De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Gisteren sprak Radjen van Wilmsen op het congres New Weapons of Marketing Communication over KPN’s narrowcasting-avontuur. Een leuk verhaal, maar weinig antwoorden helaas.
De belofte die narrowcasting moet inlossen is een hele lastige, en het uur-U nadert. KPN is bezig een crossmediaal platform te creëren, waarin tv, internet, mobiel en narrowcasting een plek hebben. Ik vraag me nog steeds af waarom KPN nu de ticket tot narrowcasting met de doelgroep heeft, en wat ’t medium narrowcasting nog mankeert. Uiteindelijk kwam ik tot 10 vragen:
1. In situaties buiten de supermarkt of ’t warenhuis, welke situaties zijn er nog meer waar je adverteerders een meetbare situatie kunt voorleggen waar je de consument niet interrumpeert, maar fascineert?
2. ‘Narrow’ is nog geen 1-op-1 communicatie. Je komt alleen in de buurt wanneer je èn heel goed weet te targeten (en dat moet nog blijken) èn op locaties hangt waar heel kleine groepen komen.
De kantine van de handbalclub bijvoorbeeld. Maar, wie wil daar naar een screen kijken en wie wil daar en tegen welke prijs adverteren?
3. Is de taxi, de trein of de McDonalds, waar KPN de schermen o.a. wil gaan plaatsen de juiste plek? Volgens mij stoor je mensen daar, en is je doelgroep al zeker niet narrow. Vooral studenten zouden zich volgens KPN uitstekend lenen voor een trein-relatie. Maar vind een student ‘t niet veel interessanter om met z’n iPod ècht naar eigen content te kijken/luisteren? Of wordt er liever gebeld met vrienden, of mobiel ge-internet?
4. Wat is er bekend over ’t kijkgedrag naar schermen in publieke ruimtes? En wat over ’t kijkgedrag in kleinere meer ‘narrow-omgevingen’? Kijk je naar de Amsterdamse trams, dan belooft ’t weinig goeds.
5. Moet je als KPN willen dat je de weinige momenten op de dag die een consument ‘redelijk reclamevrij’ doorkomt toch weer gaat opvullen..? Laat mensen ook een X met rust, laat ze eten, met elkaar praten. ‘Je hoeft niet te kijken’ zal KPN zeggen. Is wel een echte ‘push’-gedachte.
6. Hoe realistisch is ’t bijvoorbeeld dat mensen een afkeer tegen je aanwezigheid gaan ontwikkelen?
7. Zijn KPN’s partners in staat (o.a NOCNSF, ON, Club TV) relevante content te bieden, die ook echt ‘narrow’ is?
8. Waarop wordt je als adverteerder afgerekend? Krijgen we afrekenmodellen als: 30% van de aanwezigen op deze locatie kijkt naar ons, en daar betaal je dan ook alleen voor…En wie houdt controle over die gegevens?
9. Is Pluk (SMS-en voor extended product info op een web-profiel) de enige vorm van interactie met de doelgroep of komt er meer?
10. Lost de crossmediale belofte de boodschap in om ècht meer narrow te zijn en welke crossmedia gebruikt de concurrentie? Waarin ben je als KPN dan onderscheidend?
Of is ’t toch gewoon ‘TV in een nieuw jasje..?’
Verder lezen over iPod
Gadgets22.01.2024
Tijdmachine: iPod bracht een muziekrevolutie teweeg
Gadgets07.04.2023
Gaat Apple een nieuwe ‘iPod’ maken?
Patentaanvraag toont ook een mini multimediaspeler slash Airpods houderGadgets11.05.2022
End of the line voor de iPod van Apple
Gadgets20.08.2021
Interessant: Apple werkte aan iPhone Nano, volgens Steve Jobs
DC Business04.12.2020
Amac opent nieuw filiaal in hartje Alkmaar
Gadgets29.05.2019
Apple geeft iPod Touch eerste update in vier jaar
Nieuws06.02.2016
Tim Cook: ‘Apple Watch beter verkocht dan eerste iPhone’
Technology28.07.2015
Video: zo reageren kinderen op de allereerste Apple iPod
Verder lezen over Reclame
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Verder lezen over Scherm
Gadgets07.05.2024
Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup
Nieuwe Pro's & Air'sGaming16.08.2022
Wannahave: Samsung komt met een gigantische gamingmonitor
Gadgets05.08.2022
Update voor audio-problemen Apple Studio Display
Klachten over slechte audiokwaliteit waren er al vanaf het beginMobile11.05.2022
Samsung en LG zijn nog (lang) niet klaar met opvouwbare displays
Gaming06.01.2022
Smartphone of tv: wat heb je aan een hoge verversingssnelheid?
Gadgets22.12.2021
Waarom de vierkante monitor van LG niet zo’n gekke uitvinding is
Maar ook beter kanGadgets01.11.2021
BenQ ScreenBars; slimme lampen gemaakt voor je beeldscherm
Mobile26.10.2021