De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De manier waarop Nederlanders televisie kijken is sterk aan het veranderen door vooral de technologische mogelijkheden. Vergeleken met vorig jaar nemen kijkers meer de regie over hun TV-avond, zij maken vaker gebruik van de extra diensten van digitale televisie. Twee op de drie gebruikt de digitale TV-gids, maar ook de ‘harddisk recorder’ (46%) en de pauzemogelijkheid (37%) zorgen voor een nieuwe manier van televisie kijken. De TV op pauze zetten gebeurt meestal voor een toiletbezoek (53%), een telefoontje (53%) of een snackpauze (42%).
Persoonlijke behoeftes en voorkeuren, zoals de keuze voor tijdstippen en favoriete programma lijken leidend in het inrichten van de eigen TV-avond. 40% neemt bijvoorbeeld programma’s op en kijkt ze terug op een tijdstip dat beter uitkomt. Dit en meer blijkt uit de jaarlijkse TV-barometer, uitgevoerd door Synovate in opdracht van T-Mobile Online.
Hoewel uitgesteld TV-kijken inmiddels lijkt ingeburgerd onder Nederlanders, komt pay-per-view in Nederland nog niet van de grond. Met pay-per-view betaalt de kijker steeds per keer of uitzending. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld speelfilms of sportevenementen, die anders niet beschikbaar zijn, worden uitgezonden. Opvallend is dat slechts 4% dit wel eens gebruikt. Léon Toet, commercieel directeur van T-Mobile Online “Nederlanders zullen ook pay-per-view gaan ontdekken, in de Verenigde Staten is het al een succes, het inrichten van de eigen TV-avond doen Nederlanders al graag, maar het idee om ervoor te betalen, daar is Nederland nu nog niet klaar voor. De verwachting is dat dit zich gaat ontwikkelen, net zoals uitgesteld kijken de afgelopen tijd.“
Slechts 30% van de Nederlandse bevolking kijkt nog analoog televisie via de kabel, in 2010 was dat nog 38%. Nederlanders zien toekomst in 3-D televisie. Vorig jaar was 1 op de 7 geïnteresseerd in 3-D televisie, dit is in 2011 gestegen naar bijna 1 op de 4 personen. Een kwart wil in de toekomst ook thuis 3-D televisie kunnen kijken en 22% verwacht dat 3-D televisie de standaard wordt. Om de Nederlandse consument daadwerkelijk te laten overgaan tot 3-D televisie moet nog wel het nodige gebeuren volgens Toet: “Uit het onderzoek blijkt dat 38% niet met een 3-D-bril op de bank wil zitten. Zodra de bril overbodig wordt en de prijs daalt, zullen de aankopen toenemen. De eerste modellen zijn er al, maar het staat nog in zijn kinderschoenen.“
Het jaarlijkse onderzoek van T-Mobile Online is uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate onder 1.000 respondenten van 18 jaar en ouder. De vragen richten zich op de trends en ontwikkelingen op televisiegebied in Nederland. Dit onderzoek is een vervolg van de barometer in 2010 naar trends en ontwikkelingen op het gebied van televisie.
Verder lezen over Odido
Gadgets01.08.2024
De OPPO Pad Neo is nu verkrijgbaar in Nederland
in samenwerking met OdidoOnline29.11.2023
Hier kon je op wachten: Odido komt ook met multi-gigabit glasvezel
Na KPN en Delta kon die andere grote glasvezelprovider niet achterblijvenMobile05.09.2023
T-Mobile is niet meer: heet nu Odido
En gaat vol op de klantDC Business04.04.2023
Alles wat je moet weten over SD-WAN
DC Business20.03.2023
Fietsen kan veiliger met deze IoT-oplossing
Mobile01.03.2023
Nederland heeft drie van ’s werelds beste mobiele netwerken
Soms is het fijn om en klein land te zijnMedia02.02.2023
Must see: De Samsung Galaxy S23 augmented reality experience
Mobile01.01.2023
Recordbrekende Nieuwjaarsnacht, en niet alleen voor het dataverkeer
De warmste ooit, met een recordbedrag aan vuurwerk en ook weer fors meer mobiele dataVerder lezen over TV
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Lifestyle31.05.2023
Dit mag niet ontbreken in een mancave
Gadgets16.05.2023
Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?
Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerkenEntertainment18.04.2023
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker
Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in SheffieldEntertainment22.03.2023
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein
Online11.01.2023
Glasvezel heeft koper ingehaald
Gadgets14.12.2022
Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?
Een kijkje in de toekomstEntertainment09.06.2022