Media19.07.2013

Yellow Pages (print) is dood! Of toch niet helemaal …


yellow-pages-print-is-dood-of-toch-niet-.jpg
yellow-pages-print-is-dood-of-toch-niet-.jpg

Het jaarlijkse onderzoek (Local Search Association; “Local Media Tracking Study 2012”) over het gebruik van alle lokale advertentie media die door de huidige moderne Gouden Gids uitgevers worden aangeboden aan hun adverteerders en gebruikers in de VS laat zien dat het gebruik van het boek nog steeds zeer waardevolle “leads” naar de lokale ondernemer brengt. Meer en betere leads dan die via online gegenereerd worden en ook dat het gebruik van het boek nog steeds, althans in de Verenigde Staten alles behalve dood is.

Het business model van alle Gouden Gidsen in deze wereld is gebaseerd op het mechanisme om zich te laten betalen voor het genereren van klanten voor de lokale MKB ondernemers. Vroeger was dat alleen middels het boek met rubrieken van bedrijven. Maar de komst van het internet heeft niet alleen het monopoly van het boek, maar ook de verscheidenheid van media die de Yellow Pages industrie nu aanbiedt sterk doen uitbreiden: naast boek ook online listing en Ads, mobiele diensten inclusief de productie van Apps, Search Engine Marketing, online video’s, Reputation Management, Facebook-pages en soms ook Google-Adwords campagnes managen voor de klanten.

In Nederland hebben we het gevoel dat het boek dood is, maar vroeger bij het begin van de concurrentie van Google met zijn tekst-advertenties naast de zoekresultaten, wisten we al dat gebruikers voor sommige rubrieken alleen nog maar via het iInternet zochten, maar dat andere rubrieken (“loodgieters”) liever in het boek werden bekeken en geselecteerd. Hoewel de neergang van het gebruik van het boek natuurlijk indrukwekkend is de kracht van “browsing” op papier nog steeds superieur aan die via een scherm.

De blog van de Berry Company (Dayton, Ohio) , de uitvinders van de Gouden Gidsen en nog steeds de grootste Yellow Pages exploitant in de VS, doet verslag van het hierboven genoemde onderzoek, met enkele opmerkelijke resultaten wat betreft gebruik en kwaliteit van het boek vergeleken met online directories:

• In de VS wordt het boek meer geraadpleegd dan de Yellow Pages Websites; op jaar basis 60% gebruik boek tegen 47% de Web Pages.
• Consumenten die Yellow Pages raadplegen nemen meer contact op met de gevonden business (boek 61% – web 55%) en hebben een grotere koopbereidheid (boek 55% – web 76%) ; ze reageren in principe ook nog dezelfde dag dat men een bedrijf heeft gevonden met het contact opnemen (79%)
• In de VS neemt men na het vinden van een bedrijf vooral telefonisch contact op met het bedrijf (boek 77% – web 62%), daarna in persoon (36% – 31%) en via de website (16% – 31%).
• Tenslotte, welke acties de lokale ondernemer ook verzint om klanten te trekken (social, deals, reviews, newspapers, tijdschriften, folders, emailing, coupons en Search Engine Marketing) als deze worden gecombineerd met acties/aanwezigheid op Yellow Pages dan boost het resultaat met 15-15%. Yellow Pages lijkt dus nog steeds te werken.

2013jul16-yellow-pages-overzicht-cropped.jpg
2013jul16-yellow-pages-overzicht-cropped.jpg

...