De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Nederlandse Millennials zetten nog steeds dagelijks de televisie aan, luisteren ook nog steeds naar de radio en leest een krant. Het mediagebruik is niet zozeer minder, maar vooral veel intensiever. Hoezo enkel en alleen televisiekijken als je ondertussen ook het internet af kunt struinen of een conversatie kunt volgen via Twitter of Facebook? Het onderzoek ‘Me Public II’ van Be Viacom, in Nederland bekend van MTV, Comedy Central en Nickelodeon, geeft inzicht in het mediagebruik van de Millennials in ons land. In totaal ondervroegen ze 5.172 Millennials uit 10 landen.
Millennials, wie zijn dat ook alweer? Deze groep is geboren tussen 1980 en 2000, worden ook wel eens ‘Echo Boomers’ of ‘Generatie Y’ genoemd, stellen traditionele hiërarchieën ter discussie, zijn graag onderdeel van een revolutie, zijn ‘tech savvy’ en zijn dus ook nog steeds gebruiker van de traditionele media zoals de oude vertrouwde televisie. Dagelijks mediagebruik Millennials:
1. Internetten (97%)
2. Televisie kijken (93%)
3. Social media zoals Facebook gebruiken (80%)
4. Radio luisteren (77%)
5. Kranten lezen (41%)
Het medium is misschien traditioneel, maar het gebruik alles behalve. De Millennial doet dit natuurlijk wel ‘nieuwe stijl’: alles tegelijkertijd. TV-kijken, Twitteren, content delen en telefoontjes plegen. Meer dan de helft van deze doelgroep heeft er dan ook logischer wijs behoefte aan dat tv-content toegankelijk gemaakt wordt voor meerdere devices. Niet alleen de tv, ook voor de smartphone of laptop.
Social media voorzien de Millennial doelgroep van de middelen die passen bij de belangrijkste kenmerken: willen participeren en kritisch zijn. Bovendien vinden ze het leuk om hun mening over een programma te delen met vrienden, ook tijdens de uitzending. Het commentaar op een programma blijft dan ook niet in de huiskamer. Ruim een kwart ventileert zijn mening over een programma via sociale netwerken als Facebook en nog eens een kwart doet dit op Twitter. Daarnaast wordt content van programma’s en merken ook actief gedeeld via chat of e-mail door ruim twee derde van de doelgroep.
Twitter, maar ook andere sociale netwerken worden het meest gebruikt door de jongsten in de Millennial doelgroep. Van de 14 t.m. 19 jarigen gebruikt 92 procent social media en 55 procent Twitter. Voor 20-24 jaar is dit 90 procent versus 35 procent, 25-29 jaar 83 procent versus 30 procent en 30-34 jaar 81 procent versus 33 procent. De tijd wordt met name besteedt aan het bezoeken van communities en social media zoals Facebook, ratings geven, het schrijven van blogs, het posten van video’s en Twitteren.
Misschien het meest verrassend uit het onderzoek: de doelgroep is niet wars van advertising, maar kan leuke advertenties wel erg waarderen. Grappige advertenties worden door meer dan de helft van de Millennials gedeeld met vrienden. Bovendien praten ze zowel on- als offline met hun vrienden over merken.
Verder lezen over Crossmedia
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Marketing13.10.2023
5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn
Media14.09.2023
Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp
Media22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"DC Business19.01.2023
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen
Online10.01.2023
Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken
Online13.09.2022
Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google
Marketing16.06.2022
8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie
Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merkVerder lezen over TV
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Lifestyle31.05.2023
Dit mag niet ontbreken in een mancave
Gadgets16.05.2023
Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?
Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerkenEntertainment18.04.2023
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker
Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in SheffieldEntertainment22.03.2023
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein
Online11.01.2023
Glasvezel heeft koper ingehaald
Gadgets14.12.2022
Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?
Een kijkje in de toekomstEntertainment09.06.2022