Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Hoe kijken we met z’n allen over acht jaar naar het WK Voetbal? Gewoon nog gezamenlijk met vrienden op de bank, of is onze TV vervangen door een meer interactief scherm en kijken we tegelijkertijd op andere devices.
Achter de schermen verandert er inmiddels het nodige. Tussendoor bekijkt iedereen allerlei clips op z’n mobiel of tablet. Steeds meer randzaken worden persoonlijk geconsumeerd, maar de live wedstrijd blijft een centrale plaats in onze beleveniswereld innemen. Daar wil je uiteindelijk samen van genieten!
Toch wordt steeds meer video via mobiel en tablet bekeken (en daarmee dus online geconsumeerd). Met het groeiende aanbod van zowel live- als Video on Demand-content wordt een goede, liefst persoonlijke navigatie (en daardoor ‘big data’) steeds belangrijker.
De transitie van het klassieke kijken naar online TV is een interessante ontwikkeling. Deze is al geruime tijd gaande en vertoont parallellen met gebruik van online media. Met name de komst van de iPad en andere tablets – 50% van de Nederlanders heeft er inmiddels een – heeft deze ontwikkeling in een stroomversnelling gebracht. Voor deze ‘revolutie’ was er een strikte(re) scheiding tussen het TV-domein (in de huiskamer) en het computerdomein (veelal in de studeerkamer). Daarnaast biedt de traditionele TV via kabel, satelliet of digitale ether nog steeds veel gemak en zijn mensen gewend om ‘op de bank’ televisie te kijken. Sommigen zullen zeggen: “Waarom zouden we op een andere manier gaan kijken?” Denk dan even terug aan de komst van de mobiele telefoon en je weet dat je het eerst moet zien voor je het snapt, om er een Cruijffiaans gezegde op na te houden. Om van de komst van smartphone en tablet nog maar te zwijgen…
De feiten liegen er niet om: in de Verenigde Staten werd vorig jaar voor het eerst meer tijd aan digitale media besteed dan aan TV kijken. Sinds 2011 is dit jaarlijks met meer dan 700 procent toegenomen. In Groot Brittannië was dat al een paar jaar geleden het geval. Of dit ook voor Nederland geldt, is lastig te voorspellen maar de trend is daar. Het interessante aan deze ontwikkeling is dat het weer nieuwe mogelijkheden biedt alsmede een nieuw speelveld met dito spelers; niet alleen aan de technologiezijde, maar ook aan de B2C-kant. De verwachting is dat op termijn meer TV zal worden bekeken via internet (of online schermen) dan via de bestaande uitzendtechnologie. Als alles online beschikbaar is en in principe iedereen de kijker online kan bereiken, werpt dat de vraag op wat de rol van een producent, online uitgever, omroep en distributeur wordt.
Het werpt ook vragen op over de distributiemethode van de huidige zenders. De BBC is Groot Brittannië heeft onlangs besloten kanaal BBC3 alleen nog online aan te bieden. Als reden wordt opgevoerd dat jongeren steeds minder TV via de televisie en meer online video kijken. Dit geldt ook voor operators die partijen als Netflix op de voet volgen en proberen vergelijkbare diensten aan te bieden (aangezien ze vaak over contentrechten beschikken). Foxtel in Australië heeft in samenwerking met Ooyala Presto geïntroduceerd, een Subscription Video On Demand-dienst (SVOD). Hiermee proberen ze Netflix een stap voor te zijn. Overigens zijn er ook operators die Netflix omarmen, hetgeen beide partijen op korte termijn helpt.
Een andere grote ontwikkeling is het personaliseren van de video-ervaring door het gebruik van contentaanbevelingen. Een recent artikel op Techcrunch over Netflix laat zien dat ook zij die kant op bewegen. Daarom zijn ontwikkelingen zoals Ooyala dit wat jaren voor haar klanten doet interessant genoeg om te volgen. De vraag voor ons als consument is hooguit waarom de uitrol van dit soort diensten op zich laat wachten
Online video platforms bevatten alle elementen om online video te streamen, te analyseren en te exploiteren. Vele partijen in de markt bieden slechts een onderdeel in de keten of hebben in de loop der jaren allerlei systemen gekoppeld en/of andere partijen opgekocht. Nadeel daarvan is dat toekomstige innovaties en dus doorontwikkeling van losse onderdelen allerlei uitdagingen met zich mee brengen. Bij een geïntegreerd platform is dit minder het geval.
De grootste USP’s van een allesomvattend OVP zijn de real-time statistieken- en aanbevelingenmachine die klanten (online uitgevers en omroepen) helpen inzicht te krijgen in het kijkgedrag van consumenten en die relevante aanbevelingen te doen. Op deze manier vinden kijkers sneller de door hen gewenste video’s of krijgen deze eigenlijk automatisch voorgeschoteld. Deze, op basis van big data gevoede managementtools helpen aanbieders van online TV bij de exploitatie en optimalisatie. Omroepen kunnen bijvoorbeeld betere beslissingen nemen over welke content in te kopen, welke trending content meer te promoten of welke advertenties wanneer te laten zien.
Maar hoe zit dat bij ons in Nederland? In ons land zie je een vergelijkbare ontwikkeling als in het buitenland. De komst van Netflix en de aankoop van Videoland door RTL zijn hier goede voorbeelden van. Ook de NOS biedt alle jaren extra online kanalen aan bij grote sportevenementen, zoals de Olympische Spelen.
Binnenkort wordt NLZiet geïntroduceerd, een gezamenlijk platform van de omroeporganisaties NPO, RTL en SBS. Hoe snel de ontwikkeling van online TV kijken gaat heeft ook te maken met het huidige speelveld en de belangen en rechten die daarin een rol spelen. Veel voetbalclubs bieden het gros van hun videomateriaal aan via Eredivisie Live dat ook reeds online abonnementen aanbiedt. Echter, zij zijn nog in grote mate afhankelijk van de kabelaars en KPN wat een spanningsveld creëert. Engelse voetbalclubs als Chelsea, Arsenal en het Portugese Benfica maken inmiddels gebruik van de diensten als die van Ooyalaen exploiteren al langer content in eigen beheer. Het is slechts een kwestie van tijd voordat we dat ook in Nederland gaan zien.
Ook grote sportevents als Wimbledon maken voor het uitzenden van haar tenniswedstrijden gebruik van de OVP-technologie. Wat de KNVB en het aanstaande WK betreft: de NOS heeft hiervan de uitzend- en onlinerechten en zij zullen de wedstrijden ook zeker op verschillende apparaten aanbieden.
Verder lezen over Crossmedia
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Marketing13.10.2023
5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn
Media14.09.2023
Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp
Media22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"DC Business19.01.2023
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen
Online10.01.2023
Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken
Online13.09.2022
Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google
Marketing16.06.2022