Niet zo lang geleden, eigenlijk pas sinds de touchscreens van de iPhone en erna de iPad, zijn apps een rol gaan spelen in het ecosysteem van het web. Apps zijn inmiddels hard bezig het web over te nemen: niet alleen op mobiele telefoons en tablets, ook browsers worden steeds meer app-based. Smartphone-gebruikers consumeren al meer web via apps dan via browsers. En Amerikaanse consumenten spenderen al meer tijd aan internet op hun mobiel dan op de computer, zo bleek uit recente onderzoeken.
De opkomst van apps heeft bewezen dat mensen simpele websites willen. Ze vinden het schijnbaar prettig om afgebakend te worden. De veelheid van informatie op het web veroorzaakte keuzestress en mensen waren oneindig aan het wilfen (what was I looking for). Nu gaat de trend de andere kant op: Mensen bezoeken steeds minder verschillende (nieuws)kanalen, en spenderen meer tijd aan de kanalen die ze bezoeken.
Apps zijn gesloten systemen en zorgen ervoor dat mensen minder kanalen tot zich nemen – we kunnen niet makkelijk van de ene naar de andere app springen en content komt slecht naar buiten. In plaats van het world wide web, worden het world wide islands. Bovendien: de productie van professionele apps en het onderhoud hiervan is duur en veeleisend. Voor ieder systeem moet een andere app gebouwd worden. Dit maakt dat het voor grote partijen interessanter is dan voor kleine partijen.
In feite keren we hierdoor deels terug naar de massamedia voor onze informatievoorziening. FdForward vindt dit jammer, want veel parels van het web blijven zo liggen. FdForward wil ervoor zorgen dat mensen nieuwe, verrassende maar relevante content en kanalen blijven ontdekken – waarbij kanalen zowel mensen als merken kunnen zijn. Met appification laten we veel voordelen van het web liggen. Apps zijn een schil over het web, die niet veel informatie door laten sijpelen. De enige manier waarop informatie uit de apps het world wide web weer binnendringt, is via mensen die de content delen. FdForward trekt die gedeelde informatie weer binnen via sociale netwerken. FdForward ziet alles, het is een breedhoeklens over het web en maakt van de ontdekking van nieuwe bronnen een centraal punt. Het is zogezegd een serendipiteitsmachine.
Dit wordt gecombineerd met de lessen die de appification ons hebben geleerd – mensen willen overzichtelijke en afgebakende apps. FdForward gaat derhalve uit van de voorstelling van een app. De achterkant van de app is web, is constant online en kan continu realtime analyses uitvoeren over het gedrag van mensen, om de meest relevante content aan te kunnen bieden. De tegenreactie op de appification van het web is de webification van apps. De eilanden worden weer web.
Dit artikel is onderdeel van de DutchCowboys startupserie ‘Van alpha naar beta’ en is geschreven door sociale-mediaredacteur Heleen van Lier voor FdForward. In deze eerste serie kun je de ontwikkelingen volgen van FdForward, een nieuw ‘personal news network’ voor het ontdekking, curatie en verspreiding van nieuws. Volg hoe wij van alpha naar beta gaan. Wil jij deel uitmaken van dit proces en ons nieuwe platform testen, ben je van harte welkom op FdForward.com.
Verder lezen over App
Mobile30.08.2024
Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande
Online15.08.2024
Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app
Gadgets15.08.2024
Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer
Mobile15.08.2024
Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen
Lifestyle05.08.2024
Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?
Automotive13.06.2024
8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken
Mobile23.05.2024
Spotify ziet er anders uit: dit is wat er is veranderd
Mobile22.05.2024