Hoe je het ook wendt of keert, de consumer televisiemarkt is een hele traditionele markt en dat betekent dat innovaties wel doorkomen maar niet heel snel en dat die innovaties moeten passen in een marktconforme prijs. Ook de concurrentie is zwaar.
Om de consumenten markt toch open te breken voor Japanse producenten op het gebeid van de OLED TV waren Sony en Panasonic in juni 2012 een samenwerking aangegaan. Niet alleen technologisch maar ook voor gezamenlijke marketing en het gezamenlijk ontwikkelen van toepassingen en App’s. Aan deze samenwerking komt volgens een artikel in de Japanse Daily Press nu een einde.
Van deze traditionele markt heeft de introductie van de zogenaamde OLED (Organic Light Emitting Diode) televisie dus veel last: superieure technologie, superieure kleuren voor schermen maar (nog) veel te duur voor de comsumer market. Een grote en hele goede TV kost tussen de €1.000 en €1.500, een OLED variant €4.000 – €5.000. Dat gaat dus niet lukken.
Het feit dat de samenwerking tussen Panasonic en Sony op het gebied van OLED TV nu tot een einde komt, betekent niet dat deze TV producenten hun huidige producten van de markt halen of niet meer met nieuwe producten zullen komen. Hun belangrijkste concurrent (Samsung) zullen ze moeten volgen.
Maar de toepassingen van de brillante technologie van OLED zal zich nu vooral richten op high-end ultra lichte en dunne laptops en op professionele computerschermen.
In dat kader past de aankondiging van Sony van een nieuwe op OLED gebaseerde serie van TRIMASTER EL monitoren. Deze monitoren komen in januari 2014 beschikbaar voor de catalogusprijzen van $ 4.899,99 voor de PVM-A170 en $ 6.899,99 voor de PVM-A250.