Nederlandse Millennials zetten nog steeds dagelijks de televisie aan, luisteren ook nog steeds naar de radio en leest een krant. Het mediagebruik is niet zozeer minder, maar vooral veel intensiever. Hoezo enkel en alleen televisiekijken als je ondertussen ook het internet af kunt struinen of een conversatie kunt volgen via Twitter of Facebook? Het onderzoek ‘Me Public II’ van Be Viacom, in Nederland bekend van MTV, Comedy Central en Nickelodeon, geeft inzicht in het mediagebruik van de Millennials in ons land. In totaal ondervroegen ze 5.172 Millennials uit 10 landen.
Millennials, wie zijn dat ook alweer? Deze groep is geboren tussen 1980 en 2000, worden ook wel eens ‘Echo Boomers’ of ‘Generatie Y’ genoemd, stellen traditionele hiërarchieën ter discussie, zijn graag onderdeel van een revolutie, zijn ‘tech savvy’ en zijn dus ook nog steeds gebruiker van de traditionele media zoals de oude vertrouwde televisie. Dagelijks mediagebruik Millennials:
1. Internetten (97%)
2. Televisie kijken (93%)
3. Social media zoals Facebook gebruiken (80%)
4. Radio luisteren (77%)
5. Kranten lezen (41%)
Het medium is misschien traditioneel, maar het gebruik alles behalve. De Millennial doet dit natuurlijk wel ‘nieuwe stijl’: alles tegelijkertijd. TV-kijken, Twitteren, content delen en telefoontjes plegen. Meer dan de helft van deze doelgroep heeft er dan ook logischer wijs behoefte aan dat tv-content toegankelijk gemaakt wordt voor meerdere devices. Niet alleen de tv, ook voor de smartphone of laptop.
Social media voorzien de Millennial doelgroep van de middelen die passen bij de belangrijkste kenmerken: willen participeren en kritisch zijn. Bovendien vinden ze het leuk om hun mening over een programma te delen met vrienden, ook tijdens de uitzending. Het commentaar op een programma blijft dan ook niet in de huiskamer. Ruim een kwart ventileert zijn mening over een programma via sociale netwerken als Facebook en nog eens een kwart doet dit op Twitter. Daarnaast wordt content van programma’s en merken ook actief gedeeld via chat of e-mail door ruim twee derde van de doelgroep.
Twitter, maar ook andere sociale netwerken worden het meest gebruikt door de jongsten in de Millennial doelgroep. Van de 14 t.m. 19 jarigen gebruikt 92 procent social media en 55 procent Twitter. Voor 20-24 jaar is dit 90 procent versus 35 procent, 25-29 jaar 83 procent versus 30 procent en 30-34 jaar 81 procent versus 33 procent. De tijd wordt met name besteedt aan het bezoeken van communities en social media zoals Facebook, ratings geven, het schrijven van blogs, het posten van video’s en Twitteren.
Misschien het meest verrassend uit het onderzoek: de doelgroep is niet wars van advertising, maar kan leuke advertenties wel erg waarderen. Grappige advertenties worden door meer dan de helft van de Millennials gedeeld met vrienden. Bovendien praten ze zowel on- als offline met hun vrienden over merken.