Media10.05.2012

De do’s en don’ts van content marketing


de-do-s-en-don-ts-van-content-marketing.jpg
de-do-s-en-don-ts-van-content-marketing.jpg

‘Iedereen is uitgever’, ‘self publishing’ of ‘content marketing’. De initiatieven om eigen content en kanalen te creëren voor de buyer personas schieten als paddenstoelen uit de grond. Want waarom zou je gevestigde kanalen gebruiken als je je eigen kanalen kunt creëren? Een ‘zendmast op het dak van je kantoor’ en zenden maar. Of ligt het misschien toch niet zo simpel?

Uit een recent Amerikaans onderzoek (2012 Digital content marketing survey) blijkt dat marketeers als het om content marketing gaat kwaliteit belangrijker vinden dan kwantiteit en kosten. Met andere woorden: als je met hagel schiet, schiet je geheid mis, content marketing vereist scherpschutters.

Denk daarom aan het volgende:

1. Zorg ervoor dat degene die de content produceert verstand van de materie heeft.

2. Zet in op social content, blogs, e-newsletters en online artikelen. Uit het onderzoek blijkt dat deze kanalen de beste resultaten opleveren.

3. Speel in op de informatiebehoefte en tone-of-voice van de doelgroep, doe daar onderzoek naar als je de informatiebehoefte niet kent, maar ga niet zenden vanuit je eigen commerciële boodschap, niets is dodelijker.

4. Maak de content voor mensen, niet voor zoekmachines.

5. Bewaak de kwaliteit: denk hierbij aan de manier van schrijven, de gekozen insteek, professionaliteit, toch een beetje SEO, authenticiteit en originaliteit.

6. Stop met advertorials, die scoren het laagst.

Deze do’s en don’ts heb ik gedestilleerd uit bovengenoemd onderzoek. Uit de boeken ‘Get content, get customers’, ‘Contentstrategie voor het web’ en ‘Content marketing, think like a publisher’ kun je nog veel meer do’s en don’ts en voorbeelden halen. 

...

Verder lezen over PR

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

Edelman, een van ‘s werelds grootste communicatie- en PR-bureau's, heeft verschillende mensen in de EMEA regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) benoemd om het leiderschap van verschillende sectoren en praktijken t...

DC Business21.12.2023

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Visitekaartjes. Wie kan de scène uit American Psycho vergeten waarin yuppie Wall Street-types elkaar proberen te overtroeven met wie het smaakvolste kaartje heeft. Maar zijn visitekaartjes in deze tijd van technologie,...

DC Business17.06.2018

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Als je het nog niet had meegekregen: er komt binnenkort een nieuwe versie van Murder on the Orient Express in de bioscopen. Een beetje promotie is dan nooit weg, dus heeft 20th Century Fox samen met de Finse spoorwegen i...

Entertainment23.11.2017

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Murder on the Orient Express in het echt
Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Het incident van luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft inmiddels zo’n beetje alle nieuwsrubrieken en media wel weten te halen. Tijdens een vlucht die letterlijk was overboekt, wat zoveel betekent als dat er meer...

Social Media12.04.2017

Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

Het begon ofwel als een heel goed uitgekiende PR-move van Burgerketen Wendy's, of als grap van random Twitter-gebruiker Carter Wilkerson. Hij vroeg aan het bedrijf op Twitter hoeveel retweets hij moest krijgen voor een j...

Social Media10.04.2017

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

gratis PR-stunt voor burgerketen Wendy's