komt er ook iemand die we al eens eerder bespraken voorbij. Schilderen met handen en voete...

social media23.03.2024

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

social media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Deze week viral: nieuwe Mario-animatiefilm en de baby van Messi

Deze week is de variëteit in video's die viral gingen weer groot. En er waren slachtoffers, bijvoorbeeld de baby die van Messi een bal tegen d'r aankreeg. Oeps.. Maar ook leuk nieuws voor gamers. Dubbel zelfs! Messi sc...

social media10.03.2024

Deze week viral: nieuwe Mario-animatiefilm en de baby van Messi

Deze week viral: broccoli, doventolk en ijsvogels

Het was een heerlijke week qua viral content, hoewel hij wel werd gedomineerd door een bepaalde chocoladefabriekeigenaar. Geen zorgen, er waren nog veel meer toffe video's die viral gingen. Geniet mee. Broccoli uitverko...

social media03.03.2024

Deze week viral: broccoli, doventolk en ijsvogels

​Willy Wonka Experience bewijst: AI kan enorm misleidend zijn

Deze hele week gaat het al viral: de jammerlijk mislukte Willy Wonka Experience in Glasgow. Het is triest voor de mensen die er naartoe zijn gegaan, maar ook de mensen die er werkten. Tegelijkertijd is het ook een intere...

social media01.03.2024

​Willy Wonka Experience bewijst: AI kan enorm misleidend zijn