Kevin Spacey is een van mijn favoriete acteurs. Zijn rol in The Usual Suspects, die hem een Acedemy Award voor beste mannelijke bijrol opleverde is briljant, maar ook andere films met hem, zoals K-Pax en vooral American Beauty (die hem een Oscar voor beste mannelijke hoofdrol opleverde) zijn prachtig. Toen ik op een toespraak van hem stuitte over televisie in het huidige tijdperk, was ik dan ook verheugd dat hij daarin erg zinnige dingen zei, zodat ik deze op DutchCowboys met jullie kan delen.
Kevin Spacey vertelde over de zoektocht naar een zender die de serie House of Cards wilde kopen/uitzenden. De gewoonte in de Verenigde Staten is dat er eerst een pitch gemaakt wordt voordat zo’n besluit genomen wordt, maar Spacey onderbouwt dat dit niet past bij een serie als House of Cards. Netflix besloot om niet alleen direct (zonder pilot) deze serie te kopen, maar ook om alle episodes tegelijk aan te bieden aan de kijkers. En deze strategie is enorm succesvol gebleken. Spacey: “we have demonstrated that we have learned the lesson that the music industry didn’t learn. Give people what they want, when they want it, in the form they want it in, at a reasonable price — and they’ll more likely pay for it rather than steal it.”
Verder sprak hij ook over de vervaging tussen serie, televisiefilm en bioscoopfilm. “It’s all content, it’s just story.” En ook daarin ben ik het met hem eens, want een biocoopfilm kun je ook op je tablet kijken en afleveringen van een goede detectiveserie vind ik eigenlijk ook gewoon films. Het aanbieden van goede content is iets waar mensen behoefte aan hebben, luister maar naar hoe vaak je hoort “er is niets op tv”. Wanneer ik naar mijn eigen gezin kijk, is het een uitje om naar de bioscoop te gaan, is het kijken van een goede serie net zo prettig (en avondvullend) als het kijken naar een (televisie)film en zou ik zeker bereid zijn om “a reasonable price” te betalen wanneer er goede content geboden wordt, of dit nu op de tablet, in de bioscoop of op de televisie is.