16.08.2018
Media

AZ had primeur, Europese wedstrijd was live te zien op Facebook

By: Redactie Dutchcowboys

BlogMedia

Op donderdag 2 augustus speelde AZ in de voorronde van de Europa League tegen de Kazachse club FC Kairat Almaty. Een prachtige belevenis die je als echte fan niet mocht missen (al viel het resultaat behoorlijk tegen). Het was helaas óók een wedstrijd die midden in de zomervakantie plaatsvond. Maar met een heuse primeur zorgde AZ er in samenwerking met We Are Blossom en RTL voor, dat geen enkele fan deze beladen wedstrijd hoefde te missen.

Live op Facebook

Waar de vaste supporter voorheen vanaf de camping in Spanje een illegale stream probeerde te bemachtigen, zond AZ dit keer de volledige wedstrijd uit op hun Facebook kanaal. Een primeur op de Nederlandse velden. Voor de wedstrijd, in de rust én na afloop was er voor deze fans veel exclusief beeldmateriaal te zien.

Spelers, trainers en fans werden hier geïnterviewd door YouTuber Neal Petersen van FC Afkicken. Daarnaast werden er, door middel van een tunnelcam, exclusieve beelden vanuit de catacombe getoond. Een unieke ervaring, exclusief voor de Facebook streamer.

Met ruim 14.000 unieke kijkers werd het team van Frankrijk tot Canada en zelfs Cambodja aangemoedigd. Een bijzondere situatie, waarin streamers van over de hele wereld live met elkaar in discussie traden over de wedstrijd. Dat daar ook daadwerkelijk behoefte aan was, bleek uit de ruim 1.200 reacties onder de stream. Daarnaast konden fans vragen doorgeven in de comment section, die presentator Neal dan realtime aan de spelers en trainers stelde. Dit maakte het een unieke en interactieve ervaring voor de club én haar fans.

Eenhoorn: ‘Nieuwe doelgroepen’

Via deze online-uitzending hebben we nieuwe doelgroepen bereikt in binnen- en buitenland,” zo blikt AZ’s Algemeen Directeur Robert Eenhoorn terug op dit initiatief. “Het was ook echt bedoeld als service voor onze fans die er niet bij konden zijn in het stadion. In Europa zie je de trend dat grote voetbalclubs zelf uitzendingen maken op een online platform. Die kant gaat het steeds meer op.

Petersen: ‘Zit toekomst in’

Petersen, onder meer bekend van zijn populaire online voetbalkanaal FC Afkicken: “Ik heb in het verleden voor AZ TV gewerkt en vond het erg leuk om aan deze Nederlandse primeur mee te werken. Natuurlijk waren er dingen die we beter hadden kunnen doen, maar daarvoor was het ook een interessante testcase. Ik zie hier voor Nederlandse profclubs zeker toekomst in.

<i>Achter de schermen.</i>
Achter de schermen.

Share this post