Media03.07.2011

5 Redenen met het nut van Webcare


5-redenen-met-het-nut-van-webcare.jpg
5-redenen-met-het-nut-van-webcare.jpg

Het is droevig gesteld met webcare. Het merendeel van de bedrijven onderschatten nog steeds de invloed ervan. Toch is webcare meer dan het beantwoorden van online vragen en klachten. In feite draait het om het online managen van de reputatie van een organisatie. Door effectief in te spelen op reacties en pro-actief om te gaan met tendensen  helpt het de reputatie van een organisatie te versterken of zelfs te herstellen in tijden van crisis. Reden genoeg voor Rinske van den Bos, studente Bedrijfscommunicatie Radboud Universiteit Nijmegen, om te onderzoeken wat het belang is van webcare en hoe organisaties het moeten inzetten bij het onderhouden van hun reputatie.

Het is duidelijk dat veel organisaties worstelen met webcare. Vaak willen ze wel‘ iets‘ doen aan online reputatiemanagement, maar heel concreet is het allemaal nog niet. Dat werd ook bevestigd door het onderzoek (.pdf) dat werd uitgevoerd door SAS in 2010 naar het gebruik van social media door organisaties. Nederlandse organisaties blijken aan het begin van de leercurve te staan.  Veertig procent van de respondenten in het onderzoek weet niet op welke social media hun belangrijkste klanten(groepen) hun merk, producten of diensten bespreken. Organisaties zijn vooral bezig met zenden en volgen, maar gaan in beperkte mate de dialoog en interactie aan met hun doelgroep. Daarnaast zijn er nog talloze organisaties die overtuigd moeten worden van webcare en het nut ervan, terwijl het toch echt geen rocket science is. Daarom 5 simpele redenen met het nut van webcare.

1. Negeren heeft geen zin

Klachten zullen altijd blijven bestaan. Dankzij de laagdrempeligheid van het internet is het een perfect medium om je mening lekker ongenuanceerd te spuien. Uiteraard moeten deze reacties wel met een korreltje zout genomen worden, maar ze blijven wel van belang. Reacties op blogs, tweets of commentaar op een forum zijn namelijk direct van invloed op de merkperceptie.

2. Voor eeuwig en altijd

Online reacties blijven jarenlang zichtbaar en beïnvloeden dus jarenlang de reputatie van jouw organisatie. Want wat doet iemand, die geïnteresseerd is in jouw organisatie? Juist, die gaat Googlen. Erg fijn als zo’n potentiële klant terecht komt op een forum, waar niet gereageerd is op een klacht van een paar maanden geleden. Vaak is het ‘probleem’ dan allang opgelost, maar verzuimt men om het te communiceren. Het ontbreken van de reactie is wel van invloed.

3. Online beeldvorming

Zoekresultaten spelen een belangrijke rol bij de beeldvorming van je organisatie. Wanneer de eerste tien resultaten negatieve uitingen bevatten, is de eerste indruk van je organisatie niet positief. Hoewel die reacties misschien niet allemaal even representatief zijn, is de mening van de geïnteresseerde al wel gevormd. Realiseer je dat niet al je ‘stakeholders’ een compleet plaatje hebben van je organisatie en je activiteiten. Vaak ontstaat er een gekleurd beeld, al dan niet gebaseerd op (voor)oordelen. Nog een reden om actief en online de beeldvorming te beïnvloeden.

4. Snelheid

De snelheid, waarmee een klacht verspreid kan worden, is online vele mate hoger dan via de traditionele kanalen. Het virale karakter van social mediakanalen betekent dat een negatieve uitlating in  no time kan escaleren, tenminste als er niet tijdig op gereageerd wordt. Daarnaast voorkomt het pro-actief communiceren bij storingen of andere issues dat klachten ontstaan. Het gebrek aan informatie is namelijk in veel gevallen de aanleiding om te klagen. Social media biedt de mogelijkheid om snel informatie te verspreiden zonder afhankelijk te zijn van traditionele media.

5. Een klacht is een kans

Die snelheid en het, in sommige gevallen, massale karakter van alle reacties maken de uitvoer van webcare niet altijd even eenvoudig. Toch is een klacht een manier om met je klant in contact te komen. Wanneer je klanten goed behandelt, gaan ze positief over je praten en worden zij ambassadeurs van je organisatie. Het is daarom zaak om negatieve, online reacties snel op te sporen middels goede monitoring. Dan kun je escalaties voorkomen en de klantbetrokkenheid vergroten.

Kortom, webcare is een krachtige communicatietool, die niet altijd even makkelijk is, maar wel zeer effectief. Het klinkt zo eenvoudig en toch stoppen nog veel bedrijven hun kop in het zand. Zie het als een kans in plaats van een blok aan je been.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over PR

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

Edelman, een van ‘s werelds grootste communicatie- en PR-bureau's, heeft verschillende mensen in de EMEA regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) benoemd om het leiderschap van verschillende sectoren en praktijken t...

DC Business21.12.2023

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Visitekaartjes. Wie kan de scène uit American Psycho vergeten waarin yuppie Wall Street-types elkaar proberen te overtroeven met wie het smaakvolste kaartje heeft. Maar zijn visitekaartjes in deze tijd van technologie,...

DC Business17.06.2018

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Als je het nog niet had meegekregen: er komt binnenkort een nieuwe versie van Murder on the Orient Express in de bioscopen. Een beetje promotie is dan nooit weg, dus heeft 20th Century Fox samen met de Finse spoorwegen i...

Entertainment23.11.2017

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Murder on the Orient Express in het echt
Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Het incident van luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft inmiddels zo’n beetje alle nieuwsrubrieken en media wel weten te halen. Tijdens een vlucht die letterlijk was overboekt, wat zoveel betekent als dat er meer...

Social Media12.04.2017

Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

Het begon ofwel als een heel goed uitgekiende PR-move van Burgerketen Wendy's, of als grap van random Twitter-gebruiker Carter Wilkerson. Hij vroeg aan het bedrijf op Twitter hoeveel retweets hij moest krijgen voor een j...

Social Media10.04.2017

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

gratis PR-stunt voor burgerketen Wendy's