Qua omvang beginnen interactieve bureaus steeds meer op traditionele reclamebureaus te lijken. Worden interactieve bureaus de LG&F’s van morgen lezen we op Marketing Online? De grotere interactive agencies in België groeiden in 2004 veelal met dubbele cijfers. Ook voor 2005 wordt een forse groei voorzien. Het grootste interactieve bureau in België is i-Merge (omzet van ruim 4 miljoen euro, 35 werknemers), gevolgd door Emakina (4 mil-joen, 52 werknemers), These Days (3,2 miljoen, 35 werknemers), Tagora (2,7 mln., 30 werknemers), Hypervision (ruim 2 mln., 22 werknemers) en Citobi (2 miljoen, 22 werknemers). Hypervision realiseerde vorig jaar een omzetgroei van ruim 60%.
De groei treedt uiteraard op in de slipstream van de stijgende uitgaven aan online advertising, al lopen de media-investeringen altijd nog érg ver achter op de realiteit. 20% van de mediaconsumptie vindt online plaats terwijl amper 2% van de media-aankoop naar internet gaat. Er zijn hoopgevende signalen – zo investeert Coca-Cola dit jaar minder in tv en meer in internet en verdrievoudigt Unilever voor enkele merken zijn internetreclamebudget – maar de weg naar een realistische online/offline-verhouding is nog lang.
Verder lezen over Reclame
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023