Media28.05.2014

Hoe kijken we televisie in 2025?


In de toekomst weet jouw televisie al wat je wilt zien voordat je dat zelf weet, zo denkt chief product officer Neil Hunt van Netflix. Issie Lapowsky somt op Wired nog 5 andere voorspellingen van Hunt op.

hoe-kijken-we-televisie-in-2025.jpg
hoe-kijken-we-televisie-in-2025.jpg

1. 48 miljoen zenders. 
Geen enkele televisiezender slaagt er vandaag in om 100% van de tijd programma’s aan te bieden die 100% van hun kijkers 100% bevredigen. Internettelevisie zal dat echter wel kunnen door gebruikers perfecte suggesties voor te schotelen op basis van hun voorkeuren en kijkgeschiedenis.

2. Nicheprogramma’s. 
De meeste shows in de Netflixportefeuille spreken het merendeel van de kijkers niet aan, maar elk programma heeft wel een klein, maar toegewijd kernpubliek. Deze trend zal zich verder doorzetten en op termijn zullen producenten meer creatieve vrijheid krijgen (onder meer qua inhoud, format en lengte) en shows specifiek voor kleine nichepublieken beginnen maken.

3. Geen reclame. 
Netflix heeft al bewezen dat een televisie-imperium zonder reclame mogelijk is. Maandabonnementen zullen in het komende decennium de hele economie achter de reclame-industrie omwentelen, meent Hunt. Het is echter ook mogelijk dat andere televisiebedrijven personaliseringsalgoritmes zullen gebruiken om ons “perfecte” advertenties voor te schotelen.

4. Live sport. 
Misschien kan je binnenkort ook live sportwedstrijden bekijken op Netflix, al geeft Hunt toe dat zijn bedrijf voorlopig nog geen “absoluut voordeel heeft tegenover de anderen” op de veilingen voor de rechten. Dat kan wel veranderen als Netflix blijft groeien.

5. Iedereen een Smart TV. 
In 2014 zullen er ongeveer honderd miljoen Smart TV’s (tv’s met internetaansluiting) verkocht worden en tegen het jaar 2025 zal iedereen er één hebben. De race om dé Smart TV van de toekomst op de markt te brengen is al begonnen en buiten gevestigde spelers als Sony en Samsung zijn ook kabelbedrijven, techgiganten als Google en Apple en zelfs Netflix zelf in the running.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Televisie

Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25

Wie is de Mol? seizoen 25 gaat bijna van start en de kandidaten zijn vandaag bekend gemaakt. Wie doen er mee, en vooral: wie is de Mol?

Entertainment14.11.2024

Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Wie overleeft het langst in de wildernis? In deze nieuwe Videoland Original, genaamd 'ALONE' wordt de lat voor survival-programma’s hoger gelegd dan ooit tevoren! In de ongerepte natuur van Noorwegen worden negen deelnemers gedropt om een ultieme survivaluitdaging aan te gaan met niet meer dan een basis survivaluitrusting. Allemaal los van elkaar en ver weg van de bewoonde wereld moeten zij zien te overleven. Alleen, zonder productieteam of cameraploeg, filmen ze hun eigen strijd tegen de elementen. Worden de honger of eenzaamheid hun vriend of vijand?

Entertainment11.11.2024

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Binnenkort op Videoland
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

Amazon wil nu een zelfde soort programma gaan maken als Shark Tank en dat zien wij helemaal zitten. Dit is waarom.

Startups30.09.2024

Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Het is over en uit met Chromecast. Google ondersteunt ze nog wel, maar er worden geen nieuwe Chromecasts meer gemaakt. Dit is opvolger Google TV Streamer.

Gadgets23.09.2024

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Ziggo voegt zelf voorafgaand aan het programma een batterij aan reclames toe en je kunt er niets tegen doen.

Video29.08.2024

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

Google neemt afscheid van zijn Chromecast en introduceert zijn nieuwe thuisstream-apparaat: Google TV Streamer.

Gadgets06.08.2024

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude