Media26.07.2011

De webification van de App: maak van eilanden weer web


de-webification-van-de-app-maak-van-eila.jpg
de-webification-van-de-app-maak-van-eila.jpg

Niet zo lang geleden, eigenlijk pas sinds de touchscreens van de iPhone en erna de iPad, zijn apps een rol gaan spelen in het ecosysteem van het web. Apps zijn inmiddels hard bezig het web over te nemen: niet alleen op mobiele telefoons en tablets, ook browsers worden steeds meer app-based. Smartphone-gebruikers consumeren al meer web via apps dan via browsers. En Amerikaanse consumenten spenderen al meer tijd aan internet op hun mobiel dan op de computer, zo bleek uit recente onderzoeken.

De opkomst van apps heeft bewezen dat mensen simpele websites willen. Ze vinden het schijnbaar prettig om afgebakend te worden. De veelheid van informatie op het web veroorzaakte keuzestress en mensen waren oneindig aan het wilfen (what was I looking for). Nu gaat de trend de andere kant op: Mensen bezoeken steeds minder verschillende (nieuws)kanalen, en spenderen meer tijd aan de kanalen die ze bezoeken.

Apps zijn gesloten systemen en zorgen ervoor dat mensen minder kanalen tot zich nemen – we kunnen niet makkelijk van de ene naar de andere app springen en content komt slecht naar buiten. In plaats van het world wide web, worden het world wide islands. Bovendien: de productie van professionele apps en het onderhoud hiervan is duur en veeleisend. Voor ieder systeem moet een andere app gebouwd worden. Dit maakt dat het voor grote partijen interessanter is dan voor kleine partijen.

In feite keren we hierdoor deels terug naar de massamedia voor onze informatievoorziening. FdForward vindt dit jammer, want veel parels van het web blijven zo liggen. FdForward wil ervoor zorgen dat mensen nieuwe, verrassende maar relevante content en kanalen blijven ontdekken – waarbij kanalen zowel mensen als merken kunnen zijn. Met appification laten we veel voordelen van het web liggen. Apps zijn een schil over het web, die niet veel informatie door laten sijpelen. De enige manier waarop informatie uit de apps het world wide web weer binnendringt, is via mensen die de content delen. FdForward trekt die gedeelde informatie weer binnen via sociale netwerken. FdForward ziet alles, het is een breedhoeklens over het web en maakt van de ontdekking van nieuwe bronnen een centraal punt. Het is zogezegd een serendipiteitsmachine.

Dit wordt gecombineerd met de lessen die de appification ons hebben geleerd – mensen willen overzichtelijke en afgebakende apps. FdForward gaat derhalve uit van de voorstelling van een app. De achterkant van de app is web, is constant online en kan continu realtime analyses uitvoeren over het gedrag van mensen, om de meest relevante content aan te kunnen bieden. De tegenreactie op de appification van het web is de webification van apps. De eilanden worden weer web.

Dit artikel is onderdeel van de DutchCowboys startupserie ‘Van alpha naar beta’ en is geschreven door sociale-mediaredacteur Heleen van Lier voor FdForward. In deze eerste serie kun je de ontwikkelingen volgen van FdForward, een nieuw ‘personal news network’ voor het ontdekking, curatie en verspreiding van nieuws. Volg hoe wij van alpha naar beta gaan. Wil jij deel uitmaken van dit proces en ons nieuwe platform testen, ben je van harte welkom op FdForward.com.

...

Verder lezen over App

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

In een tijd waarin technologie ons steeds meer helpt om herinneringen op nieuwe en creatieve manieren vast te leggen, biedt byPaper iets revolutionairs: fotoboeken met Augmented Reality (AR). Deze technologie maakt het mogelijk om je foto's te verrijken met video's, waardoor je niet alleen herinneringen in het fotoboek kunt vastleggen, maar ze ook op een levendige manier opnieuw kunt beleven. Of het nu de beelden en geluiden van een waterval zijn tijdens een vakantie, of het lachen van vrienden op een feestje – je beleeft het opnieuw, alsof je er weer bij bent.

Online21.11.2024

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht

Niet van de DutchCowboys-redactie persoonlijk, maar voor iedereen op de wereld tezamen heeft Shazam al 100 miljard nummers opgezocht.

Online20.11.2024

Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht

Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon

Het mag in Nederland niet in de Play Store door lootboxes, maar dit is hoe je Pokémon TCG Pocket toch op je telefoon zet en gewoon speelt. 

Gaming18.11.2024

Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

De Nederlandse startup ChatLicense is de winnaar van de Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra. De organisaties zijn met de challenge op zoek gegaan naar dé oplossing die helpt op het gebied van misinformatie, cyberpesten en sociale polarisatie. Uit meer dan 500 aanmeldingen werd ChatLicense als winnaar uitgeroepen. De startup krijgt een 250.000 dollar cashprijs om verder te kunnen groeien.

Startups11.11.2024

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande

Telegram is veel in het nieuws de laatste tijd. Vooral de CEO ervan: dit is waarom.

Mobile30.08.2024

Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande

Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app

Sonos zou nu zelfs overwegen om de oorspronkelijke app terug te brengen.

Online15.08.2024

Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

De zomer is volop bezig, en dat is natuurlijk ook het perfecte moment om jezelf en/of je geliefden te verwennen met de nieuwste gadgets. Van draagbare luidsprekers voor strandfeesten tot slimme zonnebrillen en waterdichte drones voor avontuurlijke opnames, of leuke nieuwe gadgets voor in en om huis, er is voor ieder wat wils.

Gadgets15.08.2024

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen

Apple en Spotify ruziën vrolijk door, maar ondertussen heeft de EU ervoor gezorgd dat de prijzen van Spotify duidelijk zijn op iPhones.

Mobile15.08.2024

Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen