10.10.2006
Media

Geld verdienen met oud nieuws?

By: Leon Krijnen

BlogMedia
1160475001infonunl.jpg
1160475001infonunl.jpg

Het is niet het eerste initiatief op dit gebied en het zal ook niet het laatste zijn. Of het gaat werken zien we mettertijd vanzelf.

Onder deze post het letterlijke persbericht van InfoNu.nl, waarin initiator Remco Groeneveld uitlegt hoe je met in het verleden geschreven scripties, artikelen, essays of opstellen geld kan verdienen.

Lezen jullie mee, Henk en Paul? Misschien een idee om alle Dutch Cowboys met terugwerkende kracht rijk te maken. Trouwens, op mijn eigen blog staan inmiddels 533 postings in het Movable Type archief, en elders op de site nog iets van 500 bij de collectie oudere lorren. Als InfonNu.nl me honderd euro per column over maakt, mogen ze het complete boedeltje hebben en begin ik vrolijk opnieuw.

De letterlijke tekst van het persbericht:

>> begin persbericht: Amersfoort – Wie in het verleden een scriptie, artikel, essay of opstel heeft geschreven, kan er vanaf nu geld mee verdienen. Deze week ging namelijk www.infonu.nl van start. Wie zich bij de site aanmeldt als ‘infoteur’ en zijn artikel op de website plaatst, krijgt een deel van de advertentieopbrengsten die het artikel genereert. Zo kan iedereen met een redelijke pen makkelijk een zakcentje verdienen aan zijn eigen pennenvruchten.

“Het is geen complex idee”, beaamt Remco Groeneveld, die infonu.nl vanuit Zweden ontwikkeld heeft. “Je zou het kunnen vergelijken met Wikipedia, met dit verschil dat je nu ook inkomsten krijgt van de energie die je stopt in het aanleveren van artikelen.”

De website is opgedeeld in 16 rubrieken zoals ‘auto en vervoer’, ‘dier en natuur’, ‘educatie en school’ of bijvoorbeeld ‘sport’, ‘wetenschap’ of ‘zakelijk’. Iedere hoofdrubriek kent een nadere onderverdeling. De eerste artikelen staan al op de site. In de rubriek ‘Educatie en school’ vind je bijvoorbeeld een stuk over de verschillende Nederlandse schooltypen.

“De site is gericht op een breed publiek”, vertelt Groeneveld. “Wat we willen bereiken is dat we een database met relevante informatie opbouwen die verder gaat dan een online encyclopedie.”

Belangrijke vraag is natuurlijk hoe betrouwbaar de informatie is. “Dat vraagstuk hebben we op een internetmanier opgelost: door bezoekers de informatie te laten beoordelen en hun de gelegenheid te geven om commentaar achter te laten. Je kunt de kwaliteit van de informatie nooit helemaal dichttimmeren. Mensen houden een eigen verantwoordelijkheid om de gevonden informatie te wegen”, betoogt Groeneveld. “Maar door de interactie die het web oplevert, kun je wel een hoog zelfreinigend vermogen aanspreken.”

Met name de komst van zoekwoord-gerelateerde advertentieprogramma’s, zoals die van Google of Yahoo, maken de introductie van www.infonu.nl mogelijk. “Websites die het alleen moeten hebben van de klassieke bannering, redden het niet. De komst van zoekwoord-gerelateerde advertenties maakt dat je altijd relevante advertenties rond je artikelen hebt staan. Dat genereert automatisch voldoende advertentieverkeer en dus omzet”, stelt Groeneveld.

Daarnaast maakt www.infonu.nl slim gebruik van de opkomst van ‘user generated content’. “Je ziet op internet dat vooral de sites waar gebruikers zelf de inhoud aanleveren succesvol zijn. Eigenlijk is het de klassieke droom van internet die waargemaakt wordt door de combinatie van een werkend economisch model achter de user-generated content. Dat stemt mij hoopvol over de kansen van www.infonu.nl.”

einde persbericht

Share this post