Media10.10.2013

TEDxAmsterdamED 2013: live verslag deel 4 [incl. video’s]


tedxamsterdamed-2013-live-verslag-deel-4.jpg
tedxamsterdamed-2013-live-verslag-deel-4.jpg

Na een pauze waarin Maurice de Hond zijn verhaal nog een keer hield voor een betere video-opname, en waarin ik weer aangenaam verrast was door het grote aantal leuke mensen (en waarin ik teveel interessante boeken zag en kocht), werd het vierde deel van TEDxAmsterdamED geopend met deze video:

(Meester) Bart Ongering 

Meester Bart, een leraar die geniet van de uitspraken en het gedrag van iedere individuele leerling en die zoveel leuke quotes heeft vastgelegd op zijn blog dat er inmiddels een boek is verschenen.

Lesgeven is geven, ieder kind verdient gezien te worden en meester Bart is een schoolvoorbeeld van iemand die dit in ieder aspect van zijn vak doet. De quotes zijn leuk, maar het verhaal van deze schoolmeester is het verhaal van iemand die hart heeft voor zijn vak en op de juiste manier met zijn taak als leraar omgaat.

Jonathan Even-Zohar 

Een vraag als “waar kom je vandaan?” lijkt eenvoudig, maar is voor veel mensen niet eenduidig te beantwoorden. Wanneer je geschiedenis meeneemt bij het beantwoorden van deze vraag, wordt het antwoord voor iedereen veel lastiger te geven. In scholen wordt niet het grote verband geboden, maar gekeken naar een stukje geschiedenis, volledig uit de context gehaald. 

Overal ter wereld wordt geschiedenis gebruikt voor “pride and pain”. Pride, om trots voor het eigen land te creëren, Pain, om “vijanden” te creëren. Geschiedenis wordt gebruikt voor het creëren van een nationale identiteit, wij-tegen-hen. De grenzen zouden weg moeten uit de geschiedenis en alleen global history zou wereldwijd moeten worden aangeboden in geschiedenislessen: Teach History Beyond Identity:

  

Jacqueline Boerefijn

Constant vertellen wat je niet moet doen om te voorkomen dat het misgaat is wat meestal gebeurt op scholen (en thuis). Niet drinken, roken, geen drugs, safe seks etc. Waarom zouden we dat niet omdraaien, en kinderen leren hoe ze gelukkig kunnen worden.

Nederlandse kinderen zijn de gelukkigste ter wereld, Nederland heeft het laagste percentage ongewenste kinderen en kinderen gaan graag naar school op de basisschool. Tijdens de adolescentie schommelt het zelfvertrouwen en juist in die periode wordt er steeds meer druk uitgeoefend, vooral om “excellent” te zijn, waarbij excellent gelijk gesteld wordt aan hoge cijfers. We denken dat succes tot geluk leidt, maar wat wanneer je dit omdraait: geluk leidt tot succes: The pursuit of Excellence zou The pursuit of Happiness moeten zijn.

Constant testing is like pulling out the plant to check the roots, this doesn’t help the growth! 

Andrew Niemeijer

Wanneer je leerlingen bekijkt als Alice uit “Alice in Wonderland”, hoe voorkom je dan dat je leerlingen het konijn volgen naar Wonderland, maar naar jou blijven luisteren? Andrew Niemeijer: je  moet zelf het witte konijn zijn, wat leerlingen willen volgen, naar het Wonderland wat jij creëert.

Meaningful, magical guidance geven, is wat leraren doen die het verschil maken voor leerlingen. Kinderen herinneren zich na afloop van hun schooltijd vooral schoolreisjes, schoolvoorstellingen en andere dingen die niet in het klaslokaal gebeuren. Leraren zouden meer vertrouwen moeten krijgen en er zou meer in geïnvesteerd moeten worden, zodat ze kunnen focussen op wat ze willen: being excellent in teaching. Investing in education is not the same as investing in teachers, but investing in teachers will lead to excellence. 

Josephine Afua Zwaan sloot deze indrukwekkende en inspirerende dag af met een tweetal liedjes.

Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen weergeven hoe bijzonder het was om al deze verschillende mensen op hun eigen manier hun verhaal, hun passie en hun boodschap te horen en zien overbrengen. 

Deel 1: klik hier

Deel 2: klik hier

Deel 3: klik hier

...