Media01.10.2011

TV kijken : 37% van de Nederlanders zet de TV op pauze


De manier waarop Nederlanders televisie kijken is sterk aan het veranderen door vooral de technologische mogelijkheden. Vergeleken met vorig jaar nemen kijkers meer de regie over hun TV-avond, zij maken vaker gebruik van de extra diensten van digitale televisie. Twee op de drie gebruikt de digitale TV-gids, maar ook de ‘harddisk recorder’ (46%) en de pauzemogelijkheid (37%) zorgen voor een nieuwe manier van televisie kijken. De TV op pauze zetten gebeurt meestal voor een toiletbezoek (53%), een telefoontje (53%) of een snackpauze (42%).

Persoonlijke behoeftes en voorkeuren, zoals de keuze voor tijdstippen en favoriete programma lijken leidend in het inrichten van de eigen TV-avond. 40% neemt bijvoorbeeld programma’s op en kijkt ze terug op een tijdstip dat beter uitkomt. Dit en meer blijkt uit de jaarlijkse TV-barometer, uitgevoerd door Synovate in opdracht van T-Mobile Online.

tv-kijken-37-van-de-nederlanders-zet-de-.jpg
tv-kijken-37-van-de-nederlanders-zet-de-.jpg

Hoewel uitgesteld TV-kijken inmiddels lijkt ingeburgerd onder Nederlanders, komt pay-per-view in Nederland nog niet van de grond. Met pay-per-view betaalt de kijker steeds per keer of uitzending. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld speelfilms of sportevenementen, die anders niet beschikbaar zijn, worden uitgezonden. Opvallend is dat slechts 4% dit wel eens gebruikt. Léon Toet, commercieel directeur van T-Mobile Online “Nederlanders zullen ook pay-per-view gaan ontdekken, in de Verenigde Staten is het al een succes, het inrichten van de eigen TV-avond doen Nederlanders al graag, maar het idee om ervoor te betalen, daar is Nederland nu nog niet klaar voor. De verwachting is dat dit zich gaat ontwikkelen, net zoals uitgesteld kijken de afgelopen tijd.

teugkijken_op_tv

Slechts 30% van de Nederlandse bevolking kijkt nog analoog televisie via de kabel, in 2010 was dat nog 38%. Nederlanders zien toekomst in 3-D televisie. Vorig jaar was 1 op de 7 geïnteresseerd in 3-D televisie, dit is in 2011 gestegen naar bijna 1 op de 4 personen. Een kwart wil in de toekomst ook thuis 3-D televisie kunnen kijken en 22% verwacht dat 3-D televisie de standaard wordt. Om de Nederlandse consument daadwerkelijk te laten overgaan tot 3-D televisie moet nog wel het nodige gebeuren volgens Toet: “Uit het onderzoek blijkt dat 38% niet met een 3-D-bril op de bank wil zitten. Zodra de bril overbodig wordt en de prijs daalt, zullen de aankopen toenemen. De eerste modellen zijn er al, maar het staat nog in zijn kinderschoenen.

screen-shot-2011-10-01-at-9-36-50-am1.jpg
screen-shot-2011-10-01-at-9-36-50-am1.jpg

Het jaarlijkse onderzoek van T-Mobile Online is uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate onder 1.000 respondenten van 18 jaar en ouder. De vragen richten zich op de trends en ontwikkelingen op televisiegebied in Nederland. Dit onderzoek is een vervolg van de barometer in 2010 naar trends en ontwikkelingen op het gebied van televisie.

...

Verder lezen over Odido

De OPPO Pad Neo is nu verkrijgbaar in Nederland

OPPO introduceert vandaag de nieuwste mid-range tablet, de OPPO Pad Neo, in Nederland. Met een 11,4 inch 2,4K ReadFit-scherm met 7:5-beeldverhouding, quad-speakers met Dolby Atmos en een batterij die een volle dag meegaat, levert de OPPO Pad Neo entertainment met comfort waar gebruikers de hele dag van kunnen genieten. De tablet met LTE-connectiviteit is vanaf nu exclusief verkrijgbaar via Odido.

Gadgets01.08.2024

De OPPO Pad Neo is nu verkrijgbaar in Nederland

in samenwerking met Odido
Hier kon je op wachten: Odido komt ook met multi-gigabit glasvezel

Dit was een aankondiging die je mijlenver kon zien aankomen. Nadat enkele weken geleden zowel KPN als Delta zogenoemde multi-gigabit glasvezel abonnementen introduceerden, kon Odido (voorheen T-Mobile), als een van de dr...

Online29.11.2023

Hier kon je op wachten: Odido komt ook met multi-gigabit glasvezel

Na KPN en Delta kon die andere grote glasvezelprovider niet achterblijven
T-Mobile is niet meer: heet nu Odido

Het lijkt een gekke 1 april-grap, maar het is toch echt zo: T-Mobile heet in Nederland vanaf nu Odido. Hoewel T-Mobile internationaal gezien een groot merk is, kiest het ervoor om voor deze lokale naam te gaan. Dat komt...

Mobile05.09.2023

T-Mobile is niet meer: heet nu Odido

En gaat vol op de klant
​Alles wat je moet weten over SD-WAN

Als je als bedrijf volop de cloud wil benutten, dan moet je wel eens hebben gehoord van SD-WAN. Deze technologie is een architectuur die op software is gebaseerd en zorgt voor een virtuele ‘schil’ op een netwerk dat...

DC Business04.04.2023

​Alles wat je moet weten over SD-WAN

​Fietsen kan veiliger met deze IoT-oplossing

De dode hoek: je fietst er zo in. Het gebeurt helaas regelmatig dat fietsers worden geschept door een vrachtwagen, omdat de chauffeur ze simpelweg niet kan zien. In Duitsland heeft T-Mobile daar met Deutsche Telekom en S...

DC Business20.03.2023

​Fietsen kan veiliger met deze IoT-oplossing

Nederland heeft drie van ’s werelds beste mobiele netwerken

We klagen wel ‘ns dat ons kikkerlandje niet altijd de beste voorzieningen heeft. In sommige gevallen zijn die klachten terecht. Kijk bijvoorbeeld naar de problemen waar ons stroomnetwerk mee kampt. Toch heeft het soms...

Mobile01.03.2023

Nederland heeft drie van ’s werelds beste mobiele netwerken

Soms is het fijn om en klein land te zijn
Must see: De Samsung Galaxy S23 augmented reality experience

Samsung lanceerde gisteren vanuit San Francisco de nieuwe Galaxy S23 reeks. De aandacht ging vooral uit naar de S23 Ultra met zijn 200 megapixel-camera, aangevuld met nog een hele reeks aan specs. Die je nu waarschijnlij...

Media02.02.2023

Must see: De Samsung Galaxy S23 augmented reality experience

Recordbrekende Nieuwjaarsnacht, en niet alleen voor het dataverkeer

Deze Nieuwjaarsnacht heeft nogal wat records gebroken. Het was de warmste nieuwjaarsnacht ooit en ondanks de stormachtige wind werd er voor een recordbedrag, meer dan 110 miljoen euro, aan vuurwerk de lucht in geschoten....

Mobile01.01.2023

Recordbrekende Nieuwjaarsnacht, en niet alleen voor het dataverkeer

De warmste ooit, met een recordbedrag aan vuurwerk en ook weer fors meer mobiele data

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd