Na de lunch met bijzondere gesprekken, weer terug in de kleine zaal van Het Concertgebouw, wordt begonnen met genieten van de beatboxing talents van Rob Andrist Plourde waarna de volgende vijf sprekers aan de beurt komen:
Jelte de Jongh
SHCOOL; 10% van de bevolking is dyslectisch. The gift of dyslexia is thinking multidimensionally, maar het is zeer frustrerend wanneer je een “gewone” tekst moet lezen of schrijven. In ons schoolsysteem kiezen we voor labelling om een dyslectisch kind te helpen, met een diagnose komt een aangepaste vorm van onderwijs. Big Data: gegevens verzamelen van kinderen 7-8 jaar; analyseren van de gegevens om patronen te identificeren en vervolgens deze patronen vertalen naar inzichten.
Labelling is niet nodig wanneer je ieder kind als individu benadert. Expertise is vaak zo gespecialiseerd dat het op zich staande werelden zijn, deze zouden meer moeten kunnen samenwerken. Belangrijk is om data over dyslectie te vertalen naar inzichten, maar nog belangrijker is om deze inzichten over dyslectie zo uit te leggen aan de leraren dat zij in staat zijn hun indivuduele leerlingen beter te kunnen begeleiden.
Charlotte Visch
Kinderen zouden gelukkig moeten zijn, maar dat geldt ook voor leerkrachten. Leerkrachten zouden gebruik mogen maken van de kennis van andere kinderen en van kinderen die niet gelukkig zijn in de klas. Gedragsproblemen die zich uiten, zijn een probleem voor de klas, voor het kind zelf en voor de leraar.
Wanneer het kind, met hulp van de klas en van de leerkracht leert om te herkennen dat er een probleem is, voordat het zich uit in een “gedragsprobleem”, kan een kind leren signaleren en hulp vragen en krijgen. Zo kunnen kinderen die anders buiten de klas vallen of een ontregelende rol in de klas hebben, een manier vinden om om te gaan met hun specifieke manier van functioneren, met hulp van kinderen en leraar.
Rita Pierson, helaas overleden, krijgt terecht aandacht bij TEDxAmsterdamED voor haar TED Talk over Education, zeer de moeite waard om te bekijken:
Jaffar Al-Aani
Een zeer persoonlijk verhaal van een jonge student die 5 jaar geleden uit Bagdad naar Nederland gekomen is, vol verdriet en pijn, met het vast voornemen om het beste uit zijn leven te maken in een land waarvan hij nog niet eerder gehoord had.
School was voor Jaffar een omgeving om hoop, steun en vertrouwen te vinden, maar kansen die daar liggen moet je wel zelf grijpen, en dat heeft hij gedaan. Kijk zelf maar naar de video:
Anne Hamers
Geïnfecteerd met HIV toen ze 16 jaar was, vertelt Anne over hoe deze diagnose haar leven heeft beïnvloed. Zij heeft aan den lijve ervaren hoe onwetendheid van anderen onnodig veel pijn heeft gegeven en dat je als expert op je eigen gebied als geen ander in staat bent om anderen iets te leren. Kijk naar haar persoonlijke verhaal en de keuze die zij gemaakt heeft:
Frum van Egmond
In schoollessen worden feiten en gegevens gegeven om te leren, maar de informatie wordt niet gekoppeld aan onderwerpen uit het heden, aan de belevingswereld van een kind. Doe je dat wel, dan wordt de informatie zinvol en zal het niet alleen beter onthouden worden, maar ook leiden tot kennis over veel meer onderwerpen, het effect is dus veel groter.
Bij het oprichten van een eigen school wilde ze Engels laten leren vanf 4-jarige leeftijd, veel aandacht geven aan social skills en ook drama en kunstvakken aanbieden en hieruit ontstond “De Noordwijkse Methode”, met als missie “to enable a child to discover and explore its talents”, maar dan met de integratie van kennis met sociale vaardigheden en met leven in het heden. Deze manier van leren maakt dat je de “leerdoelen”, vastgesteld door de overheid, eenvoudiger bereikt, maar dat ze ook zinvol zijn. Aan het eind van de video zit een prachtig beeld van een “knowledge tree”, en deze manier van leren had ik wel kunnen gebruiken op de lagere school. Verbindingen maken maakt leren eenvoudiger en zinvoller.