Media11.01.2013

PR-professional moet prijskaartje aan sitebezoeker hangen


Meer bezoekers is natuurlijk leuk, maar het zet weinig inzichtelijke zoden aan de dijk als alleen op aantallen, zogenoemde vanity measures, wordt gestuurd in een SEO-strategie. Een sitebezoeker moet iets waard zijn. Maar wat dan precies?

Het is moeilijk om in PR-land een dag door te brengen zonder de woorden storytelling, echte verhalen of branded journalism minimaal een keer voorbij te horen komen. In dit vakgebied speelt content een steeds belangrijkere rol. Content waar wel een publiek voor moet zijn. En dus moet er ook een goede SEO-strategie zijn, zodat de content gevonden wordt in de zoekresultaten.

pr-professional-moet-prijskaartje-aan-si.jpg
pr-professional-moet-prijskaartje-aan-si.jpg

Hoe hoger in de zoekresultaten, hoe meer mensen doorgaans met de bewuste content geconfronteerd worden. Maar dit moet natuurlijk niet het enige zijn wat zoekmachine-optimalisatie oplevert. De echte vraag is natuurlijk wat de bezoeker waard is.

Binnen Google Analytics kan er een conversiedoel aan een actie van de bezoeker gehangen worden. Voor een webwinkel is dit meestal een productverkoop, een vol winkelmandje dat ook daadwerkelijk afgerekend wordt. Een bezoeker die daadwerkelijk afrekent, heeft een hogere waarde dan een bezoeker die halverwege dit proces afhaakt. Om een consument langzaam naar het einddoel te leiden – het afrekenen – is het handig om verschillende secundaire of microconversiedoelen op te stellen. In het voorbeeld van de webshop kan het een microdoel zijn als een potentiele klant een account aanmaakt, of producten op een wensenlijst plaatst, producten in de winkelmand plaats voor deze vervolgens worden afgerekend. Hoe meer microdoelen er uiteindelijk behaald worden, hoe waardevoller de bezoeker is.

Maar hoe werkt dit dan voor PR?
De organische bezoeker die uiteindelijk converteert heeft een waarde. Deze bezoeker had immers anders misschien wel ingekocht moeten worden. Hier wordt met SEO dus op bespaard. Maar wat zijn nu de conversiedoelen die aan een bezoeker van content gekoppeld kunnen worden? Er wordt met PR immers niet direct een product verkocht. Maar idealiter wil je wel een waarde aan die bezoeker koppelen als je zo hard werkt om deze bezoeker naar je content te lokken. In dit bewuste geval is het een goed idee is om te bedenken wat het publiek van de content kan betekenen voor een bedrijf.

Neem bijvoorbeeld een abonnement op een RSS-feed. Dat is een actie waarmee de organische bezoeker die voor het eerst langskomt een grotere kans heeft om een terugkerende bezoeker te worden. Niet geheel onbelangrijk. Het delen van informatie op andere sociale netwerken is nog een actie waarmee een bezoeker zijn waarde toont: de informatie wordt gratis verder verspreid. Ook de inschrijving op een nieuwsbrief, een reactie op een artikel of andere acties kunnen, wanneer ze aan een bezoeker worden gekoppeld, waarde creëren. En voor een duidelijk overzicht kunnen deze verschillende conversietypen gemeten worden binnen Google Analytics als dit zo ingesteld wordt.

De betrokkenheid vergroten
Hoe hoger het aantal gerealiseerde conversiedoelen, hoe meer betrokken de bezoeker bij de website, en in dit specifieke geval, SEO-strategie voorbij aan vanity measures de content is. Door microdoelen aan te bieden kan de betrokkenheid langzaamaan opgevoerd worden.

Zelfs als er dus geen fysieke producten worden verkocht, is het mogelijk om de opbrengst te berekenen van de organische bezoeker door een waarde voor de verschillende conversies in te stellen. Er is ook voor PR dus geen reden meer om met SEO te blijven hangen in vanity measures.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

Verder lezen over Storytelling

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

Vandaag introduceert Storytel haar eigen e-reader in Nederland: de Storytel Reader. Een device waarop gebruikers voor een vast bedrag per maand hun favoriete boeken onbeperkt kunnen luisteren en lezen. Uniek aan het devi...

Gadgets12.07.2021

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Er is vier jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Operation Pandora. Wat begon als een interessant ideetje, waar door een eenling in de avonduren aan werd gewerkt, is uitgegroeid tot een ambitieus megaproject, gedragen doo...

Online16.11.2020

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Next level Storytelling
​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

LinkedIn heeft afgelopen week een nieuwe functie uitgerold: LinkedIn Stories. En omdat in Nederland het percentage dat een LinkedIn account heeft ten opzichte van de beroepsbevolking het grootste is in Europa, zijn wij d...

Social Media28.05.2020

​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Greetz, het online platform voor persoonlijke verrassingen, introduceerde deze week een nieuwe merkcampagne. Een campagne waarbij is gekozen voor een andere aanpak. Geen uitgebreide scripts of op pad met een groep acteur...

Marketing22.03.2019

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Het is niet veel automerken gegeven om de gebaande paden voor de marketing van een nieuwe auto te verlaten. Niet dat alles op de autopilot gaat, dat zeker niet maar er worden toch wel zekerheden ingebouwd in campagnes. S...

Automotive04.03.2019

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Drie Nederlandse mini-docu’s: Why Not Now
Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Het eerste spoken word-agency van Nederland, Clubspoken, bestaat vandaag precies één jaar. Tot een jaar geleden waren er alleen agency’s voor sprekers en artiesten, maar gezien toenemende interesse in creative storyt...

DC Business21.06.2018

Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive

Het Nederlands Film Festival (NFF) zet dit jaar een aantal grote stappen in het verder uitbreiden en verdiepen van het in 2015 geïntroduceerde Interactive programma. Hiermee speelt het festival in op de snel veranderend...

Entertainment25.07.2017

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive