Mei is de “Maand van de Mediaopvoeding” en op 02 mei is deze maand officiëel van start gegaan in een Amsterdams Kinderdagverblijf onder grote belangstelling van de Nederlandse pers. Dit kan ook te maken hebben met het feit dat Katje Römer-Schuurman in de vak-jury voor de Media Ukkie Award 2012 zat en het onderzoek “Iene Miene Media” aan D66-Tweede Kamerlid Boris van der Ham ging overhandigen, maar wat de reden ook was voor het massaal toestromen van journalisten voor de diverse media, het is goed dat er voor dit initiatief zoveel aandacht is.
Nieuwe media in combinatie met kinderen is voor veel mensen een onderwerp waar men met veel vooroordelen over praat. En dan is het goed om de feiten eens gepresenteerd te krijgen en daardoor een meer gebalanceerde mening te kunnen vormen.
Veel ouders zijn van mening dat veel televisie kijken en al jong met smartphones, computers en tablets bezig te zijn, niet wenselijk is voor hun kind en zij beginnen dan vol goede voornemens om blootstelling aan de diverse (nieuwe) media te voorkomen of te beperken. In de loop der tijd blijkt het gros van de ouders de alom tegenwoordige devices toch niet uit de buurt van hun kroost te kunnen of willen houden. Van alle één-jarigen speelt 13% met een tablet, 20 % van de 2-jarigen speelt met een smartphone en 66% van alle kleuters met een tablet thuis, speelt er regelmatig mee.
Techniek is dan ook niet het gebied waarop volgens mediawijzer.net de zogenaamde mediaopvoeding moet plaatsvinden. Jonge kinderen (in de gelanceerde campagne “Media Ukkies” genoemd) zijn vaak handiger in het omgaan met touchscreens dan de generatie die deze aangeschaft heeft. De mediaopvoeding zit hem meer in het bieden van de juiste context en het bieden van de juiste mediabalans door het goede voorbeeld te geven en positieve ontwikkelingen te stimuleren, maar ook door grenzen te stellen. Het samen bezig zijn met media zoals televisie en computer/tablet is niet alleen leuk, maar legt de basis voor het bespreekbaar maken en houden van juist datgene waar ouders vaak bang voor zijn: negatieve/schadelijke ervaringen die ook via internet en andere kanalen kinderen kunnen beïnvloeden. Mediawijsheid staat voor alle competenties die je nodig hebt om actief en bewust mee te doen aan de mediasamenleving.
Wat ik persoonlijk zo sterk vind aan de campagnes van Mediawijzer.net is juist het benadrukken van de positieve kanten van de diverse media. De tips en adviezen zijn dan ook niet belerend zoals ik ook vaak zie, maar geven concrete informatie aan ouders en andere direct betrokkenen om bijvoorbeeld internetgebruik veilig en leuk te houden. Natuurlijk is het logisch dat ouders angst hebben om wat hun kinderen tegen kunnen komen, maar dat is dezelfde angst als wanneer je kind voor het eerst op de fiets het verkeer in gaat. Er zijn gevaren, dat klopt, meer dan je lief is, maar een goed voorbereid kind, die de regels en gevaren kent, krijgt letterlijk een grotere wereld door wel te mogen fietsen en een ongekend grote wereld door alle mogelijkheden die in deze tijd door alle media geboden worden.
Deze campagne richt zich vooral op ouders en grootouders van de zogenaamde “Media Ukkies” en bestaat uit meerdere onderdelen. De site maandvandemediaopvoeding.nl geeft onder meer toegang tot het onderzoek Iene, Miene Media, waarover ik in een ander artikel meer zal vertellen. Verder zijn er tips te vinden en kun je een MQ-test doen (test waarmee (groot)ouders kunnen testen hoe “mediawijs” ze zijn.
Een ander belangrijk onderdeel van de campagne is de verkiezing van de beste media voor Ukkies; in de categorieën televisie, websites en apps wordt op 16 mei de Media Ukkie Award toegekend aan die media die per categorie de meeste stemmen hebben gekregen. een vakjury heeft per categorie 3 programma’s/apps/sites geselecteerd waarop tot 10 mei gestemd kan worden.
De genomineerden werden bekend gemaakt door Katja Römer-Schuurman en Boris van der Ham waarna diverse tablets uitgedeeld werden aan het peuterpubliek en hoewel ze keurig stil waren tijdens de diverse praatjes, kwam er een ongekende rust over het kinderdagverblijf en bleken de Ukkies direct intuïtief hun weg te vinden in de diverse apps (terwijl het Katja en Boris toch enige moeite leek te kosten om de letter N te schrijven).
Genomineerd zijn:
In de categorie Televisie: Charlie & Lola; Sesamstraat; Buurman & Buurman
In de categorie Websites: Hoelahoep; KRO Kindertijd; Nijntje
In de categorie Apps: Jop gaat slapen; Toca House; Letterschool.