Media08.03.2006

Onlinemarketing heeft baat bij meer meten en integratie offline


1141738026media.jpg
1141738026media.jpg

Tijdschrift voor de Marketing: Grote bedrijven (h)erkennen de behoefte om de effectiviteit van hun marketingcampagnes goed te meten, maar geven toe dat ze te weinig tijd aan besteden. Dit volgens de Economist Intelligence Unit, die er onderzoek naar deed.

De helft van de respondenten denkt dat de mate van verantwoordelijkheid van alle marketingactiviteiten ‘dramatisch zal stijgen’, aldus de onderzoekers. Managers spenderen echter nog steeds minder tijd aan het testen van de performance en de resultaten dan aan planning of uitvoer. Tussen eenderde en de helft van de respondenten geeft toe dat ze ook niet weten hoe ze de impact van verschillende onlinecampagnes moeten meten.

Het onderzoek van de onderzoeksarm van The Economist (het onderzoek werd gesponsord door Google) laat daarnaast zien dat bedrijven sterk geloven dat marketing een steeds grotere rol krijgt in hun bedrijfsvoering en dat internet een centrale rol zal gaan spelen in de marketingcampagnes. Meer dan de helft gelooft dat branding voor de grootste groei zal zorgen. 45 procent van de respondenten denkt ook dat de marketingafdeling meer invloed gaat krijgen wat betreft de keuze van strategische allianties. 72 procent denkt dat binnen twee jaar internet hét platform is waar bepaald wordt hoe grote interactieve marketingcampagnes ingezet en uitgevoerd gaan worden. 29 procent van de bedrijven zegt zijn marketingbudget te zullen verschuiven van offline naar online advertising en – promotie.

Nigel Holloway, research directeur Amerika voor de Economist Intelligence Unit: ‘Online marketing wordt snel volwassen, maar bedrijven moeten wel zorgen dat hun acties in gelijk tempo komen met hun aspiraties. Marketeers moeten de specifieke maatstaven voor succes in ieder deel van hun marketingbudget goed in de gaten blijven houden.’ De onderzoekers ontdekten ook dat er weinig coördinatie is wat betreft online advertentiebestedingen en de traditionele verdeling van het mediabudget. Weinig marketeers doen aan geïntegreerde marketing; 52 procent bekent dat on- en offline marketingcampagnes vaak niet meer dan parallel lopen. Google vindt dat er meer moet gebeuren voordat bedrijven het potentieel van online marketing ten volle willen en kunnen benutten.

‘Meer dan 40 procent van de ondervraagde marketeers en directeuren zeggen dat ze meer online advertising zullen inzetten door er meer budget aan toe te kennen, maar tegelijkertijd zie je een paradox tussen hoe diep de directie in de kracht van online marketing gelooft, en hoeveel werk er nodig is om tot een goed resultaat te komen’, aldus Lorraine Twohill, Google’s directeur Europese marketingprogramma’s. De Economist Intelligence Unit is de onderzoeksarm van de Economist Group, uitgever van The Economist. Het online onderzoek werd gehouden in februari van dit jaar onder 228 respondenten, waarvan 36 procent marketingdirecteuren en 30 procent CEO’s van bedrijven uit verschillende branches uit verschillende werelddelen (Azië-Pacific (25 procent), Noord-Amerika (26 procent), Latijns Amerika (3.5 procent), West-Europa (30 procent), Oost-Europa (12 procent) en het Midden-Oosten/Afrika (4 procent). 48 procent van de respondenten werkt bij bedrijven die jaarlijks meer dan 1 miljard dollar omzetten.

...

Verder lezen over Google

Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024

Google onthult vast welke films en series het goed deden op Google TV dit jaar. Ideaal als je op zoek bent naar inspiratie voor series en films om te kijken.

Entertainment22.11.2024

Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Verder lezen over Itv

Breast Cancer TV genomineerd voor VN-prijs

Quadia, bekend van online video, is met Breast Cancer TV genomineerd voor de internationale World Summit Award (WSA). Deze prijs wordt mede uitgereikt door de VN en heeft als doel om de digitale samenleving toegankelijk...

Media27.08.2013

Breast Cancer TV genomineerd voor VN-prijs

Apple wil reclamevrije TV aanbieden

Apple zou op dit moment in onderhandeling zijn met een aantal Amerikaanse TV-aanbieders over een premium televisie abonnement waarmee consumenten live televisie kunnen kijken en reclames kunnen overslaan met hun Apple TV...

Technology16.07.2013

Apple wil reclamevrije TV aanbieden

5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen van WappZapp

Ook zo genoeg van de TV die bepaalt wat je kijkt? Er staat tegenwoordig zo ongelooflijk veel video online, te bekijken wanneer jij het wilt. Maar hoe vind je de pareltjes in deze enorme vergaarbak aan online video op het...

Entertainment12.07.2013

5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen van WappZapp

5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen

Ook zo genoeg van de TV die bepaalt wat je kijkt? Dat is toch ook niet meer van deze tijd? Er staat tegenwoordig zo ongelooflijk veel video online, te bekijken wanneer jij het wilt. Maar hoe vind je de pareltjes nou in d...

Entertainment21.06.2013

5 kijktips om dit weekend de TV te ontlopen

5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp

Ook zo genoeg van de TV die bepaalt wat je kijkt? Dat is toch ook niet meer van deze tijd? Er staat tegenwoordig zo ongelooflijk veel video online, te bekijken wanneer jij het wilt. Maar hoe vind je de pareltjes nou in d...

Entertainment31.05.2013

5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp

5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp

Ook zo genoeg van de TV die bepaalt wat je kijkt? Dat is toch niet meer van deze tijd! Alles staat tenslotte ook online, te bekijken wanneer jij het wilt. Daarom wekelijks voor Dutch Cowboys: De WappZapp selectie van 5 k...

Entertainment26.05.2013

5 tips om dit weekend het reguliere TV-aanbod te ontwijken van WappZapp

5 tips om dit weekend de TV programmering te ontlopen van WappZapp

Ook zo genoeg van de TV die bepaalt wat je kijkt? Dat is toch niet meer van deze tijd! Alles staat tenslotte ook online, te bekijken wanneer jij het wilt. Daarom wekelijks voor Dutch Cowboys: Alvast een selectie van 5 ki...

Entertainment04.05.2013

5 tips om dit weekend de TV programmering te ontlopen van WappZapp

5 tips om de TV programmering te ontlopen van WappZapp

Ook zo genoeg van de TV die bepaald wat je kijkt? Dat is toch niet meer van deze tijd! Alles staat ten slotte ook online, te bekijken wanneer jij het wilt. Daarom wekelijks voor Dutch Cowboys: Alvast 5 kijktips die deze...

Entertainment19.04.2013

5 tips om de TV programmering te ontlopen van WappZapp