Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Door de inzet van media bezoeken consumenten vaker de websites van adverteerders en zoeken ze vaker informatie over het desbetreffende product of dienst. Daarbij is de invloed van TV in absolute zin het grootst.
Dit zijn de uitkomsten van het Media Browsing onderzoek dat vandaag in Hilversum gepresenteerd is door SPOT en Mediabrands Marketing Sciences. Doelstelling van het onderzoek was om inzicht te krijgen in het effect van media campagnes op het surfgedrag van de consument. Hiervoor werd bij 2.748 personen gedurende 3 maanden het effect van 16 verschillende Nederlandse multimedia campagnes op het surfgedrag geanalyseerd. Onderzoeksbureau MarketResponse was verantwoordelijk voor uitvoering van het onderzoek.
Media browsing (in dit onderzoek gedefinieerd als het online surfen naar een product-merk) beslaat alle sites die bezocht worden naar aanleiding van een campagne. Zowel de sites van het merk zelf als sites die gerelateerd zijn aan het product zoals informatiepagina’s, actiepagina’s en webshops. Ook search opdrachten met het merk of product als trefwoord behoren tot media browsing.
De belangrijkste conclusies zijn:
• De inzet van media leidt tot meer media browsing.
• TV en online display zorgen voor een duidelijke toename van media browsing.
• Gemiddeld over alle campagnes is het effect op media browsing is het grootst voor TV.
• Het effect van media op media browsing verschilt per productcategorie.
• Het media browsing effect van de print media is bij vrouwen sterken dan bij mannen.
• Cross media campagnes leveren altijd een sterker effect op dan een single media campagne.
Michel van der Voort, directeur SPOT: “Internet is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor het aankoopproces van de consument. Of het nu om de oriëntatie vooraf of om de aankoop zelf gaat. Internet is wat dat betreft een prima verlengstuk van de marketing en reclame-activiteiten van een adverteerder. Alleen wisten we nog niet welk medium welke invloed heeft op media browsing. Met dit onderzoek hebben we ons vermoeden met harde feiten onderbouwd, namelijk dat reclame op TV en online zorgen voor significant meer surfgedrag naar jouw merk-product.”
Menno van der Steen, Head of Mediabrands Marketing Sciences: “Reden om dit onderzoek samen met onze klanten en SPOT uit te voeren is dat wij meer inzicht willen in de invloed van media inzet op online gedrag. Wat zijn de belangrijkste drivers van sitebezoek en search opdrachten? Verschillen deze per product categorie? Welke combinatie van media is het meest effectief om dit gedrag te beïnvloeden? De inzichten uit dit onderzoek kunnen wij direct gebruiken in de plannen voor onze klanten.”
Verder lezen over Internet
Online30.10.2024
Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers
Online08.08.2024
Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Online01.08.2024
World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble
Cybercrime21.06.2024
Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat
Gadgets21.06.2024
10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden
Online18.06.2024
Internet thuis wordt dit jaar weer duurder
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Verder lezen over Televisie
Startups30.09.2024
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Video29.08.2024
Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Gadgets23.07.2024
De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude
Entertainment18.07.2024
Viaplay zakt dieper weg: minder abonnees en minder omzet
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Verder lezen over TV
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Lifestyle31.05.2023
Dit mag niet ontbreken in een mancave
Gadgets16.05.2023
Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?
Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerkenEntertainment18.04.2023
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker
Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in SheffieldEntertainment22.03.2023
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein
Online11.01.2023
Glasvezel heeft koper ingehaald
Gadgets14.12.2022
Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?
Een kijkje in de toekomstEntertainment09.06.2022