Media19.12.2013

Moet PR een nieuwe naam krijgen?


moet-pr-een-nieuwe-naam-krijgen.jpg
moet-pr-een-nieuwe-naam-krijgen.jpg

De laatste tijd heb ik met mijn collega’s uitvoerig discussie over wat PR nu eigenlijk is. Wij doen PR, maar dat sluit niet aan bij de belevingswereld van veel mensen. Standaard vraag ik nu dus aan het begin van ieder gesprek dat ik voer met nieuwe klanten, maar ook met bestaande klanten, wat hun beeld is bij PR. In 7 van de 10 gevallen krijg ik als antwoord: ‘persrelaties’. En dat is toch jammer, want het is zoveel meer. De officiële definitie van Public Relations is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen. Daar zit in principe niets ‘perserigs’ in.

Doel PR
Waarom is de perceptie van deze discipline binnen de marketingmix dan zo beperkt? Het doel is het wederzijds bevorderen van het begrip. Wederzijds betekent dat beide partijen gehoord worden. Er is sprake van wederkerigheid, dus dat impliceert een relatie. Bevorderen van begrip geeft aan dat het beeld over de organisatie bij de doelgroep beïnvloed wordt, maar ook dat een organisatie zijn doelgroepen begrijpt. Dat doe je door de dialoog aan te gaan. Stelselmatig betekent constant, lange termijn.

Pers
Tien jaar geleden had een bedrijf niet zoveel middelen om direct contact aan te gaan met het publiek. Via de media had je in ieder geval het grootste bereik. En de minste ‘hassle’, want een inloopavond organiseer je nog wel voor de bewoners uit de buurt, maar niet voor je brede doelgroep in het ganse land. Je had dan de keuze, een advertentie zetten of je verhaal delen met een journalist. De journalist was het wederzijdse aspect in de definitie. Hij was en is nog steeds de bril van de lezer. Hij filtert wat de doelgroep interessant vindt om te horen en stelt de vragen om meer begrip te krijgen. Logisch dus dat men meteen aan de pers denkt als het gaat om PR.

Times change
Maar goed, de definitie is niet veranderd nu we als bedrijf veel meer mogelijkheden hebben om in contact te komen met de doelgroep om wederzijds begrip te bevorderen. Het is alleen maar meer puur geworden, omdat er sprake is van direct contact met de doelgroepen. De inloopavond, maar dan niet beperkt door de locatie. De mogelijkheid je verhaal te vertellen en te reageren op vragen of het verhaal dat zij te vertellen hebben. Hoezee, wat een feest. Wat een verrijking van het vak. Maar waarom moet ik er nu een nieuw naampje aangeven om aan te sluiten op het referentiekader van veel marketingmensen.

Buzzwords
Veel marketingmensen hebben het nu over engagement en content marketing. Buzzwords om te zeggen dat we relatie aan willen gaan met de doelgroepen door hen de juiste content te bieden. Authentieke content, want dat beïnvloedt de perceptie. En die moet dan slim weggezet worden via social media. Oh en dan moet je wel eens betalen, dus valt het binnen marketing. Schei toch uit. Het is nog steeds PR. Het doel is het wederzijds bevorderen van het begrip. Want laten we eerlijk zijn, met wederzijds begrip weet je wat je moet verkopen, koopt de klant uiteindelijk meer en gaan we langer met elkaar door het leven.

En dat is wat iedere marketeer wil. Het enige dat veranderd is, zijn de middelen en kanalen die je in kunt zetten. Wat hetzelfde is gebleven is dat het gaat om een goed verhaal. Een verhaal waar je doelgroep op zit te wachten en zich zo verbonden voelt met jouw organisatie. Dat is relatie. Dus laten we het dan vooral Public Relations noemen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.