Advocaat en ex-webdesigner. We hebben elke week een gratis juridisch spreekuur. Wij zijn designers en techneuten die advocaat geworden zijn en begrijpen dus de designtaal en de technische taal. Van idee tot product, wij spreken jouw taal en kennen jouw recht. Dohmen advocaten bestaat uit (web-)designers en techneuten die advocaat geworden zijn. Specialisten voor intellectuele eigendom door een bijzondere combinatie: advocaten met opleiding en werkervaring in de branche, design en technologie. Daardoor kunnen we die specialistische kwesties naadloos vertalen naar een juridische context. Wij spreken en begrijpen immers de design- en technische taal en óók de juridische taal. Met die achtergrond checken we gratis je algemene voorwaarden en modelcontracten op onverantwoorde risico’s. Als kind dreef ik mijn ouders tot wanhoop door elk apparaat in huis open te schroeven. Ik vond mezelf een betere jurist dan techneut/designer, maar die wereld blijft me boeien.
Als u online-marketeer bent, verzint u vast wel eens leuke logo’s en dergelijke voor klanten. Wees u er van bewust dat bekende merken beter beschermd worden door de wet en u dus al snel over het randje zit als uw logo in de buurt komt van een bekend merk. Deze column gaat over paarden en stieren, dus wat wil je als (Dutch) cowboy nog meer?
Paard versus rund: merkinbreuk?
Aldi had een leuk logo gemaakt voor haar nieuwe ’Buval’-bier. Rood/wit/zwart, met een zwart paard op een schild. Dat was tegen het zere been van Jupiler (Brouwerij Martens): rood/wit/zwart, met een zwarte stier op een schild. Hier een plaatje met Jupiler en Buval onder elkaar. Merkinbreuk? Het argument “rund en paard, Willy Selten zag het verschil niet” haalt het waarschijnlijk niet bij een rechter. Maar bij een bekend merk heb je dat niet nodig. Bij een niet-bekend merk moet er sprake zijn van verwarring. Bij een bekend merk mag het gaan om geheel andere producten of diensten en wordt de verwarringseis niet gesteld, maar slechts dat sprake is van meeliften of verwatering of schade aan de reputatie van het merk. Overigens, maar dat terzijde, kun je bij zowel bekende, als onbekende merken ook protesteren bij gebruik van het merk niet als merk maar als handelsnaam, mits er sprake is van eerdergenoemd meeliften of verwatering of schade aan de reputatie van het merk.
Bekend merk: verwarringsgevaar niet nodig
Het ging niet om een exacte kopie van het merk: een paard is geen stier. Jupiler had ook niet geroepen dat er verwarring was. De consument weet best dat hij geen Jupiler aan het drinken is. Alhoewel een beroep op verwarring zeker niet geheel kansloos zou zijn geweest, omdat ook indirect verwarringsgevaar daaronder valt (heeft het iets met elkaar te maken?), was er voor Jupiler een veel makkelijker manier: “bekend merk!”. Door er een beroep op te doen dat ze een bekend merk had, hoefde Jupiler niet te bewijzen dat er sprake was van verwarringsgevaar.
Wanneer verwatering
Wat dan wel? Gevaar voor het inboeten aan onderscheidend vermogen van het merk, oftewel verwatering van het merk. Ofwel: als iedere bierbrouwer een rood/wit/zwart logo gebruikt met een dier erop komt er een moment dat het logo van Jupiler niet meer geschikt is om de herkomst – namelijk Jupiler – aan te duiden. De consument denkt dan gewoon “oh, bier”. Dat moment hoef je niet lijdzaam af te wachten. En dat deed Jupiler dan ook niet. Resultaat: Aldi moest stoppen op straffe van een dwangsom.
Wanneer bekend merk?
Wanneer is nou sprake van een ‘bekend merk’? Volgens de rechter als er sprake is van bekendheid bij een aanmerkelijk deel van het publiek in een aanmerkelijk deel van de Benelux, waarbij wordt gekeken naar onder andere “het marktaandeel van het merk, de intensiteit, de geografische spreiding en de duur van het gebruik ervan, alsmede de omvang van de door de onderneming verrichte investeringen om het merk bekendheid te geven, het aandeel van de betrokken kringen dat op basis van het merk de waar identificeert als afkomstig van een bepaalde onderneming en opiniepeilingen of marktonderzoeken”. Ofwel: dan weet je nog niets, behalve dat je zonder marktonderzoek waarschijnlijk niet snel een rechter zo ver krijgt dat hij je merk tot een bekend merk verklaart.
Lees-verder-tips
Ook interessant in het kader van profiteren van andermans inspanningen: 10 februari 2016: column auteursrecht. Een webdesigner en zijn vriend willen een webwinkel beginnen en krijgen ruzie. De vriend gaat met de site aan de haal, en nu? Ga maar verder met je bouwpakket! 18 juni 2015: Geen geDonder(s) met mijn naam! Column over merk Roy Donders. 31 maart 2015: column over leneritis, ofwel neurotisch lenen: heb je als webdesigner een website gekoppeld (of als u opdrachtgever bent: laten koppelen) aan een database, gaan anderen er uit plukken om dat op hun eigen site te zetten. Mag dat?
Verder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023