Media03.01.2013

In 2013 zal Connected TV de huiskamer overnemen [5 voorspellingen]


in-2013-zal-connected-tv-de-huiskamer-ov.jpg
in-2013-zal-connected-tv-de-huiskamer-ov.jpg

Marktonderzoek- en consultancy bureaus voorspellen een gebruik van circa 1,6 miljard (mobiele) devices voor 2014, hetgeen betekent dat bij de start van 2013 de toekomst voor Connected TV er zeer goed uitziet.

De toegenomen consumenten betrokkenheid en doelgerichte mogelijkheden die dit kanaal biedt aan de adverteerder, betekenen dat het van groot belang is dat de adverteerder er klaar voor is om ten volste gebruik te maken van de opties die dit medium biedt. Aangezien deze meer ‘connected’ wereld steeds overtuigender aanwezig is en stap voor stap de huiskamer overneemt, heeft smartclip 5 voorspellingen voor 2013 gedaan.

1) Fragmentatie op alle niveaus

Wij verwachten een toename in fragmentatie. Niet alleen meer fragmentatie op kwantitatief gebied voor wat betreft aangeboden content maar dit omvat ook een fragmentatie wijziging in consumentengedrag. De consument heeft tegenwoordig toegang tot media en content op een individuele manier die recent nog niet mogelijk was, hij gebruikt hiervoor allerlei mogelijke devices en kanalen. We staan middenin een multi-device wereld. De onderzoekers stellen ook dat er zeker vooruitgang geboekt zal worden op sommige gebieden, kijkend naar de ontwikkelingen aan de kant van de voorzieningen, zoals platform architectuur, de complexiteit aangaande input devices voor augmented reality, interactiviteit en sterkere processors. Tegelijkertijd zal de fragmentatie trend zich in 2013 voortzetten doordat Consumer Electronics leveranciers hun winst marges bewaken en er zoveel andere en nieuwe spelers bij betrokken raken.

Initiatieven zoals de Smart TV Alliantie moeten er toe leiden manieren te vinden om het voor content producenten gemakkelijker te maken om kostenefficiënt te bouwen voor multifunctionele devices. Dit vertaalt zich ook door naar advertentie oplossingen, welke minder gestandaardiseerd worden. Dit resulteert in situaties waarbij content makers 3 tot 4 verschillende ad-serving oplossingen moeten implementeren indien deze voor meerdere platforms gebruikt zullen worden.

Als de device leveranciers serieus geld willen verdienen, zullen betalings- en advertentie mogelijkheden meer gestandaardiseerd moeten worden. Zij kunnen differentiëren op de user experience, search, aanbevelingen en andere gebieden maar zij moeten het veel gemakkelijker maken om mogelijkheden in te bouwen voor alle platforms om opbrengsten te generen door transacties en/of advertenties.

2) De groei van social TV

Simultaan gebruik van internet en TV begint de norm te worden. Uit een recent consumenten onderzoek, uitgevoerd door smartclip, bleek zelfs dat bijna 2/3 van de gebruikers internet regelmatig bezoekt tijdens het TV kijken. Op dit moment betreft dit merendeels social TV (bijv. twitter) of e-mail. Social versterkt het z.g. appointment-based TV kijken en creëert een overtuigende gebruikers case voor broadcasters en programma makers van traditionele TV. De verwachting is dat er steeds meer gesynchroniseerde apps van content makers komen die in plaats van multi-tasking en on-demand TV kijken, rechtstreekse sociale interactie ondersteunen.

Tegenwoordig is het gebruik van TV, tablets en mobiele telefoons zeer individueel en beperkt het zich niet tot het type content wat wij bekijken. Omdat iedereen steeds meer content “on the go” bekijkt, denken wij steeds minder in termen van eerste en tweede scherm. Wij gebruiken simpelweg het meest handige device beschikbaar. Het concept van een tweede scherm is ouderwets, wij moeten het op een andere manier gaan benaderen: afhankelijk van de situatie, waar wij zijn en wat wij doen, kan elk scherm het 1e scherm zijn. De gebruiker heeft nu volledige controle over wat hij of zij wil zien.

3) Data en targeting

Met de diverse beschikbare tablets, mobieltjes en andere devices draaiend op dezelfde netwerken, kunnen fabrikanten en content owners het gebruikersgedrag analyseren en data verzamelen die de consumentenervaring verder verbeteren. Deze data kan ook ingezet worden ten behoeve van adverteerders. Data is simpel te verkrijgen in de internet wereld en heeft het doelgericht en relevant benaderen van de doelgroep gedurende de laatste jaren verbeterd.

Op dit moment hebben veel Connected TV platforms de nodige beperkingen bij het verzamelen en relevant toepassen van data, maar kunnen andere devices in het huis ingezet worden om vast te stellen hoe consumenten hun TV gebruiken. Fabrikanten realiseren zich steeds meer het belang van data en bekijken mogelijkheden hoe zij informatie kunnen vastleggen die zij zelf kunnen gebruiken maar ook content partners en adverteerders kan helpen om in de toekomst betere platforms te ontwikkelen.

4) Meer adverteerders zullen CTV omarmen

In 2012 zagen wij een significante groei in CTV traffic onder onze content partners maar ook een sterk toenemende interesse bij adverteerders. In sommige markten worden er door bureaus al dedicated specialisten aangewezen voor Connected TV. De wereldwijde TV advertentie industrie heeft een waarde van $188.5 miljard voor 2012 en wanneer consumenten Connected TV gebruiken, kijken zij niet naar het gewone lineaire TV aanbod. Echter, het gaat om hetzelfde device in hetzelfde huishouden en voor het eerst biedt televisie een echte mogelijkheid tot interactie. Adverteerders kunnen voor TV geoptimaliseerde microsites bouwen met dezelfde analytics die zij online gebruiken. Zij kunnen gebruikers naar deze sites trekken door hun advertentie campagnes op Connected TV in te zetten.”

Uit het onderzoek bleek dat consumenten alle devices gebruiken die ze tot hun beschikking hebben. Het gebruik loopt steeds meer door elkaar heen: surfen op het web, video on demand, gaming, muziek, nieuws, informatie diensten en social media zijn niet beperkt tot 1 soort apparaat. Adverteerders beginnen zich te realiseren welke kansen deze ontwikkeling biedt, om hun consumenten in deze multimediale omgeving te ontmoeten, waar consumenten ook zijn en welke content dan ook zij bekijken. Adverteerders zouden zich geen zorgen moeten maken via welk scherm zij hun doelgroepen bereiken maar de focus moeten leggen op welke manier zij dat doen.

5) Het begin van het echt leuke werk

2013 zal meer innovatie brengen voor 3D, augmented reality, voice, gesture en kinetics in het algemeen. Deze ontwikkelingen zijn nog in een vroeg stadium en worden als het nieuwste van het nieuwste gepercipieerd maar toch beginnen we langzaam de toekomstige structuren van een daadwerkelijk geavanceerde TV ervaring te zien. Content makers en adverteerders zijn de opties al aan het verkennen om voordeel te halen uit deze technologische ontwikkelingen. Bij smartclip willen adverteerders weten hoe zij een ervaring kunnen ontwikkelen die het voor de consument mogelijk maakt echt betrokken te raken bij hun merk en er interactief mee bezig te zijn op een manier die voorbij gaat aan standaard interactie, zoals een click through.

...

Verder lezen over Smart TV

LG komt met een hevige lichtbak als televisie

Deze week vindt in Las Vegas het jaarlijkse tech-evenement CES plaats. Het belooft weer een evenement te worden vol gekke, inspirerende en slimme gadgets. Robots, auto’s, vibrators: het is CES niet vreemd. Maar het dra...

Gadgets03.01.2023

LG komt met een hevige lichtbak als televisie

CES 2022 Samsung toont nieuwe Micro LED en Neo QLED televisie

Micro LED-tv's van Samsung zijn televisies om van te dromen. Het nadeel, ze hebben niet echt praktische afmetingen voor in de woonkamer en kosten een klein vermogen. Ze zijn eigenlijk alleen bestemd voor de professionele...

Technology05.01.2022

CES 2022 Samsung toont nieuwe Micro LED en Neo QLED televisie

​Moeten we advertenties accepteren op gadgets die we betalen?

Als je je smart-tv aandoet, dan is de kans groot dat je geconfronteerd wordt met ofwel filmreclames van streamingdiensten die je niet hebt of met andere commerciële uitingen waar je niet op zit te wachten. Op sommige te...

Gadgets02.10.2021

​Moeten we advertenties accepteren op gadgets die we betalen?

Sterke verschuiving in de mediaconsumptie onder Nederlanders

Het zal niemand verbazen, maar de groei van digitale media is in coronajaar 2020 in een stroomversnelling gekomen. Met name het gebruik van videobellen, online winkelen, chatten/appen, bellen en het volgen van nieuws op...

Online02.02.2021

Sterke verschuiving in de mediaconsumptie onder Nederlanders

GFK onderzoekt
Niet werkende apps op smart tv’s is een probleem van app-makers

De Consumentenbond stapt naar tv-makers om aandacht te vragen voor een veelvoorkomend probleem, namelijk dat er een aantal apps zijn die op smart tv's van drie tot vijf jaar oud al niet meer werken. Het gaat dan voorname...

Technology19.09.2018

Niet werkende apps op smart tv’s is een probleem van app-makers

Consumentenbond klaagt beetje onterecht over tv-makers
OnePlus gaat tv-business in met slimme assistent in televisie

OnePlus maakt tot nu toe zeer succesvolle telefoons en je zou zeggen dat ze daar heel tevreden mee zijn. Zoals dat echter altijd gaat leidt succes tot uitbreiding van de activiteiten en nu heeft CEO Pete Lau tegen Busine...

Technology17.09.2018

OnePlus gaat tv-business in met slimme assistent in televisie

Premium tv zou 2019 moeten komen
Samsung maakt app voor tv’s om kleurenblinde mensen te helpen

Het lijkt eigenlijk voor de hand liggend dat dit al zou bestaan, maar Samsung is in elk geval de eerste tv-maker die een speciale app voor kleurenblinde kijkers heeft gemaakt. Er zijn verschillende soorten kleurenblindhe...

Technology28.11.2017

Samsung maakt app voor tv’s om kleurenblinde mensen te helpen

I SeeColors
De innovaties die de Samsung QLED TV tot een topper maken

QLED is op dit moment de kroonprins onder de tv's, het wordt gezien als dé opvolger van LCD en LED. De afkorting QLED staat voor Quantum Dot Light Emitting Diode, een mond vol maar wat het inhoudt is dat je met quantum...

Technology01.05.2017

De innovaties die de Samsung QLED TV tot een topper maken

sponsored story

Verder lezen over Televisie

Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25

Wie is de Mol? seizoen 25 gaat bijna van start en de kandidaten zijn vandaag bekend gemaakt. Wie doen er mee, en vooral: wie is de Mol?

Entertainment14.11.2024

Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Wie overleeft het langst in de wildernis? In deze nieuwe Videoland Original, genaamd 'ALONE' wordt de lat voor survival-programma’s hoger gelegd dan ooit tevoren! In de ongerepte natuur van Noorwegen worden negen deelnemers gedropt om een ultieme survivaluitdaging aan te gaan met niet meer dan een basis survivaluitrusting. Allemaal los van elkaar en ver weg van de bewoonde wereld moeten zij zien te overleven. Alleen, zonder productieteam of cameraploeg, filmen ze hun eigen strijd tegen de elementen. Worden de honger of eenzaamheid hun vriend of vijand?

Entertainment11.11.2024

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Binnenkort op Videoland
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

Amazon wil nu een zelfde soort programma gaan maken als Shark Tank en dat zien wij helemaal zitten. Dit is waarom.

Startups30.09.2024

Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Het is over en uit met Chromecast. Google ondersteunt ze nog wel, maar er worden geen nieuwe Chromecasts meer gemaakt. Dit is opvolger Google TV Streamer.

Gadgets23.09.2024

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Ziggo voegt zelf voorafgaand aan het programma een batterij aan reclames toe en je kunt er niets tegen doen.

Video29.08.2024

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

Google neemt afscheid van zijn Chromecast en introduceert zijn nieuwe thuisstream-apparaat: Google TV Streamer.

Gadgets06.08.2024

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd