04.10.2013
Media

De pod op, afl. 9: verdienmodellen in podcasting

By: Jeroen de Hooge

BlogMedia

Geld kunnen verdienen met podcasting is essentieel om het medium echt naar een volgend level te brengen. Onderzoeker Michael Wolf heeft het afgelopen jaar een interviewrondje gemaakt langs de grootste podcastondernemers in de USA en kan ons hopelijk inzicht geven in deze hamvraag. Waar zit de doekoe? En hoe verdienen ze die?

Over deze serie:

Podcasting, what happened? In een videoblogserie maken we een skyperondje langs toonaangevende mensen uit de podcasting. In 180 seconden vertellen zij hoe zij de toekomst zien van het medium. Jij als lezer kan meedoen. Door reacties onderin het forum kun ook jij vragen stellen die je dwars zitten. Heb je een interessante case? Dan mag je dat voor je webcam komen uitleggen.

Het verhaal tot zo ver…

Afl.1: De pod op
Waarheen? waarvoor? Een korte introductie van onze queeste. Plus: wie kent er Podfather Adam Curry?

Afl.2: Uitgespod
Wilco Turnhout haalde in 2012 de stekker uit Gespod.nl omdat er volgens hem geen geld te verdienen valt in Nederland: er zijn te weinig gebruikers en het aanbod is te gering.

Afl.3: Van voorloper tot volger
Er zit zeker leven in podcasting, alleen niet echt in Nederland, betoogt Marco Raaphorst van Melodiefabriek. Helaas zijn we van voorloper afgegleden tot een land dat behoorlijk achterloopt.

Afl.4: Hoeveel luisteren er nou?
Hoeveel luisteraars heb je als je in de Top 3 staat van iTunes? We vragen het aan Koen van Tongeren van One More Thing. Zij staan zowel met hun vodcast als podcast in de top van iTunes. Kun je ervan leven?

Afl.5: Hoe vermarkt je een podcast?
Jeff Bullas is schrijver van de wereldwijde bestseller ‘Blogging the smart way’ en weet alles van het aan de man brengen van content. Dat blijkt nogal lastig: want hoe kun je audio vindbaar maken, als je er niet op kan zoeken op Google?

Afl.6: Wat vindt de radioman?
Patrick Kicken is bekend Veronica-dj en erkend audiofiel. Naast zijn dagelijkse radioprogramma beheert hij maar liefst 10 podcasts. Wat levert hem dat op? Wat vindt hij van de staat van podcasting anno 2013?

Afl.7: De scores van de VPRO
De omroepen zijn de grootste podcastproducenten van Nederland. En de VPRO is op zijn beurt weer de grootste podcastproducent van alle omroepen. Wat voor scores halen zij met hun programma’s? En waar willen zij eigenlijk heen met het medium? We vragen het aan Erik van Heeswijk, hoofdredacteur digitaal bij de VPRO.

Afl.8: Luisteren Dutch Cowboys eigenlijk wel naar podcasts?
Hoe zit dat anno 2013: luisteren jullie nog naar podcasts, en zo ja: hoeveel? De afgelopen maanden hebben we een online onderzoek gehouden onder bezoekers van deze site, en nu is het tijd voor antwoorden… Communicatiestrateeg Leoni Janssen vertelt. 

Afl.9: Michael Wolf over de bewezen business in podcasting
Geld verdienen met podcasting… Het blijft de grote crux om het medium echt naar een volgend level te trekken. Onderzoeker Michael Wolf heeft het afgelopen jaar een interviewrondje gemaakt langs de grootste podcastondernemers in de USA en kan ons hopelijk inzicht geven in deze hamvraag. Waar zit de doekoe? Hoe verdienen zij hun geld?

Open vragen: welke vragen hebben we (nog)?

  • Zit er nog leven in podcasting? zo ja: waarin?
  • In NL is geen geld te verdienen met podcasting. Klopt dat?
  • Waarom wordt Podcasting te weinig gebruik in Nederland?
  • Waarom is het aanbod niet goed?
  • Is Podcasting (en de apps) wel stupidly simple genoeg?

Zelf een vraag? Stel ‘m hieronder.

Extra doel:

We willen Adam curry in de aflevering, wie levert zijn scalp?

Share this post