De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Bedrijven investeren ieder jaar weer meer tijd en geld in online media en de vraag om meetbare resultaten wordt groter. Er worden vele indicatoren aangedragen, maar slechts weinigen lijken zich te durven branden aan het toekennen van een prijskaartje aan al die buzz. Clipit denkt dat het voor elke professional heel eenvoudig zou moeten zijn om de resultaten uit online inspanningen te vertalen naar euro’s, en komt met een oplossing.
Het berekenen van de PR-waarde gebeurt in print al jaren. Daar wordt de berekening gebaseerd op oplagecijfers en advertentietarieven. Dat betekent wel dat een vermelding van je merknaam in de inleiding van een artikel net zoveel waard is als een vermelding in de voetnoot. Het zou voor printmedia te bewerkelijk zijn om rekening te houden met die nuances, maar voor online en social media ligt dat anders.
Berekening ROI van online & social media
Clipit is als een van de eerste in de branche van online en social media monitoring gestart met het geautomatiseerd berekenen van online PR-waarde. Hierbij wordt uitgegaan van het principe; wat betaal je voor een vergelijkbare advertentie op deze website en hoeveel groter is de waarde van free publicity?
Er wordt rekening gehouden met traditionele waardes als vertoningen, CPM-tarieven van een website en een opslag voor de meerwaarde van free publicity. Maar ook met de kwalitatieve waarde van een online bericht, waaronder het sentiment van het bericht, de branding en de mate waarin de kernboodschap van de organisatie wordt overgebracht. Tot slot houdt de formule rekening met de lengte van het artikel of de invloed van een auteur op Twitter, op basis van het aantal volgers.
Geautomatiseerde vs handmatige analyse
Kan een computer zulke nuances van online en social media beoordelen? De dekking is nooit 100%, daarom blijft een combinatie van geautomatiseerd en handwerk van belang. De waardes worden geautomatiseerd berekend, maar elke variabele in de formule kan handmatig worden aangepast. Het systeem is tevens zelflerend, waardoor op den duur met een steeds grotere betrouwbaarheid kan worden gemeten. Met deze oplossing hoopt Clipit tot een standaard in de markt te komen, wat betreft de meetbaarheid van online en social media resultaten. Een aanzet wordt gemaakt met een wekelijks overzicht van gegenereerde PR-waarde voor ’s lands meest populaire merken. Hoeveel euro’s zijn uw online inspanningen waard?