Media09.10.2013

6 Tips vóór je je persbericht verstuurt


6-tips-voor-je-je-persbericht-verstuurt.jpg
6-tips-voor-je-je-persbericht-verstuurt.jpg

Ah, mooi, je persbericht is klaar. Maar denk hier nog even over na vóór je op “versturen” klikt!

1. Relatie met de pers

Je kunt persberichten natuurlijk als een dolle versturen. Maar je kunt het ook met iets meer beleid doen. Bouw een relatie met redactiemensen, journalisten en community managers van die media die voor jou relevant zijn. Overweeg ze een scoop te geven of meer achtergrond informatie.

Een relatie bouw je niet alleen voor je eerste persmoment. Een relatie kan ook daarna erg waardevol zijn. De kans dat een journalist of redacteur over jou gaat schrijven is groter als ze je kennen.

2. Timing

Wat is het beste moment om een persbericht te versturen? Sommigen zeggen maandag of dinsdag en dan rond een uur of 11 ’s ochtends. Maar ja, wat als iedereen dat doet?

Denk vooral zelf goed na. Wat is logisch? Zorg er in ieder geval voor dat je niet midden in een overvolle mailbox met ongelezen berichten terecht komt.

agenda.jpg
agenda.jpg

3. Informeer je organisatie

Als je een persbericht verstuurd dan heeft dat als het goed is een bepaald effect. Eén van die effecten is dat de telefoon op de gekste plekken gaat rinkelen.

Zorg ervoor dat iedereen die iets met het persbericht te maken heeft op de hoogte is. Zo voorkom je (A) irritatie binnen de organisatie en (B) verwarrende communicatie vanuit je organisatie naar de pers.

4. Schieten met hagel

Hoewel schieten met hagel relatief niet altijd effectief is, is het zeker niet zo dat je dit moet nalaten. Stuur je bericht dus niet alleen aan de media die superrelevant is voor jou en je bedrijf of organisatie, maar ook aan de “mainstream” media. Stuur het dus bijvoorbeeld niet alleen naar een vakblad, maar ook naar het NRC. Niet geschoten is altijd mis.

Maar als het raak is, al is het maar met een goede link van hun website naar jouw website, dan is het toch de moeite waard.

5. Trekt je server het?

Meestal vermeld je in je persbericht een link naar een website. Wat gebeurt er met die website als er ineens een enorme hoeveelheid bezoekers op af komt, omdat Nu.nl toevallig je linkje plaat? Kan je server dat aan?

Dit soort gevallen kan je testen met een zogenaamde load test. Je kunt testen tot hoeveel bezoekers het goed gaat. Vervolgens moet je zelf proberen in te schatten hoeveel bezoekers je kunt verwachten n.a.v. je persbericht.

6. Disaster check

Laat je persbericht aan mensen lezen die de inhoud niet kennen en ook geen achtergrondinformatie hebben. Zien ze nog iets geks?

Deze en andere lijsten vind je op CheckZis. Ook op CheckZis:

> 13 elementen van een goed persbericht

...