Media03.12.2012

Het summum van self publishing: je eigen boek uitgeven


het-summum-van-self-publishing-je-eigen-.jpg
het-summum-van-self-publishing-je-eigen-.jpg

Madelon Dik heeft vorige maand haar boek ‘Groei doe-het-zelf’ gelanceerd. Een werkboek om de zzp’er te helpen bij zijn zakelijke en persoonlijke groei. Het bijzondere is dat ze dit boek in eigen beheer heeft uitgegeven. Een zeker risico in tijden van crisis.

Waarom heeft ze dit gedaan? Is het aan te raden? Hoe doe je dat en wat kun je beter niet doen? Een paar vragen aan Madelon Dik.

Waarom heb je besloten je boek zelf uit te geven?

‘Ik ben dit boek gaan schrijven om mijn kennis en ervaring te bundelen en voor een grote groep toegankelijk te maken. Ik had precies voor ogen hoe het boek moest worden. Ik was dan ook al een heel eind op weg met een redacteur en ontwerper, toen ik op zoek ging naar een uitgever. Ik heb meerdere uitgevers gesproken, maar het werd voor mij maar niet duidelijk wat hun toegevoegde waarde was. De gesprekken gingen voornamelijk over het proces en hun verdienmodel (10% omzet voor de auteur en 90% voor de uitgever). Enige ruimte voor onderhandeling was er niet. Ik vond dat niet in verhouding met de waarde die ik lever en dat is precies waar mijn boek over gaat: namelijk je bedrijf op afstemmen op de waarde die je toevoegt.’

Men zegt vaak ‘aan een boek verdien je niet’, hoe denk jij daarover?

‘Grappig dat je dat vraagt, want ik heb het gevoel dat veel auteurs deze uitdrukking als waarheid zijn gaan zien. Ik ben het hier niet mee eens. De meeste ondernemers zien inderdaad hun boek als PR-instrument. Met een boek verhoog je je waarde en zichtbaarheid waardoor je meer opdrachten en klanten krijgt. Maar ik zie het boek zelf ook als middel om waarde toe te voegen. Ik heb twee jaar mijn kennis, ziel en zaligheid in een boek gegoten. Dan mag ik daar toch ook geld aan verdienen? Uitgevers en het Centraal Boekhuis dicteren het verdienmodel. Maar die weg hoef je helemaal niet te kiezen als ondernemer. Door de opkomst van social media en internet heb je zelf het heft in handen om een boek succesvol te maken. Ook de toegang tot het Centraal Boekhuis is door clusteruitgevers goed te regelen. Je moet echter zelf de investering dragen, maar dat is toch ondernemen?’

Waar liep je tegen aan tijdens het proces?

‘Het schrijven van een boek is hoe dan ook een enorme klus. Ik heb er twee jaar over gedaan en veel geleerd tijdens deze periode. Ik heb zelf alles kunnen bepalen, van taalgebruik en stijl tot format en lay-out. Maar ik merkte dat ik echt nog moest leren schrijven. Daarom heb ik een eindredacteur in de arm genomen en een groep van 20 proefpersonen heeft steeds met mij mee gelezen. Vervolgens was het een hele zoektocht om uit te vinden hoe het uitgeefproces werkt. En vooral ook welke afspraken er gelden. Zo hanteren boekverkopers vaste marges die afhankelijk zijn van het type boek dat je uitgeeft, maar je kan zelf bepalen welk type jouw boek is. Nu ontdekte ik dat als je je boek een type O-boek noemt (Overig), je dan zelf de marge kunt vaststellen. Maar daar wilden ze niet aan.’

Aan wat voor investering moet je denken?

‘Dat zal heel erg verschillen naar gelang het soort boek dat je uitgeeft. Maar denk zeker aan een investering van 10.000 euro. De grootste post was voor mij het redactie- en ontwerpwerk. Ik wilde graag een boek met illustraties en heb daarom veel in het ontwerp geïnvesteerd. Andere posten waren de  corrector en DTP-er. Voor je kostprijsberekening komen hier bovenop de vaste kosten van je boek: drukkosten, distributie via Centraal Boekhuis, marge aan partijen als bol.com, verzendkosten en 6% BTW. Hierbij komen nog de kosten voor PR, marketing, fotografie, het maken van video’s, het aanpassen van je website en sociale media.’

Hoe verspreid je je boek?

‘Het boek kun je bestellen op mijn website www.madelondik.nl en op bol.com. Ik heb de lancering groots gevierd met al mijn contacten waarvan ik hoop dat zij mijn ambassadeurs zijn en het boek verder verspreiden. Daarnaast geef ik workshops en spreek ik voor groepen. En vergeet niet sociale media: ik ben actief aan het bloggen en actief op LinkedIn, Facebook en Twitter.’

Wat zijn de voor- en nadelen?

‘Grootste voordeel is dat ik zelf echt invulling heb gegeven aan mijn droom: de vorm, de inhoud. Ik houdt alle rechten in eigen hand en bepaal dus zelf hoeveel ik uitgeef en of en hoe ik in herdruk ga. En natuurlijk is het leuk dat ik bij verkoop van circa 1.000 boeken mijn investering heb terug verdiend. Nadeel is dat je zelf het risico draagt. Dus je moet het financiële risico kunnen en willen dragen.’

Als je nu iets in het proces anders zou mogen aanpakken, wat zou dat dan zijn? Zou je het opnieuw doen?

‘Ik zou het zo weer doen. Sterker nog, mijn handen jeuken om aan het volgende boek te beginnen. Het was heerlijk om met zoveel partijen tegelijk te werken en de regie daarin zelf te voeren. En nu ik de ins en outs weet kan ik van achteren naar voren redeneren: ik kan de kosten berekenen en een reële tijdsplanning en budgettering maken.’

Wat zijn tips voor anderen die zelf een boek uit willen geven?

‘Hou continu jouw doel voor ogen. Wat wil je maken? Maak een plan en een budget, blijf bij jezelf, jij dicteert hoe je het wilt hebben. Hou alle partijen strak want het geld vliegt uit je portemonnee. Hou er rekening mee dat in de laatste 3 maanden je kosten stijgen. Je kan en wil niet meer terug en mijn ervaring is dat de kosten dan nog enorm stijgen. Het beste is geen haast, geen druk. Een creatief proces laat zich niet dwingen. In de laatste fase bij het opmaken komen nog de mooiste verbeteringen en aanscherping. Als je denkt het is bijna af: tel er nog aantal maanden bij op voor opmaak en correctie op opgemaakt tekst. Laat je boek door veel mensen lezen en testen. Niet alleen door bekenden maar creëer een groep testers die jou niet kent.’

Je hebt je boek uitgegeven, wat nu?

‘Eigenlijk begint het nu pas. Ik investeer verder in mijn zichtbaarheid door blogs en artikelen te publiceren. Daarnaast zal ik blijven netwerken. Ik ben ook benieuwd of er veel ondernemers zijn die ook een eigen boek willen uitgeven. Want ik zou graag mijn ervaring delen.’

...

Verder lezen over PR

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

Edelman, een van ‘s werelds grootste communicatie- en PR-bureau's, heeft verschillende mensen in de EMEA regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) benoemd om het leiderschap van verschillende sectoren en praktijken t...

DC Business21.12.2023

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Visitekaartjes. Wie kan de scène uit American Psycho vergeten waarin yuppie Wall Street-types elkaar proberen te overtroeven met wie het smaakvolste kaartje heeft. Maar zijn visitekaartjes in deze tijd van technologie,...

DC Business17.06.2018

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Als je het nog niet had meegekregen: er komt binnenkort een nieuwe versie van Murder on the Orient Express in de bioscopen. Een beetje promotie is dan nooit weg, dus heeft 20th Century Fox samen met de Finse spoorwegen i...

Entertainment23.11.2017

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Murder on the Orient Express in het echt
Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Het incident van luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft inmiddels zo’n beetje alle nieuwsrubrieken en media wel weten te halen. Tijdens een vlucht die letterlijk was overboekt, wat zoveel betekent als dat er meer...

Social Media12.04.2017

Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

Het begon ofwel als een heel goed uitgekiende PR-move van Burgerketen Wendy's, of als grap van random Twitter-gebruiker Carter Wilkerson. Hij vroeg aan het bedrijf op Twitter hoeveel retweets hij moest krijgen voor een j...

Social Media10.04.2017

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

gratis PR-stunt voor burgerketen Wendy's