Amazon is bekend, zo ook eBay, maar ken je het Chinese bedrijf Alibaba? Een in 1991
opgericht Chinees bedrijf, vooral groot geworden door e-commerce voor de Chinese markt, maar ook in talloze andere businesses inmiddels marktleider in China. Zij maken meer omzet dan Amazone en eBay bij elkaar!
Vandaag begint in China de verkoop van Alibaba Smart-TV’s welke gekoppeld worden aan een Smart met internet verbonden set-up box. Op deze manier zal Alibaba de consument in de huiskamer voor de verkoop van haar producten eenvoudig kunnen bereiken.
De Smart-TV set-up box heeft de naam WASU RAINBOW gekregen en kost in China (omgerekend) ongeveer 35 euro.
De belangrijkste reden van Alibaba om met deze Smart TV’s/set-up boxes te komen is dat daarmee in de huiskamers via de overal aanwezige toestellen ook met hun e-betaalsysteem Alipay kan worden afgerekend bij het bestellen in de Alibaba webshops. Maar er kunnen ook lokale en buitenlandse TV-stations mee worden bereikt. Zoals ze het op hun site zelf zeggen, proberen zij een e-commerce ‘ecosysteem’ naar alle huiskamers te brengen. Want naast hun eigen webshops, hebben ze ook platforms waarbij derde aanbieders via hun software hun producten aan de consumenten kunnen aanbieden. En verder exploiteren ze een ‘Marktplaats’ waar consumenten onderling hun spullen kunnen verkopen.
Naast deze huiskamer toepassing voor de TV zijn ze heel actief op de mobile markt met hun eigen mobile telefoon operating systeem, die volgens eigen zeggen zich mag verheugen in een grote mate van acceptatie onder de Chinese consumenten. Alibaba denkt met deze interactieve TV toepassing vooral de ouderen te bereiken. De jongeren gebruiken voornamelijk de mobiele toepassingen.
Om een indruk te krijgen van de omvang van wat er via Alibaba allemaal wordt aangeboden, hier een lijst van producten/diensten. Voor de meeste diensten zijn zij in China de marktleider.
Alibaba International: global e-commerce shop
Alibaba China–1688.cn: de Chinese e-commerce shop
AliExpress: Chinese marktplaats voor kleine zakelijke aanbieders die hun producten internationaal kunnen aanbieden
Taobao Marketplace: de Chinese marktplaats/eBay voor CtC
eTao: Chinese zoekmachine voor e-shops
Alipay: meest gebruikte Chinese online betaal systeem
Tmall.com: Chinese e-commerce shop met kwaliteits- en merkartikelen
Aliyun Cloud Computing: platform voor cloud-diensten en data-verwerking
Het valt niet te ontkennen: alle grote veranderingen voor de mensheid zijn technologie gedreven. Als het gaat om de ontwikkeling van de computer en internetwereld hadden eerst vooral Amerikaanse bedrijven de lead. Met daarna ook Japan en later Taiwan en Korea als goede marketeers van kwaliteitsproducten voor consumenten. Maar het zou mij niet verbazen dat -gezien de grootte en drive van de Chinezen- de Amerikaanse hegemonie op het gebied van technologie snel tot een einde gaat komen en dat Chinese bedrijven in de wereld met producten en nieuwe ontwikkelingen de lead gaan nemen, en niet meer afwachten waar Microsoft, Google en Apple mee komen.
Alibaba is – als je zijn geschiedenis kent – daarvoor een goede kandidaat.