Media26.04.2013

PR overdrijft waarde mediarelaties


Het belang van mediarelaties wordt in de PR-wereld op een voetstuk geplaatst. Contacten (rolodex anyone?) bij traditionele uitgevende partijen zijn goud waard, zo is de gedachte. Het lijkt wel of er vergeten wordt dat het medialandschap ook inhoud verwacht. Ongeacht tot wat de meeste PR-professionals nog prediken, hangt een publicatie niet – alleen – af van welke journalist men kent.

Nog steeds vraagt een klant standaard hoe het gesteld is met de mediacontacten van een PR-bureau. Logisch, ze willen weten of een PR-bureau hun verhaal kan slijten. En daar zit de crux. Het gaat om het verhaal, het werkwoord slijten moet helemaal geen hoofdrol spelen in deze kwestie. En het moet niet alleen een *echt* verhaal zijn, zoals we tegenwoordig zo vaak horen, het verhaal moet vooral relevant zijn voor de publicatie en doelgroep. Een goede relatie helpt weinig bij het plaatsen van een stuk, als de informatie – of het verhaal – niet aansluit bij een bepaalde behoefte.

pr-overdrijft-waarde-mediarelaties.jpg
pr-overdrijft-waarde-mediarelaties.jpg

Redactionele formule
Neem de vakpers als voorbeeld. Kort door de bocht houden journalisten in deze hoek zich bezig met nieuwe trends en ontwikkelingen op hun vakgebied. Of je nu een lange relatie hebt, of voor de eerste keer belt, als je een actueel, scherp en relevant verhaal aanbiedt, dat past binnen een redactionele formule, dan is de kans op plaatsing een stuk groter dan wanneer de inhoud van een boodschap aan alle kanten kraakt.

Dat storytelling een opmars maakt is niet vreemd, content wordt steeds belangrijker. Maar in wezen draaide het altijd al om het verhaal. Nu en toen. Helaas wordt daarbij niet altijd evenveel aandacht gegeven aan storythinking, storythinking, het nadenken en ontwikkelen van een verhaal, een proces dat aan storytelling vooraf zou moeten gaan.

Pas als goed nagedacht, soms is het even zoeken, dan begint het ontwikkelen van een verhaal. Als het verhaal staat (hopelijk met een goede strategie die op het geheel aansluit), kan het pas verteld worden.

Reverse engineering
De PR-vrouw, of -man, moet zich niet alleen bezig houden met pitchen, maar ook met het ontwikkelen van een verhaal, het speuren naar een verhaal en het uitzetten.

Immers, een journalist zover krijgen om een feature verhaal te schrijven over een bedrijf of een persoon, daar is meer voor nodig dan een standaard pitchverhaaltje. Dat bleek ook uit de blogpost van Lou Hoffman, die ooit een dergelijk hoofdartikel over Walmart uit Fast Company ontleedde. Reverse engineering in storytelling als het ware; achteraf uitpluizen hoe het in elkaar steekt. En wat blijkt? “The core narrative only constitutes 21 percent of the piece. Your standard messaging document is not enough to carry the day.” De blogpost maakt niet alleen inzichtelijk uit welke onderdelen een lang stuk opgebouwd kan zijn, het is ook een heel mooi voorbeeld van structuur in storytelling. 

Pride PR organiseert deze zomer een reeks Buitengewone Beach Break events, kennis overdragen met je tenen in het zand. De eerste – over storytelling – vindt plaats op 23 mei: No Story No Glory. Interesse om dit bij te wonen? Spreek me gerust even aan.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over PR

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

Edelman, een van ‘s werelds grootste communicatie- en PR-bureau's, heeft verschillende mensen in de EMEA regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) benoemd om het leiderschap van verschillende sectoren en praktijken t...

DC Business21.12.2023

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Visitekaartjes. Wie kan de scène uit American Psycho vergeten waarin yuppie Wall Street-types elkaar proberen te overtroeven met wie het smaakvolste kaartje heeft. Maar zijn visitekaartjes in deze tijd van technologie,...

DC Business17.06.2018

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Als je het nog niet had meegekregen: er komt binnenkort een nieuwe versie van Murder on the Orient Express in de bioscopen. Een beetje promotie is dan nooit weg, dus heeft 20th Century Fox samen met de Finse spoorwegen i...

Entertainment23.11.2017

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Murder on the Orient Express in het echt
Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Het incident van luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft inmiddels zo’n beetje alle nieuwsrubrieken en media wel weten te halen. Tijdens een vlucht die letterlijk was overboekt, wat zoveel betekent als dat er meer...

Social Media12.04.2017

Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

Het begon ofwel als een heel goed uitgekiende PR-move van Burgerketen Wendy's, of als grap van random Twitter-gebruiker Carter Wilkerson. Hij vroeg aan het bedrijf op Twitter hoeveel retweets hij moest krijgen voor een j...

Social Media10.04.2017

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

gratis PR-stunt voor burgerketen Wendy's

Verder lezen over Storytelling

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

Vandaag introduceert Storytel haar eigen e-reader in Nederland: de Storytel Reader. Een device waarop gebruikers voor een vast bedrag per maand hun favoriete boeken onbeperkt kunnen luisteren en lezen. Uniek aan het devi...

Gadgets12.07.2021

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Er is vier jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Operation Pandora. Wat begon als een interessant ideetje, waar door een eenling in de avonduren aan werd gewerkt, is uitgegroeid tot een ambitieus megaproject, gedragen doo...

Online16.11.2020

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Next level Storytelling
​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

LinkedIn heeft afgelopen week een nieuwe functie uitgerold: LinkedIn Stories. En omdat in Nederland het percentage dat een LinkedIn account heeft ten opzichte van de beroepsbevolking het grootste is in Europa, zijn wij d...

Social Media28.05.2020

​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Greetz, het online platform voor persoonlijke verrassingen, introduceerde deze week een nieuwe merkcampagne. Een campagne waarbij is gekozen voor een andere aanpak. Geen uitgebreide scripts of op pad met een groep acteur...

Marketing22.03.2019

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Het is niet veel automerken gegeven om de gebaande paden voor de marketing van een nieuwe auto te verlaten. Niet dat alles op de autopilot gaat, dat zeker niet maar er worden toch wel zekerheden ingebouwd in campagnes. S...

Automotive04.03.2019

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Drie Nederlandse mini-docu’s: Why Not Now
Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Het eerste spoken word-agency van Nederland, Clubspoken, bestaat vandaag precies één jaar. Tot een jaar geleden waren er alleen agency’s voor sprekers en artiesten, maar gezien toenemende interesse in creative storyt...

DC Business21.06.2018

Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive

Het Nederlands Film Festival (NFF) zet dit jaar een aantal grote stappen in het verder uitbreiden en verdiepen van het in 2015 geïntroduceerde Interactive programma. Hiermee speelt het festival in op de snel veranderend...

Entertainment25.07.2017

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive